Je vietnamský VinFast další bublinou? Stovky nových aut stojí na polích
Ještě nedávno to vypadalo na velký úspěch. Automobilka VinFast, jejíž elektromobily navrhovalo slavné designérské studio Pininfarina, se naposledy představila na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas s elektrickým pick-upem Wild a získala zaslouženou pozornost. Automobilka také úspěšně vstoupila na burzu a staví další továrnu v Severní Karolíně s kapacitou 150 000 aut ročně. Ale k čemu to je, když jsou prodeje vietnamských elektromobilů mizivé? Vloni prodala značka VinFast jen 35 000 aut, z toho v USA pouhých 265 kusů.
Navíc, jak píše agentura Reuters, až 82 % vozidel koupily společnosti, které jsou součástí holdingu Vingroup, nebo jsou přímo vlastněny zakladatelem Phamem Nhatem Vuongem.
Až 70 % aut skončilo například ve společnosti Green SM (GSM), která provozuje taxislužbu a poskytuje leasing a z 95 % ji vlastní Vuong. Už dříve se také šířily informace o tom, že Vuong nepřijímá kritiku, například negativní testy jeho aut ze strany novinářů, snaží se uplácet média a dokonce likviduje oponenty na základě ústavního článku 331, který trestá za „zneužití svobody slova při zasahování do zájmů státu, organizací i jednotlivců“. Ve Vietnamu se to dá jistě vysvětlit různě. Jednoduše řečeno, VinFast se tváří jako něco, čím není, což se nakonec projevilo i na loňském prudkém poklesu akcií. V současnosti jsou o 35 % nižší než v době kótování na burze. A teď se do věci zamotala agentura Reuters a mediální společnost Hunterbrook Media.
Ta se o VinFast začala zajímat poté, co se na YouTube objevila videa zachycující nová auta, chátrající na odstavných plochách, přesněji řečeno, doslova na trávě. I když záběry později zmizely, Hunterbrooku se podařilo lokalizovat místo, které po čase navštívili. Údivné bylo, že se nic nezměnilo. Na trávníkové ploše stále stálo stovky, sice registrovaných aut, ale které nikdo nepoužívá.
Auta byla tedy prodána jen na oko, aby automobilka vykázala dobré prodejní výsledky. Nedávno se například VinFast pochlubil, že za první čtvrtletí letošního roku vzrostly prodeje o neuvěřitelných 444 procent. Spíše to ale vypadá na velké problémy. Agentura Reuters uvádí, že za poslední tři roky vygeneroval VinFast ztrátu 5,7 miliardy dolarů. Nemusí tedy mít daleko k scénáři bankrotujícího Fiskeru nebo LightYearu.
« Situace s nabíječkami v Evropě je alarmující. Výstavba se musí zrychlit, tvrdí ACEA Půl roku s Mustangem Mach-E: Jeden z nejlepších elektromobilů na trhu »