toyota-yaris-cross-2024-5

Test Toyota Yaris Cross 130 AWD-i: Dokonalá efektivita, nízká spotřeba a 4×4

28. 7. 2024 • Elektrifikované vozy, Novinky, Testy, Toyota

Hybridní pohon: 100%

Převodovka: 85%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 80%

Verdikt:

Po třech letech přichází Toyota s modernizací svého nejmenšího a nejprodávanějšího SUV. Má silnější hybridní pohon a zlepšené bezpečnostní systémy. Bokem nezůstal ani infotainment. Na designu se však téměř nic nezměnilo.

Yaris Cross je od svého uvedení na trh evropským lídrem ve třídě SUV segmentu B. V dobré kondici ho má udržet první větší modernizace, i když na designu si mnoho změn nevšimnete. To podstatné se totiž odehrálo pod kapotou a v kabině. Vyšší úrovně výbavy GR Sport a Executive, včetně úvodní série Premiere Edition, dostaly výkonnější hybridní systém 1,5 Hybrid 130. Výkon atmosférického 3-válce, který pracuje v Atkinsonově cyklu, sice zůstal na původní úrovni 68 kW a točivý moment 120 Nm zůstal nezměněn, ale elektrická část systému byla posílena.

toyota-yaris-cross-2024-8 toyota-yaris-cross-2024-17

Motorgenerátor má vyšší výkon a elektromotor vyšší točivý moment. Ten vzrostl ze 141 na 185 Nm. Výsledkem je celkový systémový výkon 97 kW, což je zlepšení o 14 % (+ 12 kW). Takže Yaris Cross Hybrid 130 teď zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,7 sekundy, o 0,5 sekundy rychleji. Toyota však slibuje také lepší pružnost. Například zrychlení z 80 na 120 km/h se zkrátilo o 0,4 sekundy na konečných 8,9, což znamená například více jistoty při předjíždění. Zároveň v nabídce zůstává u nižších úrovní výbavy i původní hybridní verze s výkonem 85 kW. Nicméně i zde si zákazníci všimnou změny. Zejména v oblasti akustického komfortu.

Modernizovaný Yaris Cross totiž dostal nový dynamický tlumič motoru, rezonátor sacího potrubí, třívrstvou zvukovou izolaci na palubní desce a tlustší skla. Toyota také slibuje nižší vibrace. Největší změnou v interiéru je nový 12,3palcový digitální přístrojový panel. Umožňuje čtyři typy zobrazení – Smart (elegantní), Casual (neformální), Sporty (sportovní) a Tough (drsný). Vylepšený je i 10,5palcový infotainment, který nyní obsahuje cloudovou navigaci a bezdrátovou konektivitu chytrých telefonů přes Apple CarPlay a Android Auto. Zároveň má systém vyšší rozlišení a rychlejší reakce. Umožňuje také aktualizace softwaru na dálku, takže majitelé nebudou muset s touto záležitostí navštívit servis.

toyota-yaris-cross-2024-32 toyota-yaris-cross-2024-34

Hlasové ovládání Hej Toyota umí rozpoznávat hovorovou řeč. Novinkou je také digitální klíč, který mohou sdílet více uživatelů. Bokem nezůstaly ani asistenční systémy. Ty využívají výhody nové kamery se širším úhlem záběru a nových senzorů s delším dosahem. Díky tomu dokáže Yaris Cross předcházet kolizím s chodci, cyklisty nebo motocyklisty v širším spektru situací. Novinkou je funkce potlačení nechtěného zrychlení, která aktivuje brzdy v případě rizika nárazu, ale také funkce, která před zatáčkou změní účinek posilovače řízení, aby řidič snadněji udržel bezpečnou trajektorii.

toyota-yaris-cross-2024-22 toyota-yaris-cross-2024-24

Yaris Cross také chrání posádku při vystupování zvukovou výstrahou, pokud se zezadu blíží například cyklista a připomene vám, abyste při opuštění vozidla zkontrolovali zadní sedadla. Tradiční prvky balíčku Toyota Safety Sense prošly vylepšením. Adaptivní tempomat například reaguje rychleji, rychlost upravuje na základě dopravního značení a také snižuje rychlost v zatáčkách. Systém udržování v jízdním pruhu se zase chová přirozeněji. Řidiči však více ocení zlepšené varování při opuštění jízdního pruhu, které nyní rozpozná situace, kdy chce řidič objet překážku na krajnici, například cyklistu, bez aktivace směrového světla. Takže zbytečně nezasahuje.

Modernizovaný Yaris Cross vstoupí na trh úvodní sérií Premiere Edition, která bude vybavena 18palcovými koly s diamantovým broušením, specifickým prošíváním čalounění a specifickými dekoracemi. Na výběr bude nový šedý lak Khaki s černou střechou. Paletu barev v celé modelové řadě rozšířil modrý odstín borovice. Tam však exteriérové změny končí.

toyota-yaris-cross-2024-20

V testu máme nejvyšší hybridní motorizaci o výkonu 130 koní a v maximální výbavě, navíc doplněnou o pohon AWD-i, tedy čtyřkolku. Trasu jsem zvolil tak, abych auto vyzkoušel v městské aglomeraci, na dálnici, ale i na klikatých horských okreskách a ty jsou tady opravdu výživné.

Ale začněme městem, kde hybrid dává největší efektivitu. Nutno podotknout, že zvýšení výkonu se odehrálo díky změnám na elektromotoru, takže s tím logicky vyskočil i kroutící moment a to o 30 procent, což je velká změna, kterou pocítíte ihned. Auto se krásně veze na elektrické vlně a každé přidání plynu znamená okamžitý zátah elektromotoru. Ale není to jen o dynamice, která je skvělá. Yaris Cross dokáže krásně plout na vlně elektrického pohonu a využívá ho co nejčastěji. Spotřebu ve městě klidně udržíte pod 3 litry. Pokud do toho zapojíte i jezdění po městských okruzích nebo mezi městy mimo dálnici, spotřeba nepřesáhne 4 litry. To jsou mé reálné zkušenosti z provozu, kde jsem kombinovanou jízdou mimo dálnice dosáhl 3,6 litrů. Super!

toyota-yaris-cross-2024-10

Na dálnici se nejprve projeví klasický neduh planetové převodovky, která drží otáčky motoru vysoko a monotónně, i když i tady proběhla změna a je to lepší, než před modernizací. Vůz totiž dostal převodovku z hybridu páté generace. Yaris Cross nabírá tempo slušně a i tady se dokáže držet se spotřebou kolem 6 litrů. Odhlučnění podvozku a kabiny celkově je slušné a výrazně lepší, než tomu bylo před modernizací.

Yaris Cross je nečekaně agilní, má dobré a strmé řízení a krásně se vrhá do oblouku. V něm navíc poskytne nadprůměrnou porci mechanického gripu. V režimu Power, což je sportovní mód, navíc motor s elektropohonem pracují v synergii s cílem poskytnout maximální výkon. Výjezd ze zatáčky se tak nese v duchu “elektrického kopance” a asistence spalováku. Je to parádní a auto se hbitě dere vpřed do dalšího apexu.

toyota-yaris-cross-2024-11

Podvozek auta je naladěný primárně na komfortní notu, ale nabídne i spoustu přilnavosti a zpětné vazby. Jde v něm cítit stará japonská podvozková škola, přesně tak, jak to umí jen automobilky z této části našeho světa. Předpokladem systému AWD-i od Toyoty je, že v hybridním modelu je na zadní nápravě namontován elektromotor. A to je největší rozdíl oproti klasickým terénním vozům. Mezi nápravami není žádné pevné spojení, žádná hnací hřídel. O rozdělení výkonu mezi přední a zadní kola rozhoduje počítač na základě okamžité analýzy dat. V Toyotách s pohonem AWD-i je hybridní systém s přední nápravou, který se skládá z benzínového motoru, elektromotoru a generátoru, který nabíjí trakční baterii. Zadní náprava je poháněna třetím elektromotorem. Provoz všech zařízení ovládá řídicí jednotka PCU prostřednictvím hybridní převodovky a měniče. To umožňuje použití výkonnějších elektromotorů při zachování stejného výkonu a kapacity baterie.

toyota-yaris-cross-2024-1

V tom spočívá tajemství výkonu vozů Toyota s hybridním pohonem v elektrickém režimu. A v konečném důsledku to znamená, že spotřeba paliva je podobná jako u verze s předním pohonem. Jak je to možné?

Při jízdě je poháněna především přední náprava. Zadní kola vstupují do hry pouze v případě potřeby. Takže zjistí-li systém ztrátu přilnavosti, rozhodne, že je potřeba zvýšit výkon, aby bylo možné vyjet kopec, nebo když při jízdě po povrchu se sníženou přilnavostí mimo hlavní silnici.

toyota-yaris-cross-2024-3

Toyota Yaris Cross je vůz, který získal uznání a pozitivní ohlasy od recenzentů i uživatelů. Je považován za spolehlivý, úsporný a kompaktní automobil, který nabízí dobré jízdní vlastnosti a moderní technologie. Mezi jeho klíčové vlastnosti patří efektivní pohonné jednotky, dynamický design, pohodlný interiér a široká škála bezpečnostních funkcí. Uživatelé si cení také nízkých provozních nákladů a dobré hodnoty za peníze, kterou Yaris Cross nabízí. Není divu, že ve svém segmentu drží prim a u nás, v České republice, se jedná o druhý nejprodávanější model značky.

Plusy

– Hybridní pohon
– Pohon 4×4
– Podvozek
– Odhlučnění
– Výbava a kvalita interiéru
– Nízká spotřeba

Mínusy

– Méně místa vzadu
– Slabší zavazadelník

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz