Loading energy of an electric car

EU změřila reálnou spotřebu aut: Nejvíce klamou plug-in hybridy, spotřebu mají vyšší 3,5x

5. 4. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Za běžného provozu mají plug-in hybridy průměrnou spotřebu až o čtyři litry vyšší, než je oficiálně deklarovaná. Majitelé je totiž nedobíjejí dostatečně. Evropská komise nedávno zveřejnila svou první zprávu o skutečných emisích CO2 nových osobních automobilů a dodávek. Tato zpráva vychází z dat shromážděných skutečným monitorováním spotřeby paliva nových vozidel pomocí senzorů přímo na palubě.

Od ledna 2021 musí být všechny nové osobní a lehké užitkové automobily se spalovacími motory vybaveny schválenými zařízeními pro monitorování spotřeby paliva na palubě (OBFCM), než budou uvedeny na trh v EU. Tato zařízení zaznamenávají spotřebu paliva, elektrické energie vozidla a celkově ujetou vzdálenost.

Tyto palubní údaje musí sbírat výrobci vozidel – buď prostřednictvím přenosu dat na dálku (over-the-air), nebo při návštěvě vozidla v servisu a posílat je Komisi každoročně. V dubnu 2022 Komise obdržela první údaje, ale pouze z 10,6 % osobních automobilů a 1 % lehkých užitkových automobilů registrovaných v EU v roce 2021. Nízký počet získaných dat z “dodávek” znemožnil reálné vyhodnocení jejich spotřeby, ale u osobních automobilů to již šlo.

Průměrný rozdíl mezi skutečnými a oficiálními průměrnými emisemi CO2 a spotřebou paliva při typovém schválení nových automobilů registrovaných v roce 2021 byl 23,7 % u benzínových automobilů a 18,1 % u dieselových automobilů (rozdíl tedy činil 1 až 1,5 l/100 km nebo 28 až 35 g CO2/km). Očekávalo se, že auta budou mít mírnou “nadspotřebu”, protože existuje mnoho faktorů ovlivňujících skutečné emise, které nelze úplně zohlednit při oficiálním testování. Patří sem zejména dopravní podmínky, stav silnic, vnější teplota, používání klimatizace, topení a další palubní elektroniky a především chování konkrétních řidičů.

V případě plug-in hybridních vozidel byl však rozdíl mezi deklarovanou průměrnou spotřebou a skutečnou spotřebou mnohem vyšší, než odborníci očekávali. Jejich skutečné emise a spotřeba byly průměrně 3,5krát vyšší než deklarované hodnoty. To představuje rozdíl ve spotřebě až čtyři litry, respektive 100 g CO2 na kilometr.

Podle expertů Evropské komise to potvrzuje, že plug-in hybridy v současné době nevyužívají svůj potenciál. Důvodem je, že je jejich majitelé nedobíjejí a jezdí v elektrickém režimu mnohem méně, než se původně předpokládalo podle různých průzkumů. Komise již připravila změny ve výpočtu faktoru využitelnosti, což znamená očekávaný podíl ujeté vzdálenosti na elektrický pohon, který se používá k určení emisí CO2 během oficiálního testování spotřeby. Tyto změny budou platit od roku 2025 a Komise nevylučuje, že se budou dále upravovat na základě údajů o skutečné spotřebě, které budou z plug-in hybridů přicházet.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz