Nejlepší třída aut vymírá: Kompaktní sedany vytlačila SUV
Pokud existuje v automobilovém průmyslu ohrožený druh, je to kompaktní sedan. Jeho prodeje meziročně klesají o desítky procent ve prospěch SUV všech různých velikostí. Upřímně, nestačím se divit. Nechápu, proč někdo preferuje neforemnou krabici, která neumí pořádně ani jedno. Jakýkoli crossover totiž nikdy nebude dobrý v obou disciplínách, jak tvrdí jejich výrobci. Tedy v jízdě po silnici a v terénu. Vždy je to kompromis, který nějak snesitelně mixuje vlastnosti z obou světů.
Realita je ale taková, že na silnici vás bude štvát vysoké těžiště a váha zhoršující jízdní vlastnosti a agilitu. Aby vůz alespoň trochu zatáčel, musí mít vyztužené šasí a tvrdší nastavení tlumičů. To zamezí náklonům karoserie a přidá na sportovním projevu. Teda pokud si pod pojmem sportovní představujete to, že vám vůz naklepe zadek jako vídeňský řízek. To vše je samozřejmě na úkor komfortu. V terénu navíc ihned skončíte. To, že se vydáte na lesní cestu nebo louku, to opravdu není terén, tam můžete s jakýmkoli obyčejným autem, třeba s octavii. Terénem se rozumí něco jiného a tam většina SUV nehne kolem. Nemluvě o tom, že valná většina z nich jezdí s pouze pohonem přední nápravy a světlá výška podvozku se příliš neliší od běžného auta.
Slavně na tom není ani prostor uvnitř. Nejoblíbenější SUV jsou totiž de facto obtloustlé a lehce zvednuté hatchbacky, Jejich koupí si tak spíše pořizujete nějaký placebo efekt, virtuální pocit, že máte schopnější a použitelnější auto. Jenže ne, právě naopak. Koupili jste si auto, které neumí nic pořádně. Parkování a pohyb ve městě je také disciplína, ve které tyto vozidla propadají. Až je s podivem, že spousta majitelů si je pořizuje právě pro pohyb ve městě. To je opravdu absurdní, nemyslíte? Další negativum? Těžké auto s horším aerodynamickým odporem má také daleko vyšší spotřebu. Jízda s SUV je tedy id velmi neefektivní.
Než mě ukamenujete argumentem o pasivní bezpečnosti mohutné karoserie, tak se zamyslete nad jedním zásadním faktem. Když nejprodávanější vozy jsou právě SUV, jak vám tato karoserie pomůže, když se srazíte se stejně velkým nebo dokonce větším autem? Na silnici jich totiž brzy bude valná většina…
Vrátím se ale zpátky k sedanu střední třídy. Ne, opravdu tím nemyslím nic jako Škoda Octavia nebo Hyundai I30 Fastback. Tím nejzdárnějším příkladem může být třeba řada 3 od BMW, která dlouhé dekády lámala srdce nadšených řidičů. Důvod je jednoduchý. Nabízí ideální velikost, slušný vnitřní prostor a především fantastické jízdní vlastnosti, o kterých si v jakémkoli crossoveru můžete nechat zdát. Nová generace se navíc vrátila ke kořenům a znovu nabízí radost z jízdy. Agilní, tuhý a komunikativní podvozek, který umí být zároveň komfortní a sportovní.
Během poslední doby jsem se svezl ale i několika dalšími zástupci této třídy automobilů a opravdu se divím, proč je nikdo nechce. Minulý týden jsem proháněl modernizovaný Jaguar XE po nádherné horské silnici Route Napoleon na jihu Francie a s úsměvem na tváři se těšil na každý další metr za volantem tohoto (mimochodem naprosto nádherného) auta. Ani jednou jsem si nepomyslel, že bych zde chtěl jet v něčem jiném nebo v opravdovém sporťáku.
Sportovní kompaktní sedan jej umí zastoupit a přidá vyvážený poměr mezi užitnou hodnotou, pohodlím a radosti z jízdy. Připočtěte si krásné proporce, správnou siluetu a musíte se také s podivem zamyslet, proč by někdo chtěl neforemnou obtloustlou krabici, která nenabídne nic ze jmenovaného.
Taková je už doba, lide podlehli agresivnímu marketingu a bez vlastního úsudku uvěřili, že něco může opravdu fungovat jako ideální mix vlastností. Ne nemůže, fyzika je v tomto ohledu neoblomná. Pokud tedy zvažujete koupi nového automobilu, který má odvést rodinu, zavazadla a ještě k tomu dobře vypadat a potěšit řidiče, zvažte nějakého zástupce střední třídy sedanů. Nabídka je zatím stále velká, ale už brzy si výrobci můžou říci, že se jim takový vůz dále nevyplatí modernizovat.
.« Číňané v Evropě budují výměnné stanice baterií: Lokální konkurenci to zválcuje Nejčastější podvody při koupi ojetého vozu: Zatajování původu, zločinu a stočené tachometry »