Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Kouř z výfuku: Co prozrazuje jeho barva? Může naznačovat i vážný problém

3. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Spalovací motory nových aut vypouštějí z výfukového potrubí plyny, které jsou za normálních podmínek bezbarvé. Když se však kouř zabarví, je třeba mu věnovat pozornost. Zatímco některé barvy jsou jen výsledkem fyzikálních jevů, jiné jsou důvodem k neodkladné návštěvě autoservisu.

Zatímco v minulosti byly chuchvalce kouře za auty běžným jevem, dnes se díky emisním normám benzínové i naftové motory technicky posunuly na úroveň, kdy z výfuků vypouštějí jen minimum plynů a přitom bezbarvých. O to více řidiče zarazí, když ve zpětném zrcátku spatří oblak kouře. Ne vždy je však důvod k panice. Zatímco některé barvy jsou přirozené a nepředstavují zásadní problém, jiné signalizují vážnější poruchu a nutnost navštívit autoservis.

Týká se to zážehových stejně jako vznětových motorů a nesmíme zapomínat ani na hybridy, které také využívají spalovací motory. Ty v zásadě pracují méně a za určitých podmínek při nižší provozní teplotě, což může také ovlivnit barvu výfukových plynů. Důležité je také zjistit, zda se barevný kouř objevuje jen při zrychlení auta, nebo i na volnoběh. Samozřejmě, auto, které má zanedbanou pravidelnou údržbu, je náchylnější k poruchám spojeným s prací motoru a právě barevný kouř je může odhalit.

Na následujících stránkách najdete příčiny zabarvení kouře z výfuku, jak je shrnul britský motoristický magazín Auto Express.

Bílý kouř

Ve většině případů bílého kouře z výfuku nejde ve skutečnosti o kouř, ale o zkondenzovanou vodní páru. Tento jev vzniká, dokud se čerstvě nastartovaný motor nezahřeje. Vodní pára se však rychle rozptýlí v okolním vzduchu, a tedy auto nemá žádný technický problém. Děje se to i v případě aut s hybridním pohonem, u kterých dochází k zahřátí spalovacího motoru později.

Pokud je však bílý kouř z výfuku hustý a po zahřátí motoru nezmizí, může jít o únik chladicí kapaliny do motoru, který nastane při poškození těsnění hlavy válců. V tomto případě je třeba vyhledat autoservis a těsnění nechat vyměnit. Při zanedbání tohoto problému může dojít k poškození celého motoru.

Modrý kouř

Modrý kouř vycházející z výfuku je doprovázen zápachem spáleniny, což je znakem úniku oleje. Může jít o dočasný jev, který se objeví po výměně oleje, pokud je nového oleje v systému o něco více. Za jiných okolností však jednotlivé části motoru netěsní a do pohonné jednotky uniká olej. U aut s přeplňováním může jít o znamení opotřebovaného turbodmychadla. V každém případě modrý kouř je důvodem neodkladně navštívit autoservis.

Šedý kouř

I šedý kouř může značit únik oleje do motoru nebo problém s turbodmychadlem, ale může jít i o poruchu systému odvětrávání klikové skříně, který pomáhá redukovat emise zejména, dokud je motor studený. Když nefunguje správně, více emisí se dostává do výfuku a kouř se zbarví na šedo.

Dalším důvodem šedého zabarvení kouře je únik převodové kapaliny do motoru u aut s automatickými převodovkami. Oba případy si vyžadují opravu v servisu.

Černý kouř

Pokud jde o černé zabarvení kouře z výfuku, je třeba rozlišovat, zda jde o benzínový nebo naftový motor. Pokud se objeví u benzínového motoru, znamená to, že dochází ke spalování příliš velkého množství paliva. To může být způsobeno zaneseným vzduchovým filtrem nebo ucpanými vstřikovači paliva nebo znečištěným regulátorem tlaku paliva.

Pokud jde o naftové motory, černý kouř signalizuje mnoho usazenin z nespáleného paliva. Na zachycení sazí slouží filtr pevných částic (DPF), ale pokud auto s naftovým motorem jezdí často nízkými rychlostmi a na krátké trasy, nedochází k jejich tzv. vypálení. Na přístrojové desce se v tomto případě zobrazí kontrolka, která řidiče vyzve, aby auto dostal do vyšších otáček na určitý čas, což se dá dosáhnout dálniční jízdou několik desítek kilometrů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz