Revoluce na chorvatských dálnicích: Mýtné brány skončí, ale platit budeme jako nákladní auta
Nový systém placení dálničního mýta v Chorvatsku bude zaveden na všech dálnicích, bez ohledu na to, zda jsou ve správě Hrvatske Autoceste. Na časovou známku však zapomeňte.
O tom, že neslavně známé mýtnice, na kterých se během dovolenkové sezóny někdy tvoří i několikahodinové fronty, skončí, mluví Chorvati už několik let. Ve stomilionovém tendru na zavedení nového mýtného systému v Chorvatsku uspělo konsorcium tvořené slovenským SkyTollem a českým Tollnetem.
Další účastníci soutěže však podali proti výsledku námitky. To v praxi znamená, že mýtnice v Chorvatsku v ideálním případě skončí v první polovině roku 2025, pravděpodobnější je však, že se tak stane až v roce 2026. Pokud by se však mělo výběrové řízení opakovat, nový elektronický systém vybírání dálničních poplatků se může posunout na neurčito.
Za zmínku stojí i samotný systém, který je sice založen na elektronické dálniční známce, ale i s ní motoristé budou platit za ujeté kilometry, známka totiž nebude časová. Podívejme se na to podrobněji: nový systém by měl využívat dvě existující technologie, které se běžně používají po celém světě, technologii DSRC (radiová komunikace na 5,8 GHz) na účtování mýtných poplatků uživatelům zařízení ENC a technologii ALPR (rozpoznávání registračních čísel vozidel).
Jinak řečeno – v autě budete mít podobnou palubní jednotku jako kamiony, přičemž o její zapůjčení bude třeba před cestou požádat a na konci ji vrátit. Alternativou bude elektronická dálniční známka, pro jejíž využívání se bude třeba zaregistrovat do systému výběru mýta, zřídit si osobní účet a nadotovat ho kreditem. Následně se z něj bude částka odečítávat podle rozpoznávání registračních čísel při vjezdech a výjezdech do zpoplatněných úseků. Uvidíme, jak to bude fungovat. Takový systém zatím žádná země nemá. Používá se výhradně při nákladní dopravě.
Důležité je, že nový chorvatský systém výběru poplatků za dálnice bude založen na volném průjezdu vozidel zpoplatněnými úseky. Na místě se nebude platit nic, nebude třeba zastavovat na mýtnicích, kterými tak projede řádově více aut. To by mělo výrazně zvýšit plynulost provozu. Systém by měl fungovat na principu zpoplatňování podle skutečného počtu ujetých kilometrů v dálniční síti Chorvatska, přičemž každý kilometr ujetý po kterékoliv z dálnic by měl stát stejně, což je další důležitou novinkou.
Systém by měl fungovat na všech dálnicích v zemi, jak na těch, které spravuje Hrvatske Autoceste, tak i na koncesovaných dálnicích, jako je Istrijská Y nebo dálnice Záhřeb – Macelj.
.« Začal platit noční zákaz vjezdu do centra Prahy: Kontroly a pokuty jsou přísné Když cyklista zaviní nehodu: Co dělat, abyste neplatili miliony? »