Elektromobily hasit neumíme, přiznali čeští hasiči
Z pohledu bezpečnosti je podle ředitele českých hasičů Vladimíra Vlčka klíčová časná detekce požáru elektromobilu a efektivní odvod dýmu a tepla. Daniel Miklós, náměstek Hasičského záchranného sboru, zdůrazňuje, že požár elektromobilu se odlišuje od hoření benzínového auta. Při hoření bateriového bloku vzniká velmi vysoká teplota a toxický dým. Manipulace s vozidlem je obtížná, a proto je nezbytné potlačit plameny a co nejrychleji odvézt elektrické auto pryč a ponořit ho do vody. “I když ponoření na 48 nebo 72 hodin do vody nemusí zaručit, že tam opět nedojde k reakci,” dodal náměstek.
Vlček přiznává, že “lze říci, že elektromobily neumíme hasit,” což platí podle něj i pro hasiče v zahraničí. Vytažení vozidla a jeho ponoření do vody podle něj není pro hasiče efektivní, a proto se zkouší alternativní metody. Sbor v současnosti disponuje pouze jedním speciálním vozidlem na vytažení elektromobilů z garáží a plánuje pořídit další v jednotlivých krajích. Hasiči zatím naštěstí zaznamenali jen několik požárů elektrických aut, ale jsou náročné. K požárům obvykle dochází při dobíjení. Směrnice o bezpečnosti v garážích se tak zaměřuje na detekci, aby se oheň nešířil a nedosáhl extrémních teplot. U největších garáží by měl být zajištěn také odvod tepla a dýmu.
Náměstek Miklós poznamenává, že bezpečnostní standardy se budou lišit u nově budovaných a existujících garáží. “Například v podzemních garážích obchodních center již není mnoho prostoru pro instalaci větších bezpečnostních prvků a to ještě méně v bytových domech,” uvedl. “Můžeme však diskutovat o tom, že u existujících garáží nebude možné dobíjet elektromobily v celém prostoru. Mohlo by to být například pouze na nejvyšším patře s přímým výjezdem nebo pouze na určitých vyhrazených místech,” dodal. Přijetí nových opatření však způsobí zvýšení nákladů na výstavbu parkovacích domů. Očekává se, že by to mohlo znamenat až o 70000 korun vyšší cenu jednoho parkovacího místa v komerčních nemovitostech a o třetinu v obytných domech.
.« Průměrné stáří auta v Česku už překonalo 16 let, od covidu stárne vozový park rychleji Češi mají patent, který výrazně zlevní výrobu vodíkových aut »