První jízda s novým Fordem Tourneo Custom
Ford představil dva zcela nové užitkové modely. Nové generace dodávek Tourneo Custom a Tourneo Courier jsou určeny pro osobní použití, zatímco modely Transit Custom a Transit Courier jsou vhodné pro nákladní přepravu. Obě osobní verze jsme krátce prozkoumali a vyzkoušeli.
Po výpadku v minulém roce se Ford opět zaměřil na širokou škálu užitkových vozidel, která splňují různé potřeby zákazníků. Nabídka zahrnuje malé dodávky pro městské prostředí, střední dodávky a také velké dodávky. Největší model Transitu může vyžadovat dokonce řidičský průkaz skupiny B, protože zvládá celkovou hmotnost až 5 tun. K dispozici jsou také podvozky, které umožňují instalaci speciálních nástaveb. Nicméně nyní se budeme zaměřovat na menší model této dodávky: Ford Tourneo Custom.
Jde o úplně novou generaci vozidla postavenou na zcela nové podvozkové platformě. Tuto platformu vyvinul Ford, ale bude také využívána ve vozidlech Volkswagen Transporter. Jedná se o část širší spolupráce mezi oběma automobilkami, která již zahrnuje menší model Ford Connect (k dispozici jak osobní verze Tourneo Connect, tak nákladní verze Transit Connect), postavený na základech Volkswagenu Caddy. Také pick-up Ford Ranger je vlastním výtvorem Fordu, ale je také nabízen pod značkou Volkswagen jako Amarok.
Designová revoluce se neuskutečnila; Ford zůstal věrný předchozí generaci, což je pozitivní. Nicméně už na první pohled je zřejmé, že se jedná o moderní vozidlo. Nabídka zahrnuje jak tradiční plechovou dodávku, tak i osobní verzi s až 9 sedadly. Ford také přichystal několik výbavových variant, od standardních až po stylové jako Sport s pruhy nebo outdoorovou Active a luxusně pojatou Titanium X. K dispozici jsou dvě délky karoserie, L1 nebo L2, přičemž výška střechy je konzistentní a ve většině konfigurací se celková výška vozidla vejde do dvou metrů.
Pro pohon vozu je k dispozici několik možností. Zákazníci mohou vybírat mezi naftovými motory o objemu dvou litrů s výkonem 110 kW/150 koní nebo 125 kW/170 koní. Alternativně je k dispozici plug-in hybrid s 2,5litrovým atmosférickým čtyřválcem, nabízejícím celkový výkon 171 kW/232 koní, nebo čistě elektrické provedení s baterií o kapacitě 64 kWh a homologovaným dojezdem kolem tří set kilometrů. Všechny varianty, kromě základního naftového modelu s výkonem 110 kW, jsou standardně vybaveny automatickou převodovkou. Pro naftovou verzi s vyšším výkonem je také dostupný systém pohonu všech kol za příplatek.
Ford uvádí, že Tourneo Custom je ještě praktičtější, než kdy předtím. V interiéru byly pro druhou a třetí řadu sedadel připraveny nové kolejnice, které umožňují pohyb sedadel vpřed a vzad. Tato flexibilita umožňuje buď zvětšení prostoru pro cestující nebo naopak pro zavazadla. Ve druhé řadě sedadel jsou tři samostatná sedadla, zatímco ve třetí řadě jsou sedadla dělená v poměru 2:1. Kromě posouvání lze sedadla také sklopit nebo úplně vyjmout. A to nejen ve formě celých řad, ale je možné odstranit například jen pravá sedadla (s výjimkou přední řady, která je pevná), čímž se vytvoří místo pro dlouhé a neskladné předměty jako jsou kajaky, vánoční stromky, lyže nebo snowboardy.
Boční posuvné dveře mohou být na obou stranách vybaveny elektrickým mechanismem a umožňují bezdotykové ovládání. Jejich otevření je možné pomocí mávnutí nohou vedle předního kola. Stejně tak může být elektricky poháněno i víko zavazadlového prostoru.
Během krátkého úvodního testovacího jízdního seznámení jsme měli možnost vyzkoušet verzi s výkonnějším naftovým motorem 2,0 EcoBlue, disponujícím výkonem 125 kW/170 koní a točivým momentem 390 Nm, který byl spárován s osmistupňovou automatickou převodovkou. Vozidlo bylo poháněno pouze předními koly. Díky výšce vozu jsou vestavěné schůdky při nástupu do vozu velmi užitečné. Výška přispívá k dobrému výhledu pro posádku, zejména ve verzi s prosklenou karoserií, která nabízí široký rozhled nejen dopředu a do stran, ale i šikmo vzad. Prosklených ploch je velké množství a k dispozici je také možnost vybavení panoramatickou střechou.
Výbava modelu Ford Tourneo Custom se může podobat výbavě mnoha současných osobních automobilů. Obsahuje prvky jako bezklíčový přístup a startování, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná okna a zrcátka, navigační systém s funkcemi Android Auto a Apple CarPlay, ale i vyhřívaná sedadla v první i druhé řadě sedadel nebo masážní funkce řidičova sedadla a další. Ford nabízí v základu čtveřici výbav, které je možné dále rozšířit o mnoho dalších prvků na přání, buď samostatně nebo v balíčcích.
Auto překvapuje svým odhlučněním kabiny, což je pozoruhodné, zejména vzhledem k tomu, že se jedná o dodávku. Kabina je velmi dobře odhlučněná jak od zvuku motoru, který téměř není slyšet při volnoběhu, tak i od aerodynamických šumů. I při městské, mimoměstské a dálniční jízdě lze na předních sedadlech hovořit tiše, aniž by to překáželo komunikaci mezi cestujícími. Zatímco komfort na předních sedadlech je dobře zajištěn, zkušenost z prostoru zadních sedadel jsme dosud neměli příležitost plně prověřit.
Přední sedadla mohou být uspořádána buď jako dvě samostatná sedadla, což bylo přesně naše provedení, nebo s řidičovým samostatným sedadlem a dvousedadlem pro spolujezdce (lavice). Jednou z hlavních priorit inženýrů bylo zajistit maximální pohodlí a co největší pohyblivost v kabině. Proto, pokud je vozidlo vybaveno automatickou převodovkou, její volič je umístěn přímo na sloupku řízení, čímž zůstává středový tunel volný.
Naše vozidlo bylo vybaveno největšími 19″ disky s pneumatikami rozměru 235/50 R19 (pro nižší výbavové stupně jsou k dispozici také disky o průměru 17″). I přes tyto rozměry je Tourneo Custom překvapivě komfortní. Zvládá filtraci nerovností s výjimečnou účinností a tichostí. Nastavení podvozku je zaměřeno na vysoký komfort, ale přesto vozidlo zvládá projíždět zatáčky s překvapivou obratností. Co se týče automatické převodovky, spojení s motorem je bez chyby tak, že dokáže bez váhání a přesně řadit jak při klidné, tak i při dynamické jízdě, přesně podle očekávání.
Ford stanovil cenové hladiny osobního modelu Tourneo Custom poměrně rozumně. Nejníže v cenové nabídce se nachází naftová verze s výkonem 110 kW, dvoulitrovým motorem a krátkou karoserií L1, vybavená manuální převodovkou, která začíná na 1 053 000 Kč bez DPH (1 274 130 Kč včetně DPH). Za prodlouženou karoserii L2 je třeba připlatit 15 000 Kč bez DPH. Verze s výkonem 170 koní je dražší o přibližně 100 000 Kč bez DPH a za variantu se čtyřkolkovým pohonem je nutné připlatit asi 80 000 Kč bez DPH.
« Čeští politici věří, že se podaří zrušit zákaz spalovacích motorů Konečně levné, praktické a stylové MPV: První jízda s Fordem Tourneo Courier »