Test Ford Mustang Dark Horse: Nejsportovnější Mustang historie, přitom stále s pořádným osmiválcem
Nový Mustang je zde a je schopnější než kdy dříve. Přestože cílí na novou a mladší skupinu řidičů, pořád si ponechává to zásadní pod kapotou – poctivý atmosférický osmiválec spalující benzín. Navíc přidává speciální variantu zaměřenou na sportovní jízdu – Dark Horse. A přesně tento temný kůň je předmětem dnešního testu.
Nový Mustang přináší atraktivní moderní design kombinovaný s charakteristickým stylem, který řidiče po celém světě fascinuje již 60 let. Mustang je k dispozici jako fastback nebo convertible s designem inspirovaným jeho šedesátiletou historií. Tvarovaná kapota a mohutné zadní partie zlepšují aerodynamiku, zatímco LED technologie modernizuje jak zadní třípaprsková světla, tak přední full LED světlomety.
Uvnitř najdete plně digitální displej s 12,4palcovým přístrojovým panelem s technologií Unreal Engine a 13,2palcovou centrální obrazovkou, která řidiči umožňuje snadno měnit nastavení dotykem nebo přejetím prstem. Informační a zábavní systém SYNC 43 s podporou 5G nabízí bezdrátovou integraci chytrých telefonů, streamování hudby přes audiosystém B&O a navigaci s aktualizacemi v reálném čase. Ano, chápu, že pro tradicionalisty je interiér velmi revoluční, ale zdvojená obrazovka dvou velkých displejů je v reálném světě skvělá vychytávka a také trend současnosti. Moderní auto se jednoduše musí přizpůsobit dnešní klientele a pokud chcete, aby Ford stále dělal pravověrnou osmiválcovou bestii, povzneste se nad tím.
Daleko důležitější je, že systém funguje naprosto skvěle a plynule. Grafika je parádní a efektní a potěší i uživatelská přívětivost. Ford sice vyčistil interiér o většinu tlačítek, ale to nejdůležitější najdete na jedno klinutí. Lišta s klimatizací je vždy vespod centrální obrazovky. Je to prostě moderní auto, ale pod kapotou pravověrný oldschool, který vám způsobí husí kůži.
V testu nemáme standardní verzi GT, nýbrž vyladěný Dark Horse. Ten poznáte na první pohled podle úprav vzhledu. Přední fullLED světlomety jsou zatmaveny, zatímco maska chladiče má specifický tvar a je černě lakovaná. Spodní část předního nárazníku má také upravený a gresivnější design. Z bočního pohledu jsou patrné nové prahové nástavce. Zadní část vozu zdobí elegantní křídlo na víku kufru a čtveřice velkých tmavých výfukových koncovek. Na předních blatnících a víku kufru je umístěno logo ve tvaru hlavy koně, které označuje verzi Dark Horse. Před spolujezdcem na palubní desce je rovněž umístěn emblém Dark Horse spolu s číslem, které odpovídá VIN konkrétního vozu.
Tak a teď to zajímavější, protože Dark Horse je opravu plnohodnotná sportovní nástavba klasického modelu a ve vnitřnostech se toho změnilo více, než se může zdát. Začneme výkonem, ten stoupl na 453 koní a 540 Nm. Jenže pozor, motor má jiné orgány než ten v GT. Vychází totiž z verze Mach 1 předešlé generace.
Pod kapotou se tak stále nachází pětilitrový osmiválec Coyote, který však oproti verzi z šesté generace prošel úpravami zdvihu a vrtání válců. Verze Dark Horse je navíc vybavena novými vačkovými hřídelemi, specifickým laděním a dvěma škrticími klapkami, které zajišťují dvojnásobný přísun čerstvého vzduchu do motoru.
Ford Mustang Dark Horse je standardně vybaven sadou Performance, která zahrnuje přídavný chladič motorového oleje, odlehčený chladič s vylepšeným odvodem tepla, výkonnější chladicí ventilátory a chladič samosvorného diferenciálu. Verze s automatickou převodovkou navíc obsahuje chladič převodového oleje. Tato sada zahrnuje také úpravy podvozku, včetně specifického naladění, většího zadního stabilizátoru, zadní výztuhy a jiných předních tlumičů (Dark Horse má standardně adaptivní podvozek MagneRide). Všechny čtyři kola jsou vybavena většími brzdami Brembo, které jsou ukryty pod standardními 19″ koly s šířkou 9 palců vpředu a 9,5 palce vzadu. Za příplatek lze Ford Mustang Dark Horse osadit i lehčími karbonovými koly. Standardně má odolnější manuální šestistupňovou převodovku TREMEC 3160 s dvoukotoučovou spojkou, která si při řazení umí dávat automatické meziplyny. Převodovka je vybavena vlastním chladičem oleje.
Americká sportovní auta, včetně Mustangu, byla často kritizována za své jízdní vlastnosti v zatáčkách. Sedmá generace se však rozhodla tento problém vyřešit. Nový Mustang je stále rychlý na rovinkách, ale nyní také skvěle zvládá zatáčky. O mnoho lepé. Z westernového koně se stal dostihový atlet. Mustang je ale pořád i chlapácké auto a o tom vás přesvědčí hned po nastartování, kdy čtveřice obřích výfuků zaštěká a ustálí se na opravdu hlasitém volnoběhu. A to vůz startuje v normálním módu klapek. Ten si můžete volit po stisknutí tlačítka s koníkem na středové konzoli. Můžete zvolit třeba tichý mód, abyste ze svých sousedů neudělali nepřátele číslo 1. Nebo režim závodní trať, který klapku otevře naplno a pak se děje zvěrstvo. Takto sytý, hutný a burácející zvuk je dnes opravdovou raritou, natož u auta určeného i pro evropský trh. Za poslední měsíce jsem testoval spoustu osmiválců německé i japonské produkce a žádné z nich se mustangu svým zvukovým projevem ani neblížilo. Natož, když se rozjedete a dáte Mustanogovi napít, to se pak dějí věci. Od burácení až po ječení osmiválce ve vysokých otáčkách, jo, zvuk tohoto koně je opravdu velmi návykový a skvostný.
Což platí i pro samotný motor, který nemůže mít už více atmosférické chování. Jeho reakce jsou sice rychlé, do přibližně čtyř tisíc otáček toho ale zase tolik nepředvede. Jenže jakmile překoná 5000 ot./min, působí jako by ho někdo polil živou vodou a vás kopnul někdo do zad. A k omezovači otáček pak letí ručička otáčkoměru hodně rychle, motor ze sebe navíc ždímá ještě víc a točit můžete až 7.000 otáček. Podobně se kdysi chovala atmosférická BMW se systémem Vanos nebo třeba Hondy s VTEC. Motor v Mustangu je opravdový klenot a budete ho milovat. Co spotřeba? Paliva natankujete jen 60 litrů. Když budete jezdit normálně, počítejte asi s 12 l/100 km, já jsem testovací týden po svižnějších kilometrech zakončil s průměrem necelých 16 l/100 km, což vlastně není vůbec špatné.
I přesto, že je Mustang každým coulem Američan, má manuální převodovku, která mě dostala do kolen. Začíná to už perfektně tvarovanou hlavicí a končí to naprosto přesnými a krátkými dráhami. Kulisa navíc klade slušný odpor, a tak musíte dost tlačit. Samotné převody jsou docela dlouhé, a tak se auto musíte přizpůsobit, okresku můžete klidně jet třeba jen na trojku.
Pojďme sportovat. Stačí vůz přepnout do režimu Track a temný kůň ze sebe vydá to nejlepší. Nové řízení je výrazně strmější a auto na něj okamžitě reaguje. To samé platí pro upravený podvozek, který je nyní mnohem agilnější a čitelnější. Navíc má až neuvěřitelně mnoho mechanické přilnavosti. Urvat nový Mustang už není tak jednoduché a musíte se o to vyloženě snažit. Manuální verzi pomůže kopanec přes spojku. U automatu si to musíte zasloužit správnou prací s přenosem hmotnosti a plynem. Adaptivní podvozek MagneRide a rychlé řízení přináší nový zážitek z jízdy, který je bezpečnější a zábavnější než kdy dříve. Dokonce lze cítit i zpětnou vazbu od předních kol. Příjemné!
K bezpečnosti přispívá i pokročilá elektronika, která pomáhá například při rozjezdu, aby se předešlo protočení zadních kol. I když může být toto omezení pro zkušené řidiče otrava, pro méně zkušené to znamená větší bezpečnost, zejména na mokré vozovce. No a na dálnici můžete zavřít výfuk, přepnout auto do běžného režimu a stane se z něj relativně pohodlné a tiché gétéčko nabité moderní technologií na palubě. Není vůbec žádný problém s tímto autem absolvovat dlouhé cesty po Evropě.
Jasně, Mustang Dark Horse stále není plnotučné okruhové auto. Na to je dost těžké a hrubiánské. Ze svého rodu je to ale jediný dostihový kůň, se kterým se na závodní trať můžete bez ostychu vydat a nebude vám to připadat nepatřičné. Je navíc plný testosteronu a pořádného chlapského charizma.
Nový Mustang, se svým vylepšeným výkonem a jízdními vlastnostmi, představuje významný krok vpřed pro tuto ikonickou značku. V České republice je nyní k dispozici k objednání za 1 591 900 Kč ve verzi GT a za 1 871 900 Kč ve speciální edici Dark Horse.
Plusy
– Motor a dynamika
– Zvuk
– Převodovka
– Podvozek
– Brzdy
– Image a design
– Cena
Minusy
– Vysoká váha
– Spotřeba
« Je nutné při tankování auta vypnout motor? Nesmysl, nebo povinnost? Problikávání dálkovými světly je přestupek: Řidiči tím porušují zákon »