Test Cupra Leon Sportstourer 2.0 TDI: Rodinný kočár ve sportovním stylu
Rychlá kombi jsou velmi oblíbená a koncern Volkswagen nabízí širokou škálu variant, ze kterých si můžete vybírat. Pokud hledáte superrychlé vozy, Audi je jasnou volbou. Pro ty, kteří preferují praktičnost a zároveň si chtějí užít sportovní jízdu, jsou tu modely Volkswagen, Škoda a především CUPRA. My jsme se rozhodli otestovat jedno z těchto praktických, ale zároveň sportovně laděných kombi s nádechem španělského temperamentu: CUPRA Leon Sportstourer.
CUPRA Leon Sportstourer kombinuje prostorný interiér a velký zavazadlový prostor s dynamickým výkonem, což z něj dělá ideální volbu pro ty, kteří potřebují praktické auto pro každodenní používání, ale zároveň si chtějí užít sportovní jízdu. Toto kombi se španělskou DNA nás zaujalo svým designem a pokročilými technologiemi, které zajišťují jak bezpečnost, tak komfort při jízdě.
Nenechte se ale zmást, vůz na fotografiích vypadá rychle, ale jedná se o model spalující naftu. CUPRA má pro vás totiž řešení i v případě, kdy nechcete anebo nepotřebujete výkonné motory. U kombi základ představuje turbodmychadlem přeplňovaná benzinová patnáctistovka o výkonu 110 kW, stejných 110 kW má ale také jediný diesel 2.0 TDI. Zvolit můžete i jeden ze dvou plug-in hybridů s přeplňovanou jedna-čtyřkou (150 nebo 180 kW) nebo dvoulitrové „té-es-íčko“ v několika variantách: nejslabší se 140 kW, pak s 221 a 228 kW.
Důvod, proč si raději koupit CUPRA Leon než SEAT Leon jsou hlavně motorizace, protože SEAT tak výkonný být nemůže. Dalším důvodem je ale také fakt, že modely značky CUPRA mají vlastní identitu a decentně přiostřený design. Nikde na autě už nenajdete viditelně logo SEAT, ale všude je znak CUPRA v odstínu mědi. Na zádi není označení modelu, jako to mají SEATy, ale hrdě tu stojí nápis „C U P R A“. Kromě klasických lesklých laků je v nabídce i několik matných.
Příď zaujme jinou maskou chladiče, charakteristickým znakem v odstínu mědi a výraznějším nárazníkem. Boky zdobí nápadné prahy, ty jsou ale společně s 18palcovými koly Sport Copper a střešním spoilerem součástí sady Paket Design za 35 tisíc korun. Vzadu je naznačený difuzor a bohužel také jen imitace koncovek výfuku.
Pár drobnými změnami se CUPRA od SEATu liší i uvnitř. Těmi nejzásadnějšími jsou materiály, ale také volant se vzorem imitujícím karbon. Ten je vybaven dvěma tlačítky ve spodní části, přičemž jedním z nich se auto startuje a tím druhým mění jízdní režimy. Před voličem DSG, kde mají SEATy startovací tlačítko, je u CUPRY tlačítko stabilizačního systému. Ten se nedá zcela vypnout, ale dá se výrazně omezit a jeho zásahy přicházejí až později. To jsme si vyzkoušeli na sněhu.
Přední cestující sedí ve sportovně tvarovaných sedadlech s integrovanou opěrkou hlavy. Značka je nazývá jako CUPRA Sharp a standardně jsou čalouněna kombinací látky a černé umělé kůže. Za příplatek mohou být čalouněná kůží Nappa v odstínech buď Petrol modrá nebo Soul černá.
Po rozjetí překvapí, že podvozek je sice s 18″ koly tužší, ale nerovnosti velmi dobře filtruje. Standardem je pro CUPRA Leon (s výjimkou 2.0 TSI 140/180 kW) adaptivní podvozek DCC, který dokáže měnit tuhost tlumičů. Na jízdní režim CUPRA má nastaveno nejtvrdší odpružení, přesto nejde o nepříjemně tvrdé auto. Naopak potěší svou jistotou v oblouku na kvalitních silnicích.
Testovaný kousek má pod kapotou základní naftový dvoulitr o výkonu 150 koní, jehož sílu přenáší sedmistupňový automat DSG na přední kola. S touto konfigurací Leon zrychlí z nuly na sto za 9 vteřin a může jet rychlostí až 213 kilometrů v hodině. Už podle čísel je jasné, že nejde o žádného rychlostního rekordmana, ale spíš o vytrvalostního atleta vhodného na delší trasy.
Na druhou stranu se rozhodně nemusíte bát, že byste nedokázali na okresce předjet pomalejší auto nebo se pohodlně začlenit do dálničního provozu. Počítat musíte jen s vlažnější reakcí převodovky, která se snaží motor tlumit pro dosažení nízkých emisí.
Čím pak daná motorizace určitě potěší, je spotřeba. Běžně můžete jezdit za 6 litrů nafty, s lehkou nohou a plynulostí se nejspíš dostanete i níže. S 55litrovou nádrží do dělá velmi příjemný dojezd a k n´benzínce se podíváte jen jednou za čas.
Základní Leon s benzinovým motorem 1.5 TSI a manuální převodovkou vyjde na 829 900 Kč. Za slabší dieselový dvoulitr s pohonem předních kol a automatem dáte 969 900 Kč.
Plusy
– Design
– Jízdní vlastnosti
– Prostorný interiér
– Zajímavá základní výbava
– Příjemný motor
Minusy
– Komplikovanější infotainment
– Prohřešky proti ergonomii
« Autem do Chorvatska? Velký přehled povinností a zákonů, které musíte dodržet Tisíce Čechů mají doma auta, kterým roste hodnota, aniž by o tom věděli »