Test letních pneumatik odhalil propadáky: Jejich brzdná dráha je obrovská
Vlastnosti letních pneumatik jsou často méně sledované než vlastnosti těch zimních, avšak nejdůležitějším parametrem je schopnost zastavit auto. Nabídka na trhu je široká, a proto je důležité zohlednit nejen cenu, ale také bezpečnost.
Německý magazín Auto Bild uskutečnil velký test letních a celoročních pneumatik, které mají řidičům pomoci při rozhodování, pokud se chystají koupit si nové právě na nadcházející letní sezónu. S ohledem na rozsah testu se rozhodli zveřejňovat výsledky postupně a aktuálně se zaměřili na letní pláště, které vyhodnotili jako špatné a nedoporučují je.
Důvodem jsou špatné výsledky při brzdění na suché a mokré vozovce, což je základní vlastnost každé pneumatiky, pokud jde o její bezpečnost. Rozměr 205/55 R16, který se rozhodli vyzkoušet, je běžně rozšířený mezi malými a kompaktními auty a některými crossovery. Test brzdné dráhy spočíval v zastavení z rychlosti 100 km/h na suché silnici a z 80 km/h na mokré silnici. Čím je brzdná dráha kratší, tím jsou pneumatiky bezpečnější. Jelikož jde o základní parametr bezpečnosti, pláště, které měly příliš dlouhou brzdnou dráhu, nepostoupily do dalšího kola testů jako nevyhovující.
Výsledné pořadí a žebříček nejhorších sestavili součtem obou brzdných drah. Úplně poslední skončila Triangle AdvanteX TC101, která na suchu zabrzdila po 39,7 metru a na mokru po 42,1 metru. Výsledek na mokré silnici byl přitom úplně nejhorší ze všech. Druhá od konce byla DoubleCoin DC-99, která naopak dosáhla nejhoršího výsledku na suché vozovce, a to 42,4 metru. Na mokré silnici byla její brzdná dráha 36,9 metru.
Celkově je varovným signálem, že už mezi nejhoršími plášti jsou propastné rozdíly několika metrů, které při prudkém brzdění mohou rozhodnout, zda dojde k tragédii. V tomto případě platí, že do bezpečnosti se investovat vyplatí a motoristé by se měli před nákupem zaměřit na vlastnosti pneumatik, aby nevybírali jen podle ceny.
Pořadí | Pneumatika | Brzdná dráha na suchu (m) | Brzdná dráha na mokru (m) | Součet (m) |
---|---|---|---|---|
1. | Matador Hectorra 5 (91 V) | 32,9 | 40,1 | 73 |
2. | Firemax FM601 (91 V) | 34,9 | 38,4 | 73,3 |
3. | Radar RPX800 (91 V) | 33,3 | 40,2 | 73,5 |
4. | Ceat SecuraDrive (91 V) | 33,3 | 40,6 | 73,9 |
5. | Fortuna Ecoplus HP (91 V) | 34,9 | 39,1 | 74 |
6. | Lassa Driveways (91 V) | 34,7 | 39,5 | 74,2 |
7. | Atlas Green HP (91 V) | 35,1 | 39,3 | 74,4 |
7. | Superia Tires Ecoblue HP (91 W) | 34,7 | 39,7 | 74,4 |
9. | Nordexx NS9000 (91 V) | 36,1 | 38,8 | 74,9 |
10. | Berlin Tires Summer HP 1 (94 V) | 35,6 | 41,1 | 76,7 |
11. | Arivo Premio Arzero (91 V) | 38 | 40,1 | 78,1 |
12. | DoubleCoin DC-99 (91 V) | 42,4 | 36,9 | 79,3 |
13. | Triangle AdvanteX TC101 (91 V) | 39,7 | 42,1 | 81,8 |
« Obyčejná auta, která nejméně ztrácí na hodnotě, držte si je doma Emise z brzd a pneumatik jsou tisíckrát horší než z výfuku: EU se zaměří na elektromobily »