1659335125-tesla-gigafactory

EU zmírňuje cla pro vozy z Číny: Výhody to přinese Tesle a BMW

25. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny se ukázala jako dvousečná zbraň, která poškozuje i západní výrobce. Dochází proto ke korekci, i když auta z Číny budou stále dražší.

Mnozí analytici a vedoucí představitelé evropských automobilek dlouhodobě varovali, že cla na čínské elektromobily, která měla chránit evropský trh, mohou mít opačný efekt. A to se potvrdilo. Cla se totiž dotkla i vozů, které západní společnosti vyrábějí v Číně ve společných podnicích s čínskými partnery, což zahrnuje značky jako VW, Volvo, BMW, Mini, Smart, Polestar a další. Výjimkou není ani Tesla, která jako první západní automobilka postavila výrobní závod v Číně vlastními silami, ale i na ni se cla vztahují.

Nejde přitom jen o pár procent. Vyšetřovací tým EU odstupňoval výši dodatečných cel podle toho, jak moc byly čínské automobilky dotovány vládou, což jim umožňovalo nabízet dumpingové ceny, a také podle míry jejich spolupráce s vyšetřovateli. Dodatečná cla, zavedená od 5. července, dosahují až 36,3 % a připočítávají se k současné sazbě 10 %. U některých produktů to znamená celkové zatížení až 46,3 %, což je v Evropě činí prakticky neprodejnými.

Evropské automobilky jako Mercedes-Benz, Stellantis či VW Group před následky varovaly a otevřeně se postavily proti takové ochraně trhu, která by mohla rozpoutat obchodní válku. Pro BMW, VW a Mercedes-Benz je Čína největším trhem. Evropská komise proto po připomínkách automobilek, jako jsou VW a BMW, provedla korekce a 20. srpna zveřejnila nové sazby. Clo na Tesla Model 3, vyráběný v Šanghaji, bylo sníženo z původních 20,8 % na 9 %. BYD má nyní clo sníženo na 17 % ze 17,4 %, Geely (Volvo, Polestar) na 19 % z původních 20 % a SAIC (MG) na 36,3 % místo 38,1 %.

BMW, které vyrábí v Číně elektrický Mini v závodě Spotlight Automotive, bude mít clo 21,3 %, podobně jako koncern VW, který v Číně vyrábí elektrické SUV Cupra Tavascan v Hefei v podniku VW Anhui. Tato sazba platí i pro všechny ostatní spolupracující automobilky, jako jsou Dongfeng a Nio. Ty, které spolupráci odmítly, budou nadále čelit clu ve výši 36,3 %. EU se tak snaží přimět čínské výrobce ke spolupráci a stále nabízí možnost snížení cel, pokud vyjádří své připomínky. Mají na to čas do konce srpna.

Tato opatření se dotýkají i západních značek, které také neodolaly využívat čínské vládní dotace nebo jiné výhody, jako je nákup levnějších baterií pod tržní cenou, snížená DPH nebo zvýhodněné podmínky pro využití pozemků. Konečnou výši cel zveřejní komise 30. října a budou platit po dobu pěti let. Od zavedení cel v červenci zaznamenaly čínské elektromobily prudký pokles prodeje v Evropě. Podle odhadů Moritze Schularicka, prezidenta německého Kielského institutu pro světovou ekonomiku, nové restrikce sníží dovoz z Číny o čtvrtinu, což představuje ztrátu přibližně 3,6 miliardy eur.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz