Test Audi Q8 50 TDI: Nejlépe jezdící SUV Coupé má po modernizaci
V loňském roce Audi Q8 podstoupilo modernizaci, která se zaměřila zejména na design a výbavu, zatímco technické specifikace zůstaly beze změny. Není se čemu divit, toto Audi techniku měnit nepotřebovalo, protože je to bez debat nejlépe jezdící SUV Coupé na trhu.
I když byste to možná nečekali, Audi Q8 patří mezi klíčové modely německé automobilky, což dokazuje i jeho vysoký prodej v České republice. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se loni stal nejprodávanějším modelem Audi, když bylo v roce 2023 prodáno 832 kusů, přičemž druhým nejprodávanějším modelem bylo Audi Q7 s 646 kusy a třetím Audi Q3 s 608 kusy. SUV prostě a jednoduše vládnou trhu.
Od premiéry před šesti lety Audi Q8 prošlo jen lehkým faceliftem, který se zaměřil především na kosmetické úpravy. Nejnovější modernizace, provedená loni na podzim, však přináší výraznější změny, zejména v oblasti designu. Tato změna se týká jak standardní verze Audi Q8, tak i sportovnějšího modelu SQ8.
Na první pohled zaujme nová maska chladiče Singleframe, která nahradila původní mřížku a má nyní výplň v podobě mnohoúhelníků. Rám i výplň masky mohou být černé nebo ozvláštněné kartáčovaným hliníkem. Dále byl modernizován přední nárazník s upravenými bočními otvory pro lepší chlazení motoru a brzd. Zadní část vozu byla rovněž upravena, včetně nového designu koncovek výfuku.
Značnou novinkou jsou zadní OLED světlomety, jež jsou propojeny světelnou linkou. Světla nově umožňují personalizaci světelného podpisu přímo v infotainmentu podle nálady majitele. Tyto světlomety také reagují na okolní prostředí, což zvyšuje bezpečnost. Nové jsou i tři barvy karoserie: zlatá Shakir, modrá Ascari a červená Chilli, spolu s pěti novými designy kol.
V interiéru došlo k menším změnám v podobě nových možností dekorativního obložení a aktualizovaného infotainmentu, který nyní podporuje i aplikace třetích stran jako Spotify nebo Amazon Music. Pro modely v paketu S-line a pro Audi SQ8 přibyla možnost dekorace kartáčovaným hliníkem.
Odezva displejů a celkové ovládání se podobá moderním chytrým telefonům, takže si rychle zvyknete. Moc se mi líbilo, že spodní panel sloužící primárně pro klimatizace a sedadla, se při každém zadávání textu do toho vrchního změní na touchpad, do kterého kreslíte písmena. Je to rychlé a příjemné. Samozřejmostí je plná konektivita a připojení na internet. Vůz může ladit rádia z celého světa, brouzdat po netu a nebo sloužit jako hotspot pro posádku.
Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Pokud vám to přijde jako už příliš, tak takový E-Tron k tomu nabízí ještě displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Celkově jich tak bude šest. Uvnitř je spousta prostoru pro všechny cestující a kabina je velmi dobře odhlučněna. Aby ne, Q8 používá dvojitá skla oken, stejně jako A8.
Audi Q8 je k dispozici s benzinovým motorem 55 TFSI quattro, který má třílitrový šestiválec (250 kW/340 koní a 500 Nm), nebo s jedním ze dvou naftových šestiválců: 45 TDI quattro (170 kW/231 koní a 500 Nm) nebo 50 TDI quattro (210 kW/286 koní a 600 Nm). Nechybí ani verze SQ8 s výkonem 373 kW/507 koní a točivým momentem 770 Nm.
V rámci tohoto testu jsem jezdil s verzí 50 TDI. Technické údaje slibují, že z místa na stovku vůz dosáhne za 6,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 241 km/h. Zajímavostí je, že všechny “šestihrnky” jsou standardně doplněny o mild-hybridní technologii, která pracuje s elektrickou sítí o 48V a řemenem poháněným generátorem. Systém dovolí plachtit až do rychlosti 160 km/h a ve městě motor vypíná už při příjezdu k semaforům. Výsledkem je především velmi nízká spotřeba, která ani při dálniční svižné jízdě nepřesáhne výrazně 7 litrů. To není vůbec zlé co, na auto s výkonem téměř 300 koní. Motor má opravdu mohutný zátah a hlavní vlna krouťáku se dostavuje už kolem 2000 otáček.
Standardní výbavou je stálý pohon všech kol quattro a samosvorný středový diferenciál. V rámci testu jsem jezdil i po sněhem a ledem pokrytých silnicích. Přesto se však auto chovalo naprosto jistě a stabilně i na takovém povrchu. K zatáčení přispívá i příplatkový sportovní zadní diferenciál.
Na podobném povrchu jistě oceníte možnost vypnutí stabilizačního systému (i když není úplně deaktivován a stále dohlíží na dění kolem auta) a můžete si tak užít vzrušující driftování v zatáčkách. I v režimu dynamického jízdního chování jsou ovšem reakce na sešlápnutí plynového pedálu mírně zpožděné, což vyžaduje o něco dřívější práci s plynem. I přestože jde o klasické naftové SUV, manipulace s ním v tomto stylu není příliš složitá. Naopak působí velmi agilně a ochotně následuje volant. Ve své třídě je rozhodně nejlépe jezdícím autem a skvěle maskuje svou hmotnost.
Jelikož se jedná o jeden z nejlepších modelů v nabídce, není překvapením, že i na takových cestách poskytuje uvnitř vozidla příjemné ticho. Uvnitř vozu celkově vládne klid. Zvuková izolace šestiválcového naftového motoru je vynikající a to platí i pro podvozek.
Co se týče podvozku, vozidlo bylo vybaveno příplatkovými 22″ koly Audi Sport (za 126 400 Kč pro Q8 nebo 50 100 pro SQ8) a standardně disponuje adaptivním vzduchovým odpružením. Jeho nastavení se automaticky mění v souladu s vybraným jízdním režimem, ale i v nejdynamičtějším režimu, kdy je podvozek nejtvrdší, si s nekvalitním povrchem poradí výborně. Přepnete-li ho do automatického nebo komfortního režimu a pojedete v klidu, podvozek se přizpůsobí, aby poskytoval pohodlnější jízdní zážitek.
Audi Q8 zůstalo technicky nedotčeno, což je výhodou, protože si udržuje svou reputaci velmi komfortního a příjemného automobilu. Hlavním plusem zůstává jeho design, který nyní vypadá ještě moderněji, zejména díky aktualizované grafice LED světlometů. Navíc si zachovává bezrámové dveře, což je charakteristika obvykle spojovaná s vozy typu kupé a kabriolet.
A co se týče ceny? Ceník začíná na sumě 2 039 900 Kč s DPH (1 685 867,77 Kč bez DPH) pro základní verzi s naftovým motorem 45 TDI quattro. Pokud preferujete výkonnější variantu s motorem 50 TDI quattro, cena stoupá na 2 145 900 Kč s DPH (1 773 471,07 Kč bez DPH). Benzinová verze Audi Q8 je k dispozici za minimálně 2 152 900 Kč s DPH (1 779 256,20 Kč bez DPH).
Plusy
Vzhled a image
Moderní a prostorný interiér
Kvalita zpracování
Odhlučnění kabiny
Komfortní a schopný podvozek
Výkon a práce Matrix HD světlometů
Nízká spotřeba
Minusy
Cena příplatkové výbavy
« EU změřila reálnou spotřebu aut: Nejvíce klamou plug-in hybridy, spotřebu mají vyšší 3,5x Tesla upustila od projektu levného elektromobilu, akcie firmy oslabují »