Pneumatiky na elektromobilech by se měly měnit každý rok, vydrží výrazně méně
O ekologickém přínosu elektromobilů se v poslední době diskutuje stále více, zejména kvůli vysoké produkci emisí CO2 při jejich výrobě, recyklaci baterií, emisím pevných částic z brzd a pneumatik a neposledně také kvůli zdrojům energie, kterou využívají. Poslanci Evropského parlamentu dokonce před několika dny odhlasovali, že elektromobily nesmí být považovány za bezemisní.
Zjištění ze studie J.D. Power, nazvané 2024 US Original Equipment Tire Customer Satisfaction Study, ukazují, že majitelé elektromobilů jsou méně spokojení s trvanlivostí pneumatik a očekávají, že se budou opotřebovávat podobně jako pneumatiky vozidel poháněných spalovacími motory. To však neplatí – pneumatiky na elektromobilech se totiž opotřebovávají mnohem rychleji kvůli vyšší hmotnosti elektrických aut a jejich vyššímu točivému momentu.
Zatímco u průměrného spalovacího auta většina lidí mění pneumatiky přibližně každých 5 let (samozřejmě tento interval výrazně ovlivňuje ujeté kilometry), tak u některých elektromobilů byste měli „přezouvat na nové“ dokonce každý rok.
Můžeme být konkrétní: v analýze CDK Global z roku 2023 „EV Service: Today and Tomorrow“ se konstatuje, že doporučené servisní plány pro většinu elektrických vozidel ve Spojených státech zahrnují každoroční kontrolu a výměnu pneumatik. Pro Ford Mustang Mach E se doporučuje výměna pneumatik každý rok nebo každých 16 000 km, pro Hyundai Ioniq každých 6 roků nebo každých 14 000 km a pro pickup GMC Hummer EV je to každých 12 000 km.
To je také příležitostí pro servisy, kde prohlídky vozidel jsou jednodušší díky výrazně nižšímu počtu pohyblivých částí motoru. A tak do nich zahrnují i výměny pneumatik. Někteří o nich hovoří, že budou tak časté, že se stanou u elektromobilů „novou výměnou oleje“.
Že pneumatiky mohou být Achillovou patou elektromobilů vědí i samotní prodejci. Ve výše citované studii v průzkumu konstatovalo až 18 procent oslovených vedoucích pracovníků automobilových prodejen, že údržba pneumatik bude pro majitele EV nejčastějším problémem při návštěvách servisu. Tím se pneumatiky zařadily na sdílené druhé místo očekávaných problémů s elektromobily. Spolu s nimi na něj skončily problémy s displeji. Suverénně první místo obsadily obtíže související se softwarem.
Výsledky studie CDK Global: EV Service – Today and Tomorrow
.« Nejlevnější ojeté kombíky s největším kufrem a nejnižší spotřebou Luxusní auta za pár korun aneb proč nekupovat novou ekoškatuli »