Elektromobily jsou spolehlivější? Kdepak, v žebříčku vyhrála spalovací auta
Nejnovější žebříček kvality nových aut ukazuje, že elektrická auta nejsou zárukou vyšší spolehlivosti. Zároveň se jako málo poruchové ukázaly americké značky, které předstihly korejské konkurenty.
Americká analytická a poradenská společnost J.D. Power se ve velké míře věnuje automobilovému průmyslu. Letos zveřejnila již 38. vydání žebříčku kvality nových automobilů. Do průzkumu se zapojilo 99 144 majitelů nových aut, kteří vlastnili auto alespoň 90 dní. Údaje sbírali od července 2023 až do května 2024. Anketa se skládá z 227 otázek zařazených do deseti kategorií, a to pohon, jízdní vlastnosti, asistenční systémy, exteriér, interiér, prvky výbavy, sedadla, displej a ovládací prvky, klimatizace a ostatní nezařazené.
Výsledkem je skóre, které reprezentuje počet problémů na 100 vozidel. To znamená, že čím je index nižší, tím je model nebo značka méně poruchová. Celkový průměr všech značek dosáhl letos hodnoty 195. Prémiové značky jsou průměrně poruchovější se skóre 232, ale neprémiové dosáhly skóre 181.
Překvapivým výsledkem skončilo srovnání aut se spalovacími motory a elektromobily. Ačkoli by se dalo předpokládat, že poruchovost elektromobilů bude nižší už z podstaty jejich konstrukce s méně pohyblivými částmi, průzkum ukázal, že elektrická auta mají skóre 266, zatímco konvenční auta jen 180.
Vítězem ankety se stala značka RAM s indexem kvality 149. Paradoxem je, že sesterská značka Dodge skončila úplně poslední s 301 body. Na druhém místě se umístila další americká značka Chevrolet díky skóre 160 a třetí místo připadlo na Hyundai se skóre 162. První pětku doplnily Kia a Buick.
Nejlepší evropskou značkou je podle průzkumu Porsche na sedmém místě s indexem kvality 172, což je zároveň i nejlepší výsledek prémiové automobilky. Na opačném konci tabulky se kromě zmíněného Dodge umístily evropské značky, a to Volvo, Audi a Volkswagen.
Pořadí | Značka | Index poruchovosti |
---|---|---|
1. | Ram | 149 |
2. | Chevrolet | 160 |
3. | Hyundai | 162 |
4. | Kia | 163 |
5. | Buick | 164 |
6. | Nissan | 166 |
7. | Porsche | 172 |
8. | Lexus | 174 |
9. | Ford | 179 |
10. | Honda | 181 |
11. | Mini | 182 |
12. | Subaru | 183 |
13. | Genesis | 184 |
14. | Infiniti | 187 |
15. | Jaguar | 188 |
16. | Mitsubishi | 191 |
17. | Toyota | 192 |
18. | Acura | 193 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 195 | |
19. | Jeep | 200 |
20. | GMC | 201 |
21. | BMW | 206 |
21. | Mercedes-Benz | 206 |
23. | Cadillac | 214 |
23. | Land Rover | 214 |
25. | Lincoln | 224 |
26. | Alfa Romeo | 226 |
27. | Mazda | 232 |
28. | Volkswagen | 241 |
29. | Audi | 242 |
29. | Volvo | 242 |
31. | Dodge | 301 |
Odkaz na studii: 2024 U.S. Initial Quality Study (IQS) | J.D. Power (jdpower.com)
« Emise z brzd a pneumatik jsou tisíckrát horší než z výfuku: EU se zaměří na elektromobily Sedmimístné kombi v Česku zlevnilo o 113 tisíc. Má obří kufr, praktičností předčí ostatní a nabídne i klasické motory »