Převodovky už dávno nejsou bezporuchovým komponentem: Pravidelný servis ušetří desítky tisíc
Převodovky jsou automobilovým komponentem, který v posledních letech prochází snad nejturbulentnějším vývojem. Ty manuální si stále drží svou nezastupitelnou pozici, s postupnou modernizací vozů, které mají čím dál větší výkon a točivý moment, je ale jejich údržba složitější než dříve. Navíc se do popředí stále více tlačí převodovky automatické, jejichž servisování je oproti manuálu v několika ohledech odlišné.
I v dnešních dnech, a to především od starších řidičů, si laik může vyslechnout, že převodovka je prakticky bezúdržbová. A do jisté míry mají tito pamětníci pravdu, u starších vozů, které zdaleka neměly takovou sílu, nebyly převodové skříně tolik namáhány, jako tomu je u nadupaných vozů v dnešní době.
„Výkon a točivý moment je u dnešních automobilů úplně jinde, než byl například na začátku tisíciletí. Nápor na převodovky je tak násobně vyšší. Proto raději zapomeňte na to, že převodovka vám vydrží po celou dobu, co bude váš vůz pojízdný. Jakmile při řízení uslyšíte první neznámé zvuky, začnete hořce litovat, že jste tomuto komponentu nevěnovali dostatečnou pozornost. Opravy převodovky jdou totiž do desetitisíců,“ upozorňuje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car, jejímž cílem je rychlé vybudování čtyř set plně vybavených, energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice.
Pravidelná kontrola oleje je základ
Pokud si řidiči nenechávají převodovou skříň pravidelně zkontrolovat odborníkem, mohou se potíže projevovat mnoha způsoby. Zřejmě tím nejčastějším je drhnoucí řazení. „Pokud tento problém nastane, v první řadě zkontrolujte olej. Kromě toho, že jeho primární funkcí je promazávání jednotlivých součástek, má olej také úlohu chladicí. Jestliže je ho nedostatek, může dojít k nevratnému poškození,“ radí Zukal a dodává, že za drhnoucím řazením nemusí stát jen olej, ale například také nevhodně seřízená lanka či opotřebované přítlačné a spojkové tyče.
Nedostatek oleje nemusí být nutně způsoben tím, že na něj řidič zapomněl. Problém může totiž tkvít v tom, že olej někudy uniká. Podle Zukala jsou častým viníkem těsnění, která podléhají mechanickým i chemickým vlivům a postupem času degradují.
Kvílivé zvuky + nepravidelné rány = nutný servis
Pokud řidič nevidí pod svým vozem louži oleje, dalším příznakem problému s převodovkou mohou být netradiční zvuky, které naznačují, že je něco v nepořádku. Může se jednat o nepravidelné rány nebo například o jakési kvílení z útrob vozu. „V tomto případě není na co čekat a je nutné ihned vyhledat odborníky. Velmi pravděpodobně jsou vnějšími vlivy poškozeny táhla, lanka, ložiska nebo synchronizátory. Proto o sebe ozubená kola dřou a vydávají prapodivné zvuky. Pokud problém nebudete řešit, bude zanedlouho převodová skříň na odpis,“ přibližuje Zukal.
V neposlední řadě musí každý řidič myslet na pravidelnou kontrolu filtru. Mezi jednotlivými součástkami probíhá tření, při němž odpadávají různé zbytkové částečky jednotlivých komponentů. Jestliže je filtr zanesený, nebo dokonce kompletně ucpaný, násobně se zvyšuje riziko poškození.
Automatická převodovka a její specifika
S rostoucím výkonem vozidel se stává v Evropě čím dál populárnější také automatická převodovka. Podíl automobilů s takzvaným automatem navíc v budoucnosti ještě poroste. Ačkoliv servisování obou typů převodovek se v mnoha případech neliší, existují rozdíly, na které je při údržbě nutné myslet.
„Specifik u automatů je celá řada. Zřejmě tou nejčastější potíží je řazení při nesprávných otáčkách. Druhým častým problémem, s nímž k nám řidiči jezdí, je to, že se jim auto po nastartování a zařazení do polohy ‚D‘ automaticky nerozjíždí bez sešlápnutí plynového pedálu. Ačkoliv bych nerad podceňoval servisní schopnosti řidičů, v obou případech jde o problém, který byste měli svěřit odborníkům. Ušetří vám to mnoho nervů, času a v neposlední řadě také peněz,“ uzavírá Zukal.
.« Moderní automobily nahrávají oficiálním servisům: Domácí opravy jsou už téměř nemožné Test Volkswagen Polo GTI Edition 25: Kapesní Muscle Car »