Test ojetiny Hyundai Accent: Levnější alternativa Fabie ji strčí do kapsy
Od roku 2006 se krátce prodávala třetí generace Hyundai Accent, v roce 2010 ovšem automobilka na malé sedany na evropském trhu definitivně zanevřela. Firma možná usoudila, že konkurovat levným sedanům jako Dacia Logan nebo Renault Thalia je s Accentem, který nabízí méně prostoru a horší jízdní vlastnosti, velmi nesnadné. Na útěku z trhu může ovšem vydělat zájemce o ojetý vůz.
Auto zároveň také nevypadá špatně, oblý design Accentu docela sluší a pohledný je i interiér, byť materiály tu zůstávají levné. Uvnitř je místa tak akorát, cestující na zadních sedadlech by ovšem ocenili více prostoru pro kolena. Zavazadlový prostor malého sedanu pojme 390 litrů nákladu, což je sice méně než konkurence, avšak hodnota to je pro většinu zájemců dostačující.
Palubní deska je uspořádána do tvaru písmene “T”, což usnadňuje přístup k ovládacím prvkům, které jsou intuitivně umístěny na svých místech. Za volantem v kapličce před řidičem najdete dva velké kruhové ukazatele, které sdružují další menší, což přispívá k přehlednosti a efektivitě. Středovému sloupku dominují digitální hodiny a průduchy vzduchu, vedle nichž se nachází autorádio a tři kruhové ovladače regulace vzduchu a klimatizace, doplněné nevelkou schránkou. Vše je navrženo s důrazem na jednoduchost a praktičnost, bez zbytečných či skrytých tlačítek.
V předních dveřích u řidiče naleznete ovládací prvky pro elektrické nastavení zpětných zrcátek a oken, což přispívá k pohodlí řidiče. I když je v interiéru dostatek úložných prostor, přivítal bych další mezi předními sedadly, které by mohlo sloužit i jako loketní opěrka.
Přední sedadla, která jsou shodná se sourozencem z modelu Kia Rio, poskytují dostatek prostoru ve všech směrech. Polstrování je příjemně pevné, což zaručuje pohodl, a boční vedení sedadel zaslouží pochvalu. Naše překvapení bylo příjemné i při testování místa na zadních sedadlech. Pokud porovnáme Accenta s konkurenční Fabií, je jednoznačně lepší. Výhled z vozu je skvělý ve všech směrech, včetně směru vzad a naučit se odhadovat konec vozu je snadné.
Po nastartování motoru ojetiny od AAA Auto rychle nabere otáčky a tiše zabrumlá. Dokonce i při studeném startu není slyšet žádný klapot ani jiný rušivý zvuk. Agregát s objemem 1493 cm3 poskytuje výkon 81 kW při 4000 ot./min a točivý moment 235 Nm mezi 1900 až 2700 ot./min. Tyto hodnoty jsou velmi slušné a projevují se ještě lépe v praxi. Čtyřválec s vstřikováním common-rail díky nízké hmotnosti vozu poskytuje téměř sportovní zážitky, což umožňuje plochá výkonnostní křivka točivého momentu (což je v této kategorii neobvyklé). Motor umožňuje lineární zrychlení a nedochází k žádným náhlým skokům v celém rozsahu otáček. Odhlučnění motoru je na vynikající úrovni, posádka ho slyší až při vysokých otáčkách.
Nabídka motorů pod kapotou se u třetí generace Accentu výrazně zjednodušila. A motory opět můžeme prohlásit za silnou stránku modelu. Většina ojetých vozů bude vybavena čtrnáctistovkou s výkonem 71 kW. To byl pro Accent třetí generace základní motor a byl více než dostačující. Nabízí solidní dynamiku a je přitom příjemně úsporný. Pro auto s klidným charakterem je více než dostačující. Méně vozů pak bude mít druhý zážehový motor z nabídky, šestnáctistovku s výkonem 81 kW. Výraznou změnou je turbodiesel, který je ovšem opravdu vzácnější. Má opět objem 1,5 litru, jde však tentokrát o čtyřválec namísto tříválce. Motor tak už necloumá celým vozem, ovšem o kdovíjaké kultivovanosti také nemůže být řeč. Je však příkladně úsporný.
Jízdně Accent opět hraje především na pohodlnou notu, komfort odpružení je dobrý a auto se po silnicích pohybuje plavně. Podařilo se také vylepšit odhlučnění, a byť není perfektní, v rámci třídy jde víceméně o standard. Jízdní vlastnosti ovšem oproti druhé generaci v podstatě žádné výrazné vylepšení nepřinášejí. Jsou opět podprůměrné a patří k největším slabinám vozu. Nepomáhá ani přeposilované nekomunikativní řízení, takže Accent je opět spíše auto pro klidné řidiče, kteří v zatáčkách nebudou limity pokoušet. Stopu Accent opravdu příliš dobře nedrží a v zatáčkách se docela naklání. Navíc jízdní chování příliš nevylepšuje často i horší stav podvozkových skupin. Opět platí, že tlumiče a tentokrát i některé další součásti podvozku odcházejí rychleji než u konkurence, a je potřeba jim tedy věnovat pozornost.
Třetí generace Accentu dostala už do základu docela silný motor, kterým je čtrnáctistovka s výkonem 71 kW. Motor nemá s autem mnoho práce a přitom je docela úsporný. Je to ideální příklad toho, že adekvátní motor dovede být úsporný. Ani silnější šestnáctistovka netrpí vysokou spotřebou paliva. Nejúspornější je samozřejmě čtyřválcový turbodiesel s objemem 1,5 litru, i ten je přitom příjemně výkonný.
Accent sice není z nejkvalitnějších vozů, ovšem spolehlivost je celkově solidní. Je ovšem nutné počítat s častějšími výdaji za některé podvozkové díly i jiné komponenty, které byly z výroby vcelku poddimenzovány. Motory jsou úsporné a náhradní díly levné, takže provozní náklady zůstávají přiměřené. Prodejce si v době testu tento kus cenil na rovných 80.000 korun. Auto mělo najeto 96.000 kilometrů a stav byl velmi hezký.
« Motory TSI a nekvalitní rozvody: Těmto ojetinám se vyhněte Etiopie chce, jako první na světě, zakázat prodej aut se spalovacími motory »