Hromada kritiky, ale žádné zkušenosti: 78 procent Čechů v elektromobilu nikdy nesedělo, přesto na ně nadávají
Češi mají dlouhodobě k elektromobilitě mnoho výhrad. Sympatie k elektrickým autům pociťuje podle aktuálního průzkumu STEM/MARK jen necelá pětina dotázaných. Kritika elektromobility ale podle posledních dat vychází spíše z nevědomosti tuzemských řidičů. Více než 78 % totiž v elektromobilu nikdy nesedělo, a to dokonce ani na místě spolujezdce.
Náklonnost k elektromobilům je v Česku dlouhodobě nízká. Elektrická auta jsou vyloženě nesympatická dvěma pětinám dotázaných a zbývající dvě pětiny na ně nemají vyhraněný názor. V elektrickém autě se přitom svezlo jen 22 % dotázaných v průzkumu. „Češi elektromobilům nejvíce vytýkají ekologické dopady likvidace autobaterií (87 %) a zmiňují také nedostatek kovů pro jejich výrobu (72 %). Dalšími častými výhradami jsou vyšší riziko požáru (70 %), celkově nulový rozdíl mezi dopady spalovacích a elektrických vozů (70 %), destrukce auto-moto odvětví v Evropě (68 %),“ přibližuje výsledky průzkumu Zuzana Švalbová z agentury STEM/MARK.
Expert: vývoj jde překotně kupředu, řada výhrad už neplatí
Podle Tomáše Kadeřábka, experta na elektromobilitu a šéfkonzultanta leasingové společnosti Arval, se na podobných argumentech ukazuje malá zkušenost Čechů s elektromobily a také nízká míra zájmu o toto odvětví. „Řada argumentů, se kterými se dnes potýkáme u našich zákazníků, odkazuje k první generaci elektromobilů, které měli. Dnes jsou již na trhu dokonalejší baterie s lepším řízením jejich teploty, elektromobily mají zesílenou protipožární ochranu a výrazně se zlepšil jejich dojezd i dlouhodobá kapacita baterie. Diagnostika akumulátoru ojetých elektromobilů ukazuje na velmi nízkou míru degradace, například vůz Kia e-Niro měl po nájezdu 65 tisíc kilometrů stav baterie na 99 % původní kapacity,“ vysvětluje Kadeřábek.
Navzdory výhradám vnímají Češi přínos elektromobilů k ekologii
I přes opakované výhrady vnímají dotázaní Češi pozitivní přínos elektroaut k čistšímu životnímu prostředí. Většina lidí uznává bezemisní provoz elektroaut (76 %) a jejich tichý provoz v okolí silnic (84 %). Lidé také oceňují technologicky vyspělou výbavu (77 %) a dynamické vlastnosti (61 %). „Dopady výroby elektromobilů jsou dnes díky použití elektřiny z obnovitelných zdrojů při jejich produkci již srovnatelné s auty se spalovacími motory. Zároveň neplatí, že na výrobu elektroaut nebudou stačit přírodní zdroje. Světové zásoby lithia by stačily k výrobě 4,7 miliard elektromobilů s baterií o kapacitě 50 kWh,“ uzavírá Kadeřábek z Arvalu.
.« Jak používat klimatizaci v autě: Ne každý to dělá správně Senioři versus mladí: Kdo více bourá? Dvě nejrizikovější skupiny řidičů, které se nejčastěji podílí na nehodách »