Kouř z výfuku: Co prozrazuje jeho barva? Může naznačovat i vážný problém
Spalovací motory nových aut vypouštějí z výfukového potrubí plyny, které jsou za normálních podmínek bezbarvé. Když se však kouř zabarví, je třeba mu věnovat pozornost. Zatímco některé barvy jsou jen výsledkem fyzikálních jevů, jiné jsou důvodem k neodkladné návštěvě autoservisu.
Zatímco v minulosti byly chuchvalce kouře za auty běžným jevem, dnes se díky emisním normám benzínové i naftové motory technicky posunuly na úroveň, kdy z výfuků vypouštějí jen minimum plynů a přitom bezbarvých. O to více řidiče zarazí, když ve zpětném zrcátku spatří oblak kouře. Ne vždy je však důvod k panice. Zatímco některé barvy jsou přirozené a nepředstavují zásadní problém, jiné signalizují vážnější poruchu a nutnost navštívit autoservis.
Týká se to zážehových stejně jako vznětových motorů a nesmíme zapomínat ani na hybridy, které také využívají spalovací motory. Ty v zásadě pracují méně a za určitých podmínek při nižší provozní teplotě, což může také ovlivnit barvu výfukových plynů. Důležité je také zjistit, zda se barevný kouř objevuje jen při zrychlení auta, nebo i na volnoběh. Samozřejmě, auto, které má zanedbanou pravidelnou údržbu, je náchylnější k poruchám spojeným s prací motoru a právě barevný kouř je může odhalit.
Na následujících stránkách najdete příčiny zabarvení kouře z výfuku, jak je shrnul britský motoristický magazín Auto Express.
Bílý kouř
Ve většině případů bílého kouře z výfuku nejde ve skutečnosti o kouř, ale o zkondenzovanou vodní páru. Tento jev vzniká, dokud se čerstvě nastartovaný motor nezahřeje. Vodní pára se však rychle rozptýlí v okolním vzduchu, a tedy auto nemá žádný technický problém. Děje se to i v případě aut s hybridním pohonem, u kterých dochází k zahřátí spalovacího motoru později.
Pokud je však bílý kouř z výfuku hustý a po zahřátí motoru nezmizí, může jít o únik chladicí kapaliny do motoru, který nastane při poškození těsnění hlavy válců. V tomto případě je třeba vyhledat autoservis a těsnění nechat vyměnit. Při zanedbání tohoto problému může dojít k poškození celého motoru.
Modrý kouř
Modrý kouř vycházející z výfuku je doprovázen zápachem spáleniny, což je znakem úniku oleje. Může jít o dočasný jev, který se objeví po výměně oleje, pokud je nového oleje v systému o něco více. Za jiných okolností však jednotlivé části motoru netěsní a do pohonné jednotky uniká olej. U aut s přeplňováním může jít o znamení opotřebovaného turbodmychadla. V každém případě modrý kouř je důvodem neodkladně navštívit autoservis.
Šedý kouř
I šedý kouř může značit únik oleje do motoru nebo problém s turbodmychadlem, ale může jít i o poruchu systému odvětrávání klikové skříně, který pomáhá redukovat emise zejména, dokud je motor studený. Když nefunguje správně, více emisí se dostává do výfuku a kouř se zbarví na šedo.
Dalším důvodem šedého zabarvení kouře je únik převodové kapaliny do motoru u aut s automatickými převodovkami. Oba případy si vyžadují opravu v servisu.
Černý kouř
Pokud jde o černé zabarvení kouře z výfuku, je třeba rozlišovat, zda jde o benzínový nebo naftový motor. Pokud se objeví u benzínového motoru, znamená to, že dochází ke spalování příliš velkého množství paliva. To může být způsobeno zaneseným vzduchovým filtrem nebo ucpanými vstřikovači paliva nebo znečištěným regulátorem tlaku paliva.
Pokud jde o naftové motory, černý kouř signalizuje mnoho usazenin z nespáleného paliva. Na zachycení sazí slouží filtr pevných částic (DPF), ale pokud auto s naftovým motorem jezdí často nízkými rychlostmi a na krátké trasy, nedochází k jejich tzv. vypálení. Na přístrojové desce se v tomto případě zobrazí kontrolka, která řidiče vyzve, aby auto dostal do vyšších otáček na určitý čas, což se dá dosáhnout dálniční jízdou několik desítek kilometrů.
.« Test ojetiny Škoda Octavia III: Průměrné auto s velkým kufrem Ojetých aut na trhu dále ubylo, jejich ceny stagnují »