Car exhaust pipe

Pokuty za emise nejvíce postihnou Ford a VW

27. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Příští rok bude pro automobilky v Evropské unii výzvou. Sníží se povolená hranice flotilových emisí, což zvýší riziko vysokých pokut. Zatímco někteří výrobci mají šanci splnit nové limity, pro jiné je to téměř nereálné. Paradoxně nejhůře na tom mohou být Ford a koncern Volkswagen, tedy automobilky, které ještě nedávno horlivě podporovaly přechod na elektromobilitu a investovaly do ní desítky miliard eur.

Evropská unie postupně zpřísňuje regulace emisí oxidu uhličitého. Cílem je rok 2035, kdy bude limit 0 g/km, což prakticky znamená zákaz prodeje vozů s klasickými spalovacími motory, včetně hybridů a plug-in hybridů. Už v roce 2030 však vstoupí v platnost limit 50 g/km, který v současné době splňují jen plug-in hybridy. I to se ale může změnit, pokud EU upraví metodiku měření emisí u dobíjecích hybridů, což by mohlo zkomplikovat situaci.

Nejbližší změna limitů nás však čeká v roce 2025. Současná hodnota 116 g/km, platná od roku 2020, se sníží na 93,6 g/km. I když se automobilky snaží postupně snižovat průměrné emise všech prodaných vozů, pro některé bude nemožné nový limit splnit, což povede k placení obrovských pokut. Pokuty se budou vypočítávat na základě 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.

Německá analytická společnost Dataforce spočítala aktuální hodnoty flotilových emisí největších automobilek a koncernů, aby přiblížila, jak vysoké pokuty by mohly očekávat, kdyby prodávaly stejné modely v totožných množstvích jako letos. Samozřejmě Tesla, která vyrábí pouze elektrické vozy, nebude muset zaplatit ani euro. Pod aktuálním limitem se nachází také čínský koncern Geely, který zahrnuje značky jako Volvo, Lotus, Polestar, Lynk nebo Zeekr. Jejich flotilové emise činí 56 g/km.

Ostatní automobilky mají flotilové emise nad 93,6 g/km a některé dokonce i nad současným limitem 116 g/km, takže pokuty platí již nyní, i když ne v takové výši, jaké je čekají od příštího roku. Toyota, s velkým podílem prodaných hybridů, je na úrovni 105 g/km, a jen o gram více má BMW Group. Následují Mercedes-Benz a Hyundai se shodnými 108 g/km, a za nimi Stellantis (113 g/km) a Renault-Nissan-Mitsubishi (114 g/km).

Nejhorší situaci má Volkswagen Group (123 g/km) a Ford (125 g/km). U nich se nedá očekávat výrazné snížení flotilových emisí do příštího roku. Změnou nabídky a cenovými zvýhodněními lze stimulovat prodej elektromobilů a hybridů, ale ve srovnání s prodejem modelů se spalovacími motory jde o téměř zanedbatelné množství. Další možností je omezit dostupnost některých modelů, které mají extrémně vysoké emise. Takovéto kvóty sice sníží pokuty, ale zarmoutí zákazníky i samotné značky, protože přijdou o část zákazníků.

Nejhorší scénář představuje další zdražení aut. Pokud se nový limit ukáže jako příliš přísný, automobilky přenesou finanční zátěž na spotřebitele, kteří při koupi vozu s vysokými emisemi zaplatí vlastně i část budoucí pokuty nebo dokonce celou pokutu za výrobce.

Paradoxem tohoto systému limitů a pokut je, že zatím nejvíce na něj doplácejí automobilky, které plánovaly čistě elektrickou budoucnost a investovaly miliardy eur do vývoje elektrických vozů. Volkswagen i Ford chtěli přejít na elektromobilitu dříve, než to bude vyžadovat EU. V posledních měsících však změnili rétoriku, protože prodeje elektrických aut stagnují nebo mírně klesají a jejich investice se zatím nevrací podle představ. Dostali se tak do situace, kdy se navzdory vysokým investicím pravděpodobně nevyhnou vysokým pokutám, což může být existenční riziko.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz