Kolik zaplatíme za dálnice do Chorvatska? Slovinci a Maďaři opět zdražili
Maďaři a Rakušané sice zavedli nově jednodenní dálniční známky, ale pro dovolenkáře mířící k Jadranu se příliš nevyplatí. Ceny v Chorvatsku však zůstaly nezměněny. Podívejte se na podrobný přehled cen mýtného.
Brzy vypukne dovolenkový šílenství a tisíce Slováků zamíří autem k Jadranu. Bude to však opět o něco dražší. Poplatky za dálnice totiž upravovali Maďaři i Slovinci. Zvýšeným cenám za rychlé cestování se tedy nevyhnete. Novinkou na maďarských dálnicích je jednodenní známka. Stojí 5 150 forintů, což je 13,15 eura. Když se však budete přes Maďarsko vracet na zpáteční cestě, kupovat tuto „e-matrici“ se vám určitě nevyplatí. Potřebujete alespoň 10denní nebo při delší dovolené měsíční známku. I tyto však meziročně mírně zdražely. Ta 10denní na 16,32 eura a měsíční na 26,45 eura. V obou případech je to asi o dvě eura více než před rokem. A pozor! Nejvýhodnější je koupit si známku na první čerpací stanici v Maďarsku. Pokud ji kupujete na Slovensku, zaplatíte i zprostředkovatelský poplatek.
Podobně je to v Rakousku. I tato země totiž zavedla jednodenní známku. Stojí 8,60 eura. No nevyplatí se ze stejných důvodů jako v Maďarsku. Sáhnout musíte po 10denní za 11,50 eura. Pokud však jedete na více než deset dní, může mít denní známka přece jen smysl, protože Rakušané nemají klasickou měsíční známku, ale rovnou dvouměsíční. Je tedy výhodnější zaplatit dvakrát po 8,60 (17,20 €) než 28,90 eura. Pokud si kupujete známku přes internet, nezapomeňte na rakouské specifikum. Elektronická známka začne totiž platit až za 18 dní! Výjimku mají jen podnikatelé. Jejich známka zakoupená online je platná okamžitě. Rakousko sice plánuje zavést okamžitou platnost i pro nepodnikatele, ale týkat se to bude jen jednodenních a 10denních známek. Při dvouměsíční a roční bude platnost nadále posunuta.
Slovinsko změnami nepřekvapilo. Evropská unie ho sice před pár lety dotlačila k tomu, aby zavedlo kratší než měsíční známku, takže zavedlo týdenní, jenže kdo jede do Chorvatska na týden i s cestou tam a zpět? Navíc 7denní známka stojí 16 eur, mimochodem, o euro více než loni. Její koupě nedává smysl, protože měsíční stojí 32 eur a zbaví vás alespoň nutnosti řešit koupi známky cestou domů. Měsíční známka zdražela meziročně o dvě eura a roční, která stojí 117,50 eura, o více než sedm eur. A pozor, pokud máte auto, jehož výška nad přední nápravou přesahuje 1,3 metru, spadáte již do dražší kategorie aut 2B. Týká se to zejména dodávek, mikrobusů či karavanů, ale problémy mohou mít i velká SUV. Slovinci a Maďaři tedy zdražování zvládají skvěle.
Aspoňže v Chorvatsku se tento rok nic neměnilo. „Revoluci“ se zrušením mýtnic odsouvají Chorvaté až na konec roku a dokonce zachovali původní sazby. Na rozdíl od Maďarska, Slovinska a Rakouska zde platíte za projetou vzdálenost. Ceny za jednotlivé úseky uvádíme samostatně, ale pro zajímavost – z maďarsko-chorvatské hranice (Goričan) do Záhřebu to stojí 5,80 eura a ti, co směřují do Záhřebu ze Slovinska od Macelji, zaplatí 6,40 eura. Ze Záhřebu až do nejjižnějšího výjezdu z dálnice (Čarapine), tedy pokud směřujete až kdesi k Dubrovníku, je to dalších 30,60 eura. Přejezd mostem na ostrov Krk je zdarma, stejně jako přejezd Pelješackým mostem. Neplatíte ani za tunel Sv. Ilija, který zkracuje cestu z dálnice na Makarskou riviéru.
V Chorvatsku však může v sezóně, zejména v srpnu, nastat nepříjemný problém. Chorvaté sice loni po vstupu Chorvatska do schengenského prostoru zrušili hraniční kontroly, ale tento „špunt“ se posunul k mýtným branám. Vytvářejí se zde velké kolony. Elegantním řešením je proto pořídit si bezkontaktní zařízení ENC, které vám umožňuje projíždět mýtnicemi přes samostatné pruhy bez jakéhokoliv placení. ENC si můžete koupit přes internet, ale i přímo na mýtnici. Samotné zařízení stojí 15 eur, ale jako balíček i s předplatným je to levnější. Za balíček S zaplatíte 60 eur, ale nabitý bude na 57,50 eura. Takže zařízení vás vyjde jen na 2,5 eura. Zbytek se vám rychle vrátí, protože mýtné přes ENC je levnější o 21 %.
Tento balíček vám však například na cestu do Dubrovníku nevystačí. Můžete proto volit Balíček M za 90 eur (nabitý na 95,84 €) nebo balíček L za 120 eur (nabitý na 134,17 €). Výhodou je, že zařízení není vázáno na vozidlo, ale na majitele. Pokud kredit nevyčerpáte, využijete ho jindy, případně poskytnete známým. Životnost ENC je pět let a kredit v něm se dá nabíjet i přes aplikaci. Mimochodem, uvidíme, co udělají Chorvati s „nabitými“ ENC po zrušení mýtnic. Nečekejte však, že změnou myslí Chorvati přechod na časové dálniční známky. Jako jediní v Evropě budou nadále vybírat mýtné podle počtu kilometrů. Pro turisty to bude znamenat nutnost vytvořit si účet, na kterém budou mít vložené prostředky, které se budou účtovat při vjezdu a výjezdu z dálnice. Osobně si to neumíme celkem představit.
.« Ojetiny ze Švédska opět po roce: Je stále výhodné chtít auto z populární severské destinace? Vybrali jsme detaily, podle kterých poznáte tajné policejní superby »