Hoří elektromobily častěji než spalovací auta? Budete asi překvapeni, statistika uvádí opak
Požáry elektromobilů vyvolávají velké obavy. Statistiky však potvrzují, že jsou ke vzniku požáru méně náchylné než klasická spalovací auta. Pokud se ale už vznítí, hoří déle a intenzivněji.
Požáry elektromobilů jsou často medializovány. Jsou na to dva důvody. Jednak jde o novou technologii, takže tyto zprávy jsou zajímavější než zprávy o požárech aut na benzín či naftu. Druhým důvodem je nesporný fakt, že pokud se elektromobil vznítí, hoří velmi intenzivně a dlouho. Úplné uhašení elektromobilu s hořící baterií vyžaduje ponoření celého vozidla do kontejneru s vodou, jinak hrozí opětovné vznícení. Jsou případy, kdy se uhašený elektromobil vznítí i po několika dnech. Obavy vyvolávají hořící elektrická auta také proto, že teplota hoření je vyšší než u aut se spalovacím motorem. I proto mají v některých zemích či městech elektromobily zakázán vjezd do podzemních garáží, kde by k nim měli hasiči ztížený přístup. Dokonce se kvůli elektrickým autům mění normy na parkovací místa a také na nabíječky v uzavřených prostorách.
Jsou ale požáry elektromobilů opravdu tak časté, jak by se mohlo zdát na základě jejich frekvence v médiích? Statistiky to rozhodně nepotvrzují. Například americké zdroje uvádějí, že na 100 000 prodaných elektromobilů připadá jen 25 požárů. Zato u benzínových aut je to 1 530 požárů a u hybridů 3 475 požárů. Australský web EV FireSafe uvádí, že u elektromobilů prodaných mezi lety 2010 až 2020 došlo k požárům jen v 0,0012 % případů. Spalovací auta na tom byla s podílem 0,1 % mnohem hůře. Z nejnovější zprávy datových analytiků dále vyplývá, že od roku 2010 do 30. června 2023 bylo celosvětově potvrzeno 393 požárů trakční baterie v elektromobilech a plug-in hybridech. Dalších 74 případů je v analýze a 21 případů je neověřených.
Jde tedy o zanedbatelné množství, když si uvědomíme, že jen loni se na světě prodalo přes 13 milionů bateriových vozidel včetně plug-in hybridů. Nejčastější příčinou vznícení baterie je nehoda, tedy nikoli nějaká chyba samotného akumulátoru. Požár baterie může vzniknout také během nabíjení. Na tyto situace připadá 18 % požárů. Když všechna čísla shrneme, vyplývá z nich, že právě elektromobily jsou na požáry náchylné nejméně. Následují klasická spalovací auta a žebříček největšího rizika vedou hybridy a plug-in hybridy, tedy konstrukčně nejsložitější vozidla, která v sobě integrují spalovací i elektrický pohon.
.« Dýcháme v autech karcinogeny? Ano a nejen ty z výfuku. Týká se to i elektromobilů Test Peugeot 508 SW PSE: Nejrychlejší kombi, které neexistuje »