peugeot-407-coupe-5

Test ojetiny Peugeot 407 Coupé: Absolutní komfort a styl. Taková auta už se nedělají

27. 8. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2005 Peugeot představil sériovou verzi kupé, které bylo založeno na modelu 407, přičemž navazovalo na svého předchůdce 406 Coupé, ale zároveň se vyznačovalo řadou originálních prvků (karoserie ve skutečnosti téměř nesdílí žádné části s klasickou 407). Mnohé z těchto detailů vyniknou až za denního světla, při běžném provozu. Například upravené, mírně zúžené světlomety, sportovní přední nárazník s kulatými mlhovkami a žebrováním po stranách, dlouhá kapota a agresivní zadní část.

Peugeot se u modelu 407 Coupé rozhodl pro jiný přístup a místo outsourcování svěřil návrh vzhledu nového kupé svým vlastním designérům. Z původního pětidveřového vozu, který dnes na ulici snadno přehlédnete, dokázali designéři vytvořit atraktivní model, za kterým se otočí nejedna žena a mnohý muž. Skvělá práce. Krásný design si však vyžádal svou cenu, a to v podobě velmi vysoké nakládací hrany kufru.

peugeot-407-coupe-8 peugeot-407-coupe-16

Zatímco exteriér modelu 407 Coupé vyniká originalitou a svěžestí, interiér nabízí osvědčenou kombinaci tvarů, materiálů a vybavení, doplněnou o nádech luxusu a dynamiky. Palubní deska má podobné tvary jako u modelu 407, ale může být ozvláštněna zajímavými barevnými kombinacemi.

Luxusní dojem umocňovalo kožené čalounění dveří, kožená sedadla, kožené detaily na palubní desce a také hliníkové prvky. Některé neduhy převzalo kupé od své limuzínové předlohy. Středová konzole opět ztrácela na přehlednosti kvůli velkému množství tlačítek, z nichž mnohá byla titěrná, a navíc přibyly obtížně dostupné ovládací prvky na dveřích.

peugeot-407-coupe-23 peugeot-407-coupe-28

Dlouhé dveře a madlo umístěné daleko vzadu způsobily, že jsem musel nepřirozeně ohýbat ruku, abych dosáhl na tlačítko otevírání oken. Na druhou stranu jsem ocenil dostatek odkládacích prostor a komfortní sedadla s optimální podporou trupu i stehen. Dobrý dojem ze sedadel však mírně kazilo elektrické nastavení sedadla spolujezdce. I když svěřit všechny funkce jedinému tlačítku není špatný nápad, Peugeot nedotáhl jeho provedení.

Důležitější je ale fakt, že se do 407 Coupé skutečně vejdou čtyři avizovaní lidé. Za podmínky, že cestující na zadních sedadlech budou jen průměrně vysocí a nebude jim vadit nedostatek prostoru nad hlavou. I čtyřsetlitrový kufr je na poměry mezi podobně velkými kupé nadprůměrný. Lze jej zvětšit sklopením dělených zadních opěradel, ale zavazadla je třeba zvednout nad vysoký zadní nárazník.

peugeot-407-coupe-20

S uvedením tohoto kupé představila skupina PSA také zcela nový vznětový motor 2.7 HDi s označením DT17 a výkonem 150 kW, jež je i pod kapotou testovaného vozu od AAA Auto. Tento motor poháněl nejen model 407, ale také Citroën C6. Protože byl vyvinut ve spolupráci s koncernem Ford, našel své uplatnění i pod kapotami vozů Jaguar a Land Rover, ovšem s úpravami pro podélnou instalaci a několika dalšími modifikacemi.

Motor DT17 je složitý, protože mnoho jeho komponentů je zdvojených. Například zde najdeme dva snímače hmotnosti nasávaného vzduchu. Dále také dvě turbodmychadla, jedno pro každou řadu válců. Tato turbodmychadla dodala firma Garrett, dnes vlastněná společností Honeywell. Každé turbodmychadlo je unikátní, protože jsou umístěna zrcadlově. Klapky variabilní geometrie u obou turbodmychadel jsou ovládány krokovým elektromotorem.

peugeot-407-coupe-12

Častěji se však v autorizovaných servisech setkávají s problémy s EGR ventily. Ty jsou zde také dva. Ventily mohou selhat buď tím, že se zanesou a zaseknou, nebo se porouchá jejich klapka, kterou ovládá elektromotor, podobně jako u turbodmychadel. Ventily nelze objednat jednotlivě, takže se mění celé za cenu kolem 8 000 Kč plus náklady na práci.

