volkswagen-tiguan-ii-6

Test ojetiny Volkswagen Tiguan

31. 1. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Historicky prvním SUV autem, postaveným na modulární platformě MQB, je právě druhá generace modelu Tiguan. S předchůdcem si ho rozhodně nespletete ani na pohled. Pryč jsou zakulacené tvary, druhý Tiguan je přísně hranatý s ostrými linkami. Dominantním designovým prvkem je výrazná a štědře chromovaná maska chladiče, na níž přirozeně navazují světlomety. Podobně řešenou příď najdeme také na Passatu.

Měnily se i rozměry: Tiguan na délku měří 4486 milimetrů (v případě sedmimístné verze Allspace až 4728 mm), vysoký je 1632 mm a široký 1839 mm. Rozvor se protáhl o 77 mm na 2681 mm.

volkswagen-tiguan-ii-3 volkswagen-tiguan-ii-30

Interiér je pak klasický produkt této značky s perfektní ergonomií a výborným zpracováním. Po usednutí za volant budete okamžitě “doma”. Ovládání je totiž přehledné, jednoduché a všechno je tak nějak na svém místě, příjemně po ruce. Z auta je také skvělý výhled. Tiguan kromě toho přiváží několik šikovných moderních prvků výbavy, například head-up displej, kamery monitorující okolí auta, pokročilý automatický asistent se zpětnou kamerou nebo třeba povedený a užitečný digitální přístrojový štít.

Největší sílu interiéru ale představuje jeho využitelnost. Kabina nabízí dostatek prostoru a pohodlí i pro pět dospělých cestujících. Zadní sedadla jsou dokonce posuvná, a to v rozsahu 18 centimetrů. V závislosti na jejich poloze se samozřejmě mění velikost zavazadelníku. Záleží tedy na vás, co zrovna potřebujete více. Líbí se mi také spousta velkých přihrádek, schránek a dalších odkládacích možností různě rozesetých v kabině. Kromě tradičních míst je najdeme třeba i pod předními sedadly.

volkswagen-tiguan-ii-21 volkswagen-tiguan-ii-24

Testovaný vůz od AAA Auto byl poháněn nejsilnější naftovou variantou o výkonu 176 kW/500 Nm s pohonem všech kol 4Motion a dvouspojkovou převodovkou DSG. Ano, je to slavné 2.0 BiTDI. Základem motoru je zesílený blok z klasického dvoulitru, včetně dvojice vyvažovacích hřídelů. Hlava válců má o 30 procent větší průtok vzduchu a to zásadní je dvojice nestejně velkých turbodmychadel Borg Warner. Ta jsou umístěna mezi motorem a přepážkou kabiny. Větší nízkotlaké turbo si vystačí pouze s pneumaticky ovládaným wastegatem a pracuje při vysokých otáčkách motoru. Menší vysokotlaké turbo využívá k regulaci plnicího tlaku měnitelné rozváděcí lopatky, s nimiž přímo pohybuje krokový motorek. Pro maximální objemovou účinnost přeplňování, je stlačený vzduch veden přes výměník voda/vzduch, který je namontovaný přímo na sacím potrubí. Dráha stlačeného vzduchu je tak kratší a účinek je mnohem razantnější.

volkswagen-tiguan-ii-34

Po prvním seznámení plynového pedálu s podlahou zažijete šok – Tiguan vás jednoduše nakopne a katapultuje pryč. Zrychlení je opravdu monstrózní, neutichající a dechberoucí. Je úplně jedno jak rychle jedete a jaké máte otáčky, vůz vždy razantně zatáhne a neúnavně akceleruje. Minimálně v rámci čtyřválcových motorů je tato jednotka bezkonkurenční a troufám si říci, že jede i líp, než některé šestiválce. Výborná je i odezva plynového pedálu a samotný zvuk motoru. Cože? Zvuk dieselu? Jo! Hned sem si vzpomenul na Audi A7 3.0 BiTDI, které znělo fantasticky. Tady to samozřejmě není tak dobré, je to čtyřválec, ale v rámci svého segmentu je zvuk opět na špičce a to samé platí o kultivovanosti chodu motoru. A spotřeba? Předpisově se dá jezdit za 6 litrů, dálniční tempo si řekne o nějakých 7,5 a pokud začněte využívat plný potenciál motoru, tak se dostanete někam ke 14 litrům, ale to už se bavíme o jízdě na samé hranici.

volkswagen-tiguan-ii-11

Až na občas laxní převodovku se s Tiguanem jezdí velice příjemně. Řízení působí přirozeně a je dostatečně přesné. S adaptivními tlumiči zvládne auto i na dvacetipalcových kolech a se zapnutým sportovním – a tedy tužším – nastavením spolehlivě vyžehlit nerovnosti, neodskakuje a chová se hezky kultivovaně a jistě. Nejvíc se mi líbilo v komfortním režimu, v něm je parádně uvolněné. Interiér je navíc skvěle odhlučněn, takže na palubě panuje vesměs ticho. Neruší ani motor, ani aerodynamický šum, ani práce podvozku a kol na silnici – i když třeba není zcela hladká. Tiguan se netrápí ani v zatáčkách, zvládne v nich i rychlejší tempo. Kvůli vyšší stavbě sice nedosahuje hbitosti hatchbacků, ale to je pochopitelné. Mírná nedotáčivost a lehké náklony karoserie alespoň řidiče nenápadně “nutí” ke klidné jízdě.

volkswagen-tiguan-ii-31

I když si lidé z velké většiny SUV nekupují kvůli terénním schopnostem (na něž ostatně už také “esúvéčka” rezignovala), Volkswagen Tiguan připravil i na cestování mimo silnice. Verze s pohonem všech kol mají světlou výšku 200 milimetrů a systém, který změní odezvu motoru, reakce převodovky, práci čtyřkolky a dalších systémů podle aktuálních podmínek. Řidiči stačí přes otočný ovladač zvolit jeden z terénních režimů – například pro jízdu na sněhu. Výrobce dokonce k autu za příplatek nabízel i Offroad Paket, který obsahuje přední nárazník s takovým tvarem, že se díky němu zvětší nájezdový úhel až na 25,6°. Z Tiguana se samozřejmě ani potom nestane nezastavitelný teréňák, ale zvládne toho možná i víc, než byste čekali.

Na co pozor

Dvojitě přeplňovaný dvoulitr řady EA 888 s točivým momentem 500 Nm u nás nezaznamenal značný zájem. Většina nových Tiguanů se prodávala s klasickým TDI motorem, což vede k omezenému výběru na trhu s ojetými vozy. Cena nových vozidel, startující kolem 1 150 000 Kč v základní výbavě, odrazovala mnoho potenciálních kupujících. Verze Allspace byla ještě dražší. Z tohoto důvodu jsou současné ceny starších modelů mnohem přitažlivější.

Jízdní vlastnosti se odlišují díky dvojitému přeplňování. Motor nabízí plynulý zátah a vozidlo briskně zrychluje již od 1 300 ot./min. Systém pracuje s menším turbem s proměnnou geometrií lopatek, následovaným připojením většího turbodmychadla. Dynamika je vynikající (zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy) při zachování přiměřené spotřeby.

volkswagen-tiguan-ii-7

Sedmistupňová automatická převodovka DSG nabízí plynulý přenos výkonu. Před nákupem je však důležité ověřit pravidelnou výměnu motorového oleje předchozím majitelem. U modelů s pohonem všech kol (4Motion) je také doporučeno měnit olej v Haldexu každých 60 000 km nebo po třech letech.

Tiguan druhé generace nabízí dva typy automatických převodovek. Převodovka označená DQ 500 vyžaduje výměnu oleje každých 60 000 km, zatímco novější DQ 381 potřebuje měnit olej až po 120 000 km.

Pečlivé zvážení servisní historie je klíčové při nákupu staršího modelu Tiguanu. Tyto vozy se vyznačují relativně vysokými cenami a omezeným výběrem na trhu s ojetými vozy. Pro získání širšího výběru můžete také zvážit nákup v Německu. Doporučuji provést důkladný výběr a případně si přizvat nezávislého odborníka při rozhodování.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz