Nabíjecí kanystr pro vybité elektromobily: Může pomoci, ale za jakou cenu?
Vybití elektromobilu na dálnici by už by nemuselo být takovým problémem díky novému řešení – powerbance vyrobené z repasovaných baterií. Má to však i své nevýhody.
Když vám v běžném autě dojde palivo, není to tak velký problém. Čerpací stanice je obvykle nablízku a přinést pár litrů benzínu nebo nafty není náročné. Malý kanystr s pěti litry paliva můžete mít dokonce vždy s sebou, což vám zajistí dalších minimálně 50 km jízdy. S vybitým elektromobilem je to však komplikovanější. Některé z nich nelze ani táhnout a „donesení“ elektřiny v kanystru není možné. Často nezbývá nic jiného než zavolat odtahovou službu, což je drahé.
Chorvatská společnost EV Clinic ale věří, že našla řešení pro majitele elektromobilů. Představila zařízení „Kanta Štroma“ nebo „Not-a-canister“, což je v podstatě powerbanka pro elektromobily. Má dokonce podobu klasického plechového kanystru na benzín či naftu, ale váží až 50 kg. To je příliš těžké na snadnou manipulaci, zejména pro ženy a i muži s tím budou mít co dělat. Každopádně se tento „elektrický kanystr“ vejde do kufru auta. Uvnitř jsou repasované bateriové články 18650 NMC Panasonic z Tesly S.
Poskytují využitelnou kapacitu 4,2 kWh, což může zajistit dojezd přibližně 20 kilometrů k nejbližší nabíjecí stanici. Zní to dobře, ale má to háček. Not-a-canister má nabíjecí výkon pouze 2 000 W, takže dobití elektromobilu na zmíněných 20 km by trvalo asi dvě hodiny. Je to lepší než odtah, ale rozhodně to není elegantní řešení. Zvlášť pokud máte ty dvě hodiny strávit někde v odstavném pruhu na dálnici, což je velmi nebezpečné. V takovém případě je lepší zavolat dálniční patrolu, která vám poskytne ochranu. A pak je tu cena. EV Clinic za svůj vynález požaduje 4 999 eur. To je dost vysoká částka na to, co toto zařízení nabízí.
Navíc si musíte zařízení, které se dodává jako stavebnice, sestavit sami. Chorvatská společnost však není první, kdo s tímto nápadem přišel. Americký startup ZipCharge už od roku 2021 prodává nebo pronajímá podobnou powerbanku za 60 dolarů měsíčně. Toto zařízení je menší, má nabíjecí výkon až 8 kW a poskytuje dojezd až 60 km. Váží jen 22,6 kg a díky designu připomínajícímu kufr na kolečkách s výsuvnou rukojetí se s ním lépe manipuluje. Cena se pohybuje od 3 500 do 4 500 dolarů. ZipCharge Go je tedy levnější než jeho chorvatský konkurent.
.« Test Ford Focus ST Edition 2.3 EcoBoost: Velmi ostré nářadí za dobrou cenu Za PET lahve v autě hrozí pokuta: Můžou zapálit auto, varují hasiči »