Test Honda CR-V e:HEV: Toto je nejlepší SUV své třídy s dokonalým hybridem
Honda vstupuje na český trh se svým nejdůležitějším modelem – novou generací CR-V. To slibuje zlepšení ve všech ohledech a navíc přijíždí ve dvou motorizacích.
Honda CR-V vždy vsázela na extravagantní design a nepadla tak do oka každému. Novinka přijíždí v daleko konzervativnějším kabátku. Pořád z ní jde ale daleko větší respekt. Mračí se, je to samá hrana a působí masivně. Musím říct, že vypadá skvěle! Líbí se mi taky, že Honda nenásleduje trend obřích ráfků, na kterých je guma jen natřena. V nabídce jsou maximálně 18“ a upřímně – pořádné balonové gumy k ražení SUV sedí daleko víc, než moderní „loukoťáky“.
S každým novým autem dostává ergonomie víc a víc na frak a často se zdá, že moderní interiéry navrhují lidé, kteří auto nikdy neřídili. Honda se rozhodla tento trend zastavit a pro CR-V připravila dost možná nejlepší interiér na současném trhu. Ten našel ideální balanc mezi technologiemi a klasikou a namísto slepého následování trendů dává přednost zdravému rozumu. Přitom je to naprosto jednoduché. Stačí ve správném poměru namíchat tlačítka a dotykové ovládání.
Jsou funkce, které využíváte denně několikrát a ty si zaslouží čudlík, ať je můžete ovládat i poslepu. Naopak jsou funkce, které snáz obsloužíte skrze dotykovou obrazovku – například zadávání navigace. Honda by mohla ostatním automobilkám dávat lekce ergonomie. Stejnou logikou se řídí i infotainment, který je jednoduchý a přehledný. Přistrojový štít se pak tváří vlastně jako obyčejné budíky, možnostmi individualizace ale nezaostává za těmi nejlepšími virtuálními cockpity na trhu. Třešničkou na dortu je krásně ostrý head-up displej.
Prostoru je uvnitř pro všechny cestující na rozdávání, sedačky jsou jak křesílka a ve všech řadách nabízí výhřev (vepředu i ventilaci), kufr pobere pěkných 617 litrů a Honda nediskriminuje ani z pohledu dobíjení všemožných hraček. Uvnitř najdete klasické USB, USB-C i 12V zásuvku. Tady vám zkrátka nic chybět nebude.
Základem obou variant je 2,0litrový čtyřválcový zážehový motor s Atkinsonovým cyklem a s přímým vstřikováním, který byl přepracován. Mezi vylepšení patří vysokotlaký, vícestupňový palivový systém s přímým vstřikováním, zatímco nízkoteplotní, výkonný aktivní katalyzátor zdokonaluje ekologické vlastnosti. Také byla rozšířena celková plocha výfukových svodů s cílem dále zvýšit výkon, zatímco celouretanový kryt motoru, izolace hluku a vibrací a zvýšená pevnost klikového hřídele pomáhají dále kultivovat interiér.
Model e:HEV je vybaven nejpokročilejší verzí oceňované plně hybridní hnací jednotky, přičemž zážehový motor dokonale doplňuje nově vyvinutá verze lehké převodovky s dvěma elektromotory. Tato verze již nemá hnací elektromotor a generátor ve stejné ose, což umožnilo zvýšit přenášený točivý moment o 6,5 % na 335 Nm. Také byly zvýšeny maximální otáčky hnacího elektromotoru o 1 500 ot./min. na 14 500 ot./min. Výsledkem je o 7 % vyšší maximální rychlost.
Další úpravy převodovky zahrnují přidání druhého převodového poměru, když je motor přímo připojen ke kolům. Ke stávajícímu vysokému převodovému poměru se připojuje nový nízký převodový poměr – oba byly optimalizovány pro co nejširší rozsah jízdních scénářů. V konečném důsledku se tak zlepšila hnací síla při nízkých rychlostech a celková maximální rychlost, aniž by bylo nutné zvyšovat fyzické otáčky spalovacího motoru.
Úpravy hybridní hnací jednotky završuje využití kompaktnější řídící jednotky pohonu (PCU) a inteligentní napájecí jednotky (IPU). Obě byly zmenšeny a přepracovány tak, aby si zachovaly podobnou energetickou hustotu a účinnost při současném omezení celkové hmotnosti a fyzických rozměrů.
Vyšší výkon ve srovnání s předchozím modelem CR-V se odráží v jistějším pocitu při zrychlení a lepší odezvě. Vůz z 0 na 100 km/h zrychlí za 9 sekund u modelů s pohonem 2WD a za 9,4 sekundy u variant s pohonem obou náprav. Maximální rychlost pak činí 194 km/h u modelů 2WD a 187 km/h u modelů s pohonem obou náprav.
Hybridní varianta má tlumiče, které umí mechanicky měnit tlumicí sílu tvrdší nebo měkčí na základě frekvencí vibrací podle podmínek vozovky, a tak vás auto přenese pohodlně přes veškeré nerovnosti. Podvozek je plavný, poddajný a neskonale komfortní. Přitom mu svědčí i zatáčky, je to prostě Honda a ta je má ráda. Plugin hybrid má jako jediný adaptivní tlumiče a tam je komfort ještě o kousek lepší, stejně jako schopnosti podvozku. Auto se nenaklání, drží stopu a neodskakuje.
Honda CR-V je prostě skvělá vždy a všude. Samotný komfort mě až zarazil. Sebevědomí, s jakým požírala nerovnosti bych očekával spíš od o třídu většího auta. Ani série krátkých ostrých nerovností se nepropasíruje do kabiny a ty velké s grácií vymaže. A nejde jen o samotnou poddajnost, ale i styl, jakým kontroluje jednotlivá kola v zavěšení. Ochota a lehkost, s jakou CR-V poslouchá vaše povely, je úžasná. Tomu sekunduje i perfektní řízení s proměnným převodem. Auto působí jako jeden homogenní celek. Sebemenší impulz od volantu se ihned přenáší na silnici. Ta upřímnost, přesnost a vstřícnost směrem k řidiči je parádní. Je to sice hybrid bez převodovky, ale každý kilometr zatočených silnic jsem si perfektně užíval. Lépe jezdící věc v dané kategorii prostě nenajdete.
Dvoulitrový atmosférický čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu slouží většinu času pouze pro generování elektřiny. Píšu „převážně“, protože on umí přidat ruku k dílu i čtyřválec. Ale pouze ve chvílích, kdy je požadavek na výkon nad sílu elektrické soustavy (nebo ve vysokých rychlostech).
Pak se připojuje na kola skrze jednorychlostní e-CVT převodovku. Ta umí virtuálně řadit, takže se nemusíte bát vysavačového efektu. A nutno říct, že je simulace řazení velice uvěřitelná.
Zní to složitě, že? Ve skutečnosti je to ale velice elegantní řešení, které přináší téměř samé výhody a zároveň od vás nevyžaduje, abyste nějak zásadně měnili svůj jízdní styl. A pokud budeme brát hybridní pohon jako něco, co se snaží skloubit výhody spalovacích motorů a těch elektrických, nenapadá mě moc jiných, co by to dělalo lépe. Při běžné jízdě se totiž vůz chová jako obyčejný elektromobil. Pohybuje se bez vibrací, řazení, naprosto kultivovaně a sametově jemně. Reakce na povely plynového pedálu jsou stejně tak okamžité, byť nástup výkonu není tak agresivní, jako u bateriově poháněných elektromobilů.
Pokud jezdíte dynamicky, bude spalovací motor s elektromotorem spolupracovat daleko intenzivněji, ale stále vás nebude v kabině rušit. Samotné připojení nedoprovází žádné cuknutí ani zpoždění. Systém je vyladěný skutečně špičkově a mozek auta si distribuci výkonu řeší zcela sám. Můžete maximálně volit mezi režimy ECON/Normal/Sport, ty ale jen mírně mění charakteristiku posilovače řízení a reakce na plynový pedál. Tohle prostě funguje. Dynamika je velice dobrá, pružnost taky a navíc to nežere.
Sečteno a podtrženo. Nové CR-V je větší, prostornější, hezčí, kvalitnější a má dokonale odladěné hybridní pohony. Díky tomu stojí zcela oprávněně na vrcholu své třídy. Základní cena novinky je 1.119.900 Kč.
Plusy
– Komfortní podvozek
– Interiér
– Spotřeba
– Hybridní pohon
Mínusy
– Cena
« V roce 2023 se v Evropě prodalo téměř 2 miliony elektromobilů. Velký úspěch patří Škodě Enyaq Povinné ručení skokově zdražilo na průměrných 5 tisíc. Co bude dál? »