electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Němci chtějí omezit elektromobily. Ne všechny jsou dostatečně ekologické

17. 9. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Navzdory tomu, že lidé si teprve zvykají na elektromobilitu a její pozitivní vliv na ekologii a životní prostředí, některé organizace již hledí do budoucnosti a uvažují o zákazu samotných elektromobilů. Důvodem má být jejich vysoká spotřeba energie.

Zákaz neekologických elektromobilů do roku 2030

Podle článku zveřejněného německým Federálním sdružením spotřebitelských asociací (VZBV) mohou i plně elektrická auta způsobovat výrazný dopad na životní prostředí. To platí zejména pro elektromobily s energetickou spotřebou vyšší než 16 kWh na 100 kilometrů.

Podle této organizace by měla být do roku 2030 stanovena horní hranice spotřeby energie pro elektromobily na 16 kWh na 100 kilometrů. Tento limit má motivovat výrobce k vývoji energeticky úspornějších vozů s menší ekologickou stopou. Pokud by výrobci tento limit nedodrželi, hrozily by jim finanční pokuty, což by je mělo dále přimět k dodržování stanovených pravidel.

SUV vozy jako hlavní problém

Nejčastěji mají vyšší spotřebu energie vozidla typu SUV, která jsou velká a těžká. Tento typ elektrických aut je velmi populární mezi zákazníky, ale také u výrobců, kteří na nich dosahují vyššího zisku. Náklady na baterii, které jsou značné, se totiž lépe skryjí v nákladech na velké luxusní SUV než na menší kompaktní vůz.

Výrobci se proto zaměřují na produkci elektromobilů této kategorie a to i za cenu vyšší spotřeby kvůli větším a těžším bateriím, jejichž kapacitu zákazník běžně nevyužije. Výsledkem je, že vozidla většinou jezdí s nadbytečným zatížením, což vede ke zvýšené spotřebě bez skutečného užitku.

K tomu všemu je nutné dodat, že spotřeba surovin na výrobu velkých baterií a SUV vozidel je vyšší než u menších aut, což do jisté míry snižuje význam elektromobilů jakožto ekologického a udržitelného řešení pro budoucnost.

Povinnost výrobců zveřejňovat analýzu celého životního cyklu modelů

VZBV navrhuje, aby od roku 2026 bylo povinné provádět a zveřejňovat hodnocení celkového životního cyklu (LCA) pro všechny nové vozy. Tato analýza by zahrnovala nejen energetickou spotřebu během provozu, ale také emise CO2 spojené s výrobou, údržbou a likvidací vozidla. Cílem je poskytnout spotřebitelům transparentní informace o reálném dopadu jednotlivých modelů na životní prostředí a podpořit výrobce k zavedení opatření ke snížení emisí.

Zdroj: E-Mobilität effizienter machen | Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv.de)

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz