1666021741-1645766854-dacia-sandero-stepway-2021-1280-0e

Králem Evropy je levné Sandero. Elektromobily, včetně Tesly, se po zrušení dotací totálně propadly

27. 5. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Prodeje za první třetinu roku ukazují, že Evropany zaujaly levné automobily. V žebříčku nejprodávanějších modelů dominuje Dacia Sandero před VW Golfem a Peugeotem 208. Skvělé výsledky má na kontě i Škoda Octavia. Elektromobily jsou na tom bídně. Nebýt Tesly Y, nebylo by o čem psát.

Agentura Dataforce zveřejnila žebříček nejprodávanějších aut v Evropě za duben i za první čtyři měsíce. Ukazují, že Evropané našli recept na to, jak bojovat s rostoucími cenami aut. Jmenuje se Dacia. Nejprodávanějším evropským modelem je totiž Sandero. A to nejen za duben, ale i za celou třetinu roku. Prodeje lowcostového hatchbacku vzrostly ve čtvrtém měsíci roku meziročně o 37 %, když si ho vybralo 24 835 zákazníků. Za celé čtyři měsíce to byl nárůst o více než 23 %.

Z mrtvých však vstal i Volkswagen Golf. Jeho registrace vzrostly v dubnu o 65 %, čím pokračoval jeho velký comeback. Zabral pravděpodobně lednový facelift. Na druhé příčce se mu podařilo udržet i v hodnocení za celou třetinu roku s nárůstem o téměř 53 %. Bronz si v dubnu odnáší modernizovaný Renault Clio. Zájem o něj vzrostl o 23 %. Ale za čtyři měsíce nestačil na další francouzský městský hatchback – Peugeot 208. Ten však v dubnu mírně klesl, protože se ocitl na páté příčce za VW T-Roc.

Vynikající výsledky předvádí i tradiční mladoboleslavský bestseller. Škoda Octavia se v dubnu umístila na šestém místě a za čtyři měsíce je dokonce pátá. Její dubnový úspěch je však opravdu těsný, protože sedmou Toyotu Yaris předběhla jen o čtyři registrace. Za Yarisem je na osmém místě VW Tiguan. V dubnu se mu opravdu dařilo, protože v první třetině roku se umístil až na 14. příčce. Další těsný souboj se odehrával v dubnu na místech s číslem 9 a 10. Umístili se zde Citroën C3 a Ford Puma.

Za čtyři měsíce je však jasným vítězem právě malý francouzský hatchback, kterému patří šesté místo, zatímco Pumě až třinácté. A kde je Tesla Y, která ještě nedávno vládla na prvních příčkách? V dubnu ji najdete až na 26. místě. Důvodem je nepochybně zrušení dotací na elektromobily v Německu koncem minulého roku, které se s odstupem času ukazuje v plné nahotě. Setrvání prodeje exemplářů s ještě schválenými státními příspěvky jí i tak za první čtyři měsíce zajistily účast v TOP 10 – a to na osmém místě. To však neznamená, že by elektromobily v Evropě excelovaly. Naopak.

Nebýt Tesly Y a Volva EX30, v dubnu bychom v žebříčku 50 nejprodáva­nějších aut Evropy nenašli ani jedno. Podíl elektrických verzí Peugeotu 208, 2008, Opelu Mokka či Corsy je zanedbatelný. A mnohem víc optimismu pro budoucnost elektromobilů není vidět ani při pohledu na pořadí za třetinu roku. I zde zachraňuje čest čistě elektrických aut jedině Tesla Y (8.) a Tesla 3 (44.). Kdybyste však v padesátce nejúspěšnějších hledali Škodu Enyaq, jakýkoliv Volkswagen ID, či elektrické Kia, Hyundai, Fordy, Mercedesy nebo BMW, máte smůlu. Asi nepřekvapí, že automobilky v posledních měsících přehodnocují své elektrické ambice.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz