Test BMW X2 M35i xDrive: Téměř popírá fyzikální zákony
BMW X2 se v nové generaci proměnilo v plnohodnotné SUV s karoserií a lá coupé. Je to tedy nejmenší sourozenec ikonické X6. Jak jezdí ve své nejsilnější variantě s přídomkem M Performance?
Designu jsem se věnoval u testu elektrické varianty iX2, takže teď budeme především koukat pod kapotu a jezdit. X2 M35i je samozřejmě model z divize M Performance, není to plnohodnotné Mko, ale nemá do něj příliš daleko. Vzhled nechám na vás, udělejte si názor v galerii. Nejvýkonnější varianta je však výlučně spjata s vizuálním paketem M Sport, který přidává opravdu agresivně tvarované nárazníky, lip na víku kufru, sportovní prahy, de-chrom, lakované lemy blatníků a samozřejmě hezká a velká kola plus snížený podvozek. Vypadá opravdu nasupeně a dravě, moc se mi líbí matná modrá barva Portimao Blue.
V interiéru se také dějí změny. Jsou tady sportovní sedadla ve tvaru skořepin s integrovanou hlavovou opěrkou a svítícím logem M. Také M volant a kontrastní prošívání modrou nití. Logo M nechybí ani na volantu, prazích… Důvod je jednoduchý, jak říká šéf komunikace českého BMW: “Vše, co má na sobě logo M, je předem odsouzeno k prodeji.” Chápu, je to prostě kultovní záležitost a odkaz tohoto písmenka je mocný.
Interiéru dominují kvalitní materiály, je však třeba podotknout, že u testovacího auta se zjevně nehledělo na cenovku. Luxus na palubě dotváří ambientní osvětlení, palubní deska čalouněná alcantarou i kovové kryty reproduktorů prémiového audiosystému.
Před řidičem najdeme široký zdvojený displej, který využívá nejnovější devátou generaci palubního infotainmentu. Opět musím pochválit přístrojový štít s pěknou přehlednou grafikou a bohatými možnostmi přizpůsobení. Méně se mi už líbilo nešikovné ovládání jízdních režimů či klimatizace přes dotykový displej.
Sedadla jsou skvělá. Můžou budit na první pohled dojem, že neposkytnou komfort, ale opak je pravdou. I na dlouhé trasy jsou příjemným společníkem. Daleko více je ale oceníte v zatáčkách, kde nabídnou perfektní oporu těla.
Pod kapotou nečekejte žádný šestiválec. Platforma společná pro menší BMW a MINI je nepojme. Dvoulitrový čtyřválcový motor pod kapotou X2 poskytuje maximální výkon 221 kW/300 koní a krouticí moment rovných 400 Nm. Na kilo zrychlí za 5,4 sekundy a umí uhánět 250 km/h.
Je to nejsilnější verze čtyřválcového benzínového motoru z nejnovější modulární generace. Nový motor se liší od předchozí generace řadou inovací. Patří sem používání Millerova cyklu, přepracované sání a spalovací prostory a také změny v časování vačkových hřídelů, vstřikování, systému zapalování a výfukového vedení. Technologie M TwinPower Turbo byla vylepšena zvýšením plnicího tlaku, účinnějším chlazením stlačeného vzduchu a zavedením duálního (přímého a nepřímého) vstřikování, které se mění v závislosti na zatížení.
Výkon je doprovázen zvukovým projevem M výfukového systému, který je rovněž velmi výrazný. Dva páry výfukových koncovek, elegantně zasazené do levé a pravé části zadního nárazníku, jsou charakteristickým znakem vysokovýkonných modelů BMW M a nyní je má i vlajkový model kompaktní řady SAC. I tak ale nechybí sound generátor, který vám pouští zvuk do kabiny.
Specifické M naladění podvozku je sladěné s inteligentním pohonem všech kol BMW xDrive, což zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti. Standardní Adaptivní M podvozek zvyšuje agilitu a komfort při dlouhých cestách. Volitelně jsou k dispozici M dvoudílné brzdy. Testovaný kousek měl vše, takže pojďme jezdit.
Dvoulitr má síly dostatek, ale na zadek si z toho nesednete. Přeci jen musí bojovat s poměrně velkým kusem auta. I tak je ale příjemně svižný a rád se nechá točit do otáček. Pár koní navíc by mu ale slušelo, vždyť v dnešní době nabízí i vyšší výkon i takový Golf R. X2 M35i ale rozhodně není pomalá, nechápejte to zle. Motoru příjemně sekunduje i dvouspojka, která řadí rychle, logicky a necuká. Občas lze cítit mírnou prodlevu na celkovém pohonu, ale to je běžná vlastnost moderních vozů plných emisních zařízení a také malých naturbených motorů, i když zrovna BMW umí turbo lag potlačit ze všech nejlépe.
Podvozek mě mile překvapil. Když jsem totiž auto přebíral a viděl na něm ohromná 21 palcová kola s pneumatikami o profilu 35, tak jsem čekal trakař. Jenže doba se posunula a dnes to jde i takhle. Jednak je auto mnohem tužší v karoserii a také technologie adaptivních podvozků ušla velkou cestu progresu. Auto si s takto velkými koly hravě poradí i na českých silnicích nebo třeba v Praze. Jasně, když trefíte velkou nerovnost, tak se kola ozvou, ale žádné drama se nekoná. Důležité je, že auto vždy drží kontakt se silnici a neposkakuje na nerovnostech.
Od SUV, respektive v tomto případě SAC, nečekáte kdovíjaké schopnosti v zatáčkách, ale tady jsme v BMW a to svou podvozkovou školu v DNA nezapře. Použít můžu klasické klišé ve slovech “jezdí jako přizvednutý hatchback.” Není to daleko od pravdy, i když vyšší stavbu karoserie fyzikálně popřít nelze. I tak mě ale schopnosti X2 dostaly na kolena.
Auto krásně reaguje na strmé řízení, s chutí se vrhá do zatáčky a v oblouku se drží jako přibité. Tolik nechanického gripu by čekal málokdo. Všemu pomáhá i špičkový pohon xDrive, který auto inteligentně stáčí do oblouku a díky kterému můžete na plyn opravdu brzy. Tuhé šasí navíc zabraňuje citelným náklonům karoserie. Jo, tohle se povedlo. Možná bych jen uvítal více citu ve volantu, řízení v moderních BMW mi přijde až příliš syntetické. Brzdy jsou parádní a jdou dobře dávkovat.
A spotřeba? Běžnou jízdou se dá pohybovat kolem 7 litrů, když za to vezmete, počítejte s 12. Svižný kombinovaný průměr po týdnu jezdění ukázal hodnotu 8,5 litrů, což není vůbec špatné. BMW holt efektivitu svých jednotek vždy zvládalo. Ve výsledku je to tedy příjemně peprné auto, které umí jezdit komfortně, ale i pořádně rychle.
Nahlédnutí do ceníku prozradí základní cenu modelu X2 M35i 1.466.400 Kč. Testovací vůz včetně příplatků však vyšel na konečných 1.945.714 Kč. A to není úplně málo.
Plusy
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Kvalitní interiér
– Brzdy
– Převodovka
– Slušná spotřeba
Minusy
– Řízení
– Ergonomie
– Cena příplatků
« Levné sedany, které perfektně maskují svůj výkon a pobaví vás Prodeje elektromobilů v EU dále stagnují. Tesla padá, BMW exceluje »