Dalším častým problémem u motoru 2.7 V6 HDi je únik oleje nebo chladicí kapaliny. Únik oleje je způsoben hadicí umístěnou mezi rozvody, zatímco únik chladicí kapaliny má na svědomí hliníková hadice, která je vedena do hlavy zadní řady válců a je vystavena vlhkosti a nečistotám.

Tlakování do chladicího systému je u tohoto motoru vzácné, ale pokud k němu dojde, obvykle je na vině těsnění hlavy válců, které se často mění obě. Zajímavé je, že přestože motor DT17 používá choulostivý common-rail, problémy s ním jsou prakticky nejsou.

peugeot-407-coupe-15

Samotný motor poskytuje v každém okamžiku dostatek dynamiky, je tichý a naprosto zbaven vibrací. S šestiválcem lze jezdit při lehké noze za nějakých šest litrů, při běžných jízdách s důrazem na rychlé přesuny však počítejte s hodnotou 8,2 l/100 km. Při dálniční stotřicítce si šestiválec vezme 7,5 l/100 km, při 150 km/h jen 7,8 l/100 km a ve městě 8,8 l/100 km. Šestiválec je spojen s automatickou šestirychlostní převodovkou, která funguje odpovídajícně komfortnímu charakteru vozu.

Velké kupé se znakem lva dostalo oproti běžným verzím modelové řady 407 kratší pružiny (o 10 mm vpředu a 23 mm vzadu), čímž došlo ke snížení karoserie vozu. Dorazy jsou oproti verzím sedan a SW kratší a tužší. Zvětšil se rozchod kol a průměr zadního zkrutného stabilizátoru. Vpředu nalezneme lichoběžníkovou nápravu s dvojicí trojúhelníkových ramen a vzadu víceprvkové zavěšení kol. Obě nápravy jsou vyrobeny z hliníkové slitiny Cobapress.

peugeot-407-coupe-6

Na kvalitním povrchu se 407 Coupé doslova vznáší. Pluje v dobrém slova smyslu. Pluje jako zaoceánská loď či vznášedlo. Poskytovaný komfort je naprosto výtečný a ojedinělý, jelikož vysoký komfort cestování není vykoupen klasickými neduhy (ponořování přídě při brzdění, náklony v zatáčkách atd.). Coupé jsem během testovacího týdne vzal i na rozmlácenou D1 a hradeckou D11 s mraky diletačních spár. Na obou nefalšovaných českých silnicích poskytl podvozek Peugeotu pohodlí hodný francouzských korábů let osmdesátých. Nerovnosti, díry, spáry, koleje – to vše 407 Coupé dokáže filtrovat s nadpozemskou elegancí (za komfortním jízdním projevem stojí systém odpružení pocházející z modelu 607).

Milovníci řezaných zatáček, hvízdotu pneumatik, spálených gum či jízdy bokem se musí poohlédnout po jiném “kupátku”. Čtyřistasedmička Coupé je pouze a jen o komfortu. 407 Coupé se vyznačuje solidní ovladatelností, příjemně komunikativním řízením, odpovídající brzdovou soustavou a silně nadprůměrným akustickým komfortem. Posádce je dopřáván minimální aerodynamický hluk (i přes přítomnost bezrámových oken). Hluk je tak nižší než u sedanu či verze SW. U předokolky překvapí solidní trakce kterou zaručují široké pneu spolu s lineárním přísunem výkonu skrz automatickou převodovku. Diesel je zbaven prudkých výkonnostních “peaků”, které většinou stojí za problémy s přenosem točivého momentu na asfalt.

peugeot-407-coupe-4

Peugeot 407 Coupé je především výborné auto na rychlé a dlouhé přesuny. Pohotovostní hmotnost 1,8 tuny jasně říká, že se jedná o Grand Tourismo. V žádném případě nesmíte zapomínat na fakt, že to není sporťák, nemá sportovní geny ani se tak netváří. Tyto vlastnosti ho předurčují pro maximálně pohodlné cestování. Coupé 407 poskytuje komfort 607, k tomu více obratnosti a určité lehkosti. Komfortní jízda je plně srovnatelná snad pouze s Mercedesy.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz