1648318365-car-production-in-russia-avtovaz-800x500-c

Rusové opět čekají zdražení zahraničních aut. A to až o 30 %

20. 9. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Navzdory mnoha žádostem ruských prodejců aut místní vláda od 1. října zvýší recyklační poplatek za dovážené osobní vozy o 75 až 80 %. Tím se dovezené automobily z Euroasijské unie (EAEU) stanou v podstatě neprodejnými, protože budou pro Rusy příliš drahé. Podle nařízení se od 1. října zvýší recyklační poplatek na nové vozy s motory od jednoho do dvou litrů z 300 600 na 556 000 rublů (5 550 €) a v roce 2025 na 667 000 rublů (6 653 €).

Nařízení sice zahrnuje možnost zaplatit při dovozu zvýhodněný poplatek pouze 3 400 rublů (33 €) za nové zahraniční auto a 5 200 rublů (52 €) za auto starší než tři roky, ale pouze pokud si zájemce dováží vůz pro osobní potřebu z EAEU a pod podmínkou, že auto nebylo procleno v zemi unie méně než rok před prodejem Rusovi. To komplikuje život obchodníkům, kteří se zabývali paralelním dovozem ve velkém.

Efekt nových pravidel je jasný. Ceny ojetých aut se po zvýšení poplatků zvýší o 5 až 30 %, uvádějí odborníci z platforem pro prodej aut Drom.ru, Likvi a Avto.ru Business. O 10 až 30 % zdraží i nová auta, řekl Anton Shaparin, viceprezident Národní automobilové unie. Proto se od srpna, kdy se začalo mluvit o dalším znevýhodnění paralelního dovozu, výrazně zvýšil dovoz aut z EAEU. Počet nově dovezených aut stoupl na 89 000 kusů a ojetých na 36 700 kusů.

To ovlivnilo i celkový prodej aut v Rusku, který vzrostl ve srovnání s červencem o 9 %, ale meziročně až o 35 %. Analytici očekávají, že k vrcholu dojde v září, kdy se v Rusku prodá přibližně 155 000 aut. Naopak v říjnu očekávají kolaps. Proto Ruská asociace prodejců aut (ROAD) opakovaně apelovala na ministerstvo průmyslu a obchodu, aby zvýšení recyklačního poplatku odložilo, dokud nedojde k lokalizaci výroby aut v Rusku. Podle ní prudké zvýšení sazeb ohrozí celý sektor maloobchodu s auty.

Zcela opačný názor má šéf domácí automobilky AvtoVaz Maxim Sokolov. Právě on prosazoval zvýšení recyklačních poplatků, protože dovoz aut z Číny a EAEU snižoval podíl Lád na ruském trhu. Navíc čínské značky rychle obsadily cenové spektrum AvtoVazu. Zvýšení recyklačních poplatků má také vytvořit tlak na čínské automobilky, aby investovaly do automobilového průmyslu přímo v Rusku a vyhnuly se tak dodatečným nákladům. Číňané se však s investicemi v Rusku, až na pár výjimek, nijak neženou.

Čína chce v Rusku prodávat, nikoli investovat. Čínské úřady dokonce nedávno doporučily, aby jejich automobilky nepřenášely moderní technologie na potenciální konkurenty včetně Ruska, tedy aby nestavěly továrny, ale investovaly výhradně do místních montážních závodů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz