Francouzi zrušili sociální leasing na elektromobily: Zájem o něj šokoval
Koncem září loňského roku prezident Emmanuel Macron oznámil, že od listopadu se ve Francii spustí program leasingu elektrických vozidel za méně než 100 eur měsíčně, ovšem s podmínkou, že uchazeč nemá roční příjem přesahující 15.400 eur. Nárok na tento program budou mít pouze vozidla vyráběná v EU. Na počátku by mělo být k dispozici “několik desítek tisíc elektromobilů”. Cílem tohoto programu je pomoci finančně slabším domácnostem přejít z vozidel se spalovacími motory na elektrické modely.
Celým procesem se bude zabývat společnost Stellantis Finance & Services. Stát zaplatí zálohu ve výši 13.000 eur a nájemce poté platí po dobu minimálně tří let pouze měsíční splátku ve výši od 54 do 149 eur, v závislosti na vybraném modelu. Na výběr jsou různé elektromobily od Citroënu ë-C3 přes Opel Corsa E, Citroën ë-C4, Opel Mokka E až po Jeep Avenger, Peugeot e-2008 a další. Dalšími podmínkami pro “sociální leasing” je, že ročně musíte ujet alespoň 8.000 km a vaše zaměstnání musí být od vašeho domova vzdáleno více než 15 kilometrů.
Očekávalo se, že počet lidí, kteří budou mít nárok na “sociální leasing”, se zúží, zejména s ohledem na průměrný roční plat ve Francii téměř ve výši 40.000 eur. Avšak naopak – lidí splňujících všechny uvedené podmínky je najednou tolik, že francouzská vláda byla nucena celý program dočasně pozastavit.
Francouzská vláda letos vyčlenila v rozpočtu 1,5 miliardy eur (1,6 miliardy dolarů) na umožnění 20.000 pronájmů v rámci programu “sociálního leasingu”. Nicméně poptávka byla tak velká, že nakonec rozhodla vyhovět 50 tisícům zájemců a následně program pozastavit do příštího roku. Problémem nejsou pouze finance, ale i nedostatek elektrických vozidel, která spadají do tohoto programu.
Francouzi rovněž nabídli dotace ve výši 5 až 7 tisíc eur na nákup nového elektromobilu, ovšem tato sleva platí pouze pro elektrická auta, která nepřekročila stanovené množství emisí CO2 vznikajících při jejich výrobě. Tím chtěli omezit podporu tak, aby se nevztahovala na auta vyrobená v Číně. Paradoxně se tak do zvýhodněné nabídky nedostal ani jeden z nejlevnějších evropských elektromobilů, Dacia Spring, protože je dovážen z Číny.
.« Při koupi ojetého auta je nutné myslet i na jeho případný prodej Lancia po 13 letech představila nový model: Ypsilon bude se spalovacími motory i jako elektromobil »