hyundai-kona-electric-1

Elektrická ojetina může být lákavá, ale i zrádná. Na tyto věci si dejte pozor

12. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Elektromobily jsou výrazně dražší než konvenční auta se spalovacím motorem. Levnější alternativou je elektrické auto z druhé ruky. Ale pozor. Rizika jsou obrovská. CarVertical radí, na co si dát dobrý pozor.

Motivací pro koupi elektromobilu je většinou snaha snížit náklady na provoz. Při dnešních cenách benzínu a nafty je to opravdu lákavé. I když ani elektřina není zadarmo, odhady říkají, že řidiči mohou výměnou klasického auta za elektrické ušetřit ročně asi 30 000 Kč. Ale pozor. Není elektromobil jako elektromobil. Rozhodně byste se měli vyhnout starým modelům první generace. Nezáleží na tom, zda jsou na pohled v dobrém stavu. Pokrok v oblasti elektromobilů jde neuvěřitelným tempem, takže starší elektromobily jako první generace Nissanu Leaf, Volkswagenu e-Golf, Mitsubishi i-MiEV, Fordu Focus Electric, Škody Citigo iV nebo e-Up, představují doslova „elektrický pravěk“. A to se všemi omezeními, která s tím souvisejí.

Ale ani při novějším elektromobilu se nenechte nachytat zdánlivě výborným stavem. Lepší „kondice“ je totiž pro elektrická auta typická. Většinou vypadají zachovaleji než jejich konvenční sourozenci. Důvod? Elektromobily mají méně pohyblivých částí, méně vibrací, mají méně najetých kilometrů a tedy jsou i méně opotřebované. Jenže v jejich útrobách se může skrývat doslova „časovaná bomba“ – poškozená baterie nebo baterie s výrazně sníženou kapacitou. To znamená otravné a časté nabíjení, horší dynamiku a tragicky nízký dojezd. A vy s tím nic neuděláte.

Na „zdraví“ baterie mají vliv změny teploty, opakované nabíjení stejnosměrným proudem na výkonnějších nabíječkách či počet najetých kilometrů. Většina výrobců vozidel poskytuje záruku na baterie osm let nebo na 160 000 km. Pokud vozidlo překročí tuto hranici, je pravděpodobné, že kapacita jeho baterie bude ve srovnání s novou výrazně nižší. Zvláště pokud jde například o elektromobil z jižního Španělska nebo Itálie. Proč? Lithium-iontové baterie, které dnes najdete v elektrických vozidlech, se nehodí do horkého počasí. Rychleji degenerují. Lépe jsou na tom ojeté elektromobily z Nizozemska nebo z Německa. To by vás asi nenapadlo.

Tak či tak, je velmi důležité, abyste předtím, než si podáte ruku s prodejcem, nechali baterii zkontrolovat v autorizovaném servisu. Jinak se vystavujete riziku výměny poškozených článků baterie a v horším případě výměně baterie za novou po záruce. Pokud vám kontrolu baterie prodejce neumožní, vezměte nohy na ramena. Ještě chytřejší je vybrat si zánovní elektromobil, například tří či čtyřletý, na který ještě několik let platí garance výrobce. Pokud se s baterií něco stane, oprava nebo výměna jde na účet automobilky.

Dobré je také zkontrolovat stav podvozku. Elektromobily jsou totiž těžší, což dává pořádně zabrat komponentům zavěšení kol a ještě více pneumatikám, které se opotřebovávají rychleji. Naopak, brzdy by měly být v dobrém stavu, protože elektromobily zpomalují na 90 % pomocí rekuperace. Pokud jsou brzdy přesto opotřebované, je to jasné znamení, že elektromobil má za sebou „těžké kilometry“. A pak je tu software. Mnozí majitelé elektromobilů odkládají jeho aktualizaci, takže není neobvyklé najít elektrické vozidlo fungující na staré softwarové platformě. To může naznačovat, že jeho majitel se o něj nestaral správně a v budoucnosti byste kvůli tomu mohli mít problémy.

Ale do úvahy byste při koupi elektromobilu měli vzít i další faktory, kterých si u ojetých autech se spalovacím motorem všímat nemusíte. Například hustotu nabíjecí infrastruktury ve vašem okolí. Zvláště pokud nemáte garáž či parkovací místo se zásuvkou. Nezapomeňte, že zatímco natankování auta je minutovou záležitostí, nabíjení může trvat několik hodin. Řidiči, kteří žijí nebo pracují daleko od nabíjecích stanic, mohou potom čekáním na nabití ztratit hodně času. Navíc, pokud jste odkázáni na veřejné nabíjecí stanice, na provozu elektromobilu mnoho neušetříte. Nabíjení stejnosměrným proudem může být dražší než tankování. Pro elektromobil by se proto měli rozhodnout opravdu jen ti, kteří je mohou nabíjet levně doma.

Stále však nekončíme, protože každé auto, i elektromobil, potřebuje servis. „Jenže elektromobil je specifický. Vyžaduje si „servisáky“ školené speciálně na elektrická auta. Otázkou tedy je, zda máte v blízkosti servis, který se bude o údržbu vašeho elektrického auta umět postarat. V každém případě odborníci radí navštěvovat výlučně autorizované servisy, které používají originální díly a mohou poskytnout záruku na provedenou práci. U elektromobilů je to zvlášť důležité, aby vám z důvodu neodborných zásahů nepropadla garance na elektrické komponenty vozidla, zejména na baterii.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz