Test Audi RS 4 Avant Competition Plus: Supersport v rodinném balení
Audi je na poli rychlých kombíků od nepaměti králem a konkurence hledá odpověď těžko. Jasně, C AMG tu také bylo vždy, ale třeba BMW přišlo s M3 Touring až nedávno. U Audi to začalo úchvatným RS 2 Avant a pokračuje dodnes, kde na vrcholu stojí monstrózní RS 6. Pokud by na vás byla až příliš rychlá a velká, můžete zvolit RS 4, která nabídne o kousek agilnější jízdní vlastnosti.
Nutno podotknout, že RS 4 oproti běžnému modelu vypadá mnohem agresivněji díky vytaženým blatníkům, nádechům vedle světel, obřím koncovkám výfuků a nebo kolům o rozměru 20 palců, ze kterých prosvítají červeně lakované třmeny brzd s pořádně rozměrnými kotouči. Testovaný vůz v černé barvě a s příplatkovými černými doplňky vypadal přímo pekelně dobře. Jo, je to krásné auto, které svou sílu dává dostatečně najevo, ale ne příliš okázale.
Ergonomie je, jak jsme u Audi zvyklí, perfektní a to platí i pro celkové zpracování interiéru a použité materiály. RS 4 přidává sportovní volant, který skvěle padne do rukou a anatomické sedadla, jež jsou pohodlná a zároveň nabídnou adekvátní boční oporu pro těla posádky. Tu budete potřebovat, protože tento “kombíček” je až hrozivě rychlý.
Zdání klame, tohle je neobyčejná RS 4
Competition Plus. Tato dvě slova, která stojí skoro čtyři sta tisíc, dokáží zásadně změnit charakter auta. A co to vlastně je? Paket zahrnuje mechanicky nastavitelné tlumiče, které nahrazují původní adaptivní tlumiče. Auto je díky tomu standardně o 10 milimetrů nižší, ale světlou výšku si můžete ještě upravit sami, k dispozici je dalších 10 mm. K tomu slouží speciální nářadí, kterým budete šroubovat maticemi na tlumiči. Součástí balení je také další komponenta, kterou budete přímo na tlumičích nastavovat odskok a tuhost.
Auto byste měli mít ideálně na zvedáku a kvůli nastavení výšky budete muset sundat kola. Nastavení tlumičů je také náročné, protože pokud to uděláte špatně, můžete ze skvěle fungujícího auta udělat auto, které už nebude tak dobře fungovat. Naštěstí není složité nastavení vrátit zpět, protože Audi vám k tomu poskytne brožuru s doporučeným nastavením pro různé situace a povrchy: například závodní okruh, komfortní jízda, přetáčivější auto a podobně. Vždy se vychází z „nulové“ polohy a počítá se počet otočení na tlumiči.
Kromě nastavitelných tlumičů přidává verze Competition Plus i další vylepšení. Nový software v řídicí jednotce upřednostňuje při přenosu hnací síly kola zadní nápravy. Při jízdě pod plynem v zatáčce cítíte, jak zadní kola pomáhají zatáčet a lehce po nich auto klouže. Pomáhá tomu i aktivní zadní diferenciál s upraveným nastavením. Není to klasický samosvorný diferenciál, který by točil oběma koly stejně, ale naopak to vnější urychluje.
Pohon všech kol quattro zde tvoří mechanický mezinápravový diferenciál Torsen. Ten na přední kola standardně posílá 40 % točivého momentu a na zadní 60 %. Pokud je potřeba, dokáže poměr změnit až na 70:30, respektive 15:85 (vždy přední vs. zadní náprava). Stabilizaci lze zcela deaktivovat, takže si s autem můžete krásně hrát plynem a cítíte, že vás předek netahá do zatáčky, ale díky skvěle naladěné čtyřkolce dokážete zatáčky projíždět krásným a kontrolovaným smykem. Reakce motoru na pohyby plynového pedálu jsou ostré jako břitva a za volantem se budete opravdu bavit.
S paketem byl také upraven software řídicí jednotky převodovky. Ta je stále osmistupňová, ale doba řazení je teď ještě kratší a rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy jsou citelně větší.
A nakonec jsou s pakety Competition i Competition Plus spojena i některá designová odlišení. Základem je černá barva, kterou je vyvedeno označení modelu (v masce chladiče i na víku kufru) a černé jsou i obrovské oválné koncovky sportovního výfukového systému RS plus. Standardně jsou zde LED Matrix světlomety a zájemci si mohou pořídit také karbonový exteriérový paket.
Pekelná jízda
Dobrá zpráva je, že pod kapotou stále zůstal šestiválec 2.9 TFSI, který má pro každou řadu válců turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,5 baru, nabízí výkon 331 kW (450 k) a točivý moment 600 Nm. Standardně je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a výkon posílá na permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Ano, tady není žádný Haldex s lamelovými spojkami, ale opravdový pohon všech kol.
Hned po nastartování začne šestiválec díky RS výfukům vydávat opravdu hutný zvuk. V klasickém režimu je však stále utlumený a auto se v něm pohybuje s grácií a rozhodně byste nečekali, co se stane po přepnutí do jednoho ze dvou RS módů. Zůstaňme ale ještě chvíli v komfortním nastavení, kde RS 4 dokazuje, že je použitelné na denní bázi, i když Competition Plus samozřejmě něco z komfortu ubral, ale pořád záleží, jak si podvozek “naštelujete.”
Od podvozku sice cítíte tužší nastavení a velká kola, pohodlí je však velmi dobré a auto se pohybuje nenuceně. Ani spotřeba není devastující, klasickým předpisovým tempem lze jezdit za 9 litrů. Ve městě pak zhruba za 13. Ano, cítíte ostré nerovnosti, ale filtrace ostatních nástrah je na dobré úrovni. Kabina je skvěle odhlučněná a RS 4 je tedy klasickým kombíkem od této prémiové německé značky. Můžete s ním jezdit denně do práce, vydat se na dovolenou a budete zahrnutí luxusem, moderními technologiemi a dostatkem místa.
Jenže pak sjedete na oblíbenou okresku a zmáčknete tlačítko RS na volantu a začnou se dít divy. Motor ze sebe vydá plný výkon, převodovka řadí bleskurychle a klapka nechá výfuky rozeznít v plné síle doprovázené burácením a střílením. Moc hezká kulisa! Zátah motoru nastupuje od nějakých 2000 otáček a celým spektrem je naléhavě lineární.
Sice mu chybí špička, ale hladkost a brutalita, s jakou auto nabírá tempo je silně návykovou záležitostí. Stovku RS 4 pokoří za 4,1 sekundy a pokud využijete funkci řízeného startu, připravte se na pořádnou katapultáž, která zarazí vaše tělo do sedáku s pořádnou razancí. Něco tak brutálního od kombíku nečekáte ani v nejdivočejších snech.
Čekáte háček po vzoru starších Audi, která měla silný motor, ale špatně umístěný, což způsobovalo nedotáčivost? Nebo snad nesmyslně tvrdý podvozek? Ty časy jsou už dávno pryč a současné vozy Audi, natož pak vrcholné RS, fungují špičkově i v zatáčkách. RS 4 mě naprosto odrovnala svou efektivností a chutí vrhat se do zatáčky a kroužit oblouk. Ale pozor, není to ta efektivita plná nudy.
Competition Plus ale RS 4 posouvá o level dále. Výsledkem je auto, které je agilní a hravé. Zvládá s prstem v nose přenosy váhy a pokud ji správně pošlete do zatáčky, umí vykroužit nesmyslný powerslide. Pohon navíc vertikuje výkon na potřebná kola, takže pomáhá stáčení do zatáčky a jakmile přidáte, zadní náprava krásně utáhne stopu. Ano, tohle se vážně povedlo a současná Audi ušla obrovský kus cesty kupředu. Nejsou to stroje na driftování na parkovišti a točení se v hloupých “donutech”, ale umí být neskonale rychlé a přitom i pobavit.
Spotřeba při řádění? Počítejte s nějakými 14 litry, svižně kombinovaně lze jezdit kolem 11. Opravdová palba pak vyžene odběr někam nad 20 litrů, ale s tím se přeci počítá, ne?
Daleko důležitější je, že za vaše nemalé peníze dostanete fantastické auto, které má široké spektrum použití. Na denní bázi poslouží jako relativně komfortní osobák, který vás ale na okresce pobaví a na dálnici bude hrozivě rychlé. To platí i pro zmíněné silnice, čísla, která na tachometru uvidíte vás budou děsit a řidičák zelenat strachy. RS 4 absurdně rychlá a stejně tak schopná v zatáčkách. Bravo!
Základní cena Audi RS 4 Avant je v současnosti 2 246 900 Kč s DPH. Pokud se rádi svezete ostřeji a nevadí vám tužší podvozek a občasné ležení pod autem, pak zvažte právě paket competition plus za 378 800 Kč.
Plusy
– Vzhled a image
– Interiér a kvalita zpracování
– Motor a zvuk
– Převodovka
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Relativně dobrá spotřeba
Mínusy
– Slabší nástup brzd
– Řízení bez zpětné vazby
– Cena příplatků
« Test ojetiny Mazda MX-5 NC: Ta nejlepší? Sedmnáctiletí řidiči nehodovost nezvýšili. S mentory se více rozjezdí »