mitsubishi-lancer-x-19

Test ojetiny Mitsubishi Lancer X: Vůz s drtivou spolehlivostí, na který se zapomenulo

20. 1. 2024 • Novinky, Ojeté vozy

Lancer, vychovaný v náročném prostředí rallye, se stal legendou. Jakákoli generace modelu Evolution představuje sen většiny automobilových nadšenců. Poslední verze, označená jako X, se však odlišovala od svých předchůdců tím, že nebyla tak extrémní. Desátá generace tohoto fenoménu se zaměřila na ostrý design a poprvé využila globální platformy, kterou sdílela s dalšími modely. Mitsubishi muselo začít šetřit, což bylo patrné i na vzhledu vozu. Může se tedy zdát, že obyčejný Lancer, předstírající Evo, je rozumnou volbou na trhu ojetých vozů?

Pokud jde o spolehlivost, odpověď je jednoznačná. Tento opomíjený klenot, který v naší zemi na bazaru nikoho nezaujme, má skvělou pověst téměř bez poskvrny. Je možná škoda, že většina lidí o něm nepřemýšlí při výběru ojetého vozidla v kategorii kompaktních sedanů nebo hatchbacků. Poslední generace Lanceru se objevila v roce 2008 ve verzích sedan (nazývaný Sportsedan) a také jako pětidveřový hatchback, známý jako Sportback. I když kombi nebylo v nabídce, hatchback, který lze naložit až po střechu, často představuje praktičtější volbu, zejména díky své kratší zadní části usnadňující parkování.

mitsubishi-lancer-x-22 mitsubishi-lancer-x-15

Design s charakteristickou skloněnou mřížkou chladiče a rovnými boky pochází ze studie Koncept-X si sériový model tyto tvary téměř beze zbytku přivlastnil. Úspory a spolupráce mezi firmami se samozřejmě projevily i na Lanceru, který byl postaven na platformě Project Global. Na rozdíl od trendu “jedna platforma = jeden segment” využívalo Mitsubishi tuto platformu pro širokou škálu vozů v několika segmentech, včetně SUV, osobních vozů segmentu C/D, MPV a sportovních vozů. Platforma byla vybavena až dvanácti různými motory, šesti převodovkami a pohonem předních nebo všech čtyř kol.

Interiér přebírá přístrojovou desku z modelu Outlander a podobné minimalistické ovládání najdeme i na středovém panelu. Žádné komplexní rozhraní, žádné multifunkční ovladače – pouze pár jednoduchých tlačítek pro ovládání klimatizace a rádia. Pouze výškově nastavitelný volant a tvrdé výplně dveří však kazí celkový dojem.

mitsubishi-lancer-x-6 mitsubishi-lancer-x-4

Celkový vzhled interiéru působí obyčejně a kvalita použitých materiálů by mohla být lepší. Nicméně, ve srovnání s předchozími modely Lanceru, které neexcelovaly ve špičkovém provedení, je interiér této generace pokrokem. Nabízí solidní vnitřní prostor, i když vyšší pasažéři na zadních sedadlech mohou pocítit nedostatek místa. Lancer byl původně uveden jako sedan a později se objevil i ve verzi hatchback. Oba patří k větším modelům nižší střední třídy, avšak jejich zavazadlový prostor je pouze průměrný. Běžné verze Lanceru se mohou pochlubit dobrými jízdními vlastnostmi, které sice nelze srovnat s verzí Evolution, ale stále nabízejí solidní výkon s pohonem předních kol.

mitsubishi-lancer-x-16

Základní výbava Lanceru je bohatá, zahrnuje klimatizaci, kompletní elektrickou výbavu a sedm airbagů. Druhý stupeň výbavy přidává například tempomat a další komfortní prvky. Ojeté vozy s touto výbavou jsou na trhu solidní volbou.

Z hlediska motorů je trochu zklamaní dynamika benzinových verzí s motory o objemu 1,5 a 1,8 litru. Svižná jízda vysokými otáčkami však znamená vyšší spotřebu. Turbodiesel s objemem 2,0 litru nebo 1,8 označovaný jako DI-D se jeví jako lepší volba z hlediska spotřeby paliva a dynamiky. Model Evolution s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem vyniká výkonem 217 kW a oslnivou dynamikou. Testovaný zážehový čtyřválec 1.5 MIVEC s výkonem 80 kW poskytoval příjemný projev, i když jeho sportovní ambice byly vyváženy vyšší spotřebou.

mitsubishi-lancer-x-12

Testovaný kousek také překvapil svým dobrým stavem a vcelku nízkou cenovkou. Při nájezdu 163 000 kilometrů si jej prodejce cenil na pouhých 144 000 korun. To je za spolehlivé, prostorné a kvalitní auto opravdu slušná cenovka. Až jsem si říkal v čem je háček, jenže ani po týdnu usilovného jezdění jsem nic špatného neobjevil.

mitsubishi-lancer-x-21

Ojetý Lancer je pravděpodobně žádaný zejména pro svůj podvozek, který zahrnuje víceprvkovou zadní nápravu, což přispívá k stabilitě i v extrémních situacích. Jeho jízdní vlastnosti jsou velmi příjemné, ačkoli je na trhu již od roku 2007. Je třeba však brát v úvahu jeho náchylnost ke korozi podvozku, která postihuje více japonských vozů poslední doby. Když tedy budete při nákupu ojetého vozu připraveni, pečlivě zkontrolujte jeho stav a po nákupu mu dejtepreventivní ochranu proti korozi. Vyšší spotřeba benzínových motorů a náklady na náhradní díly a servis mohou být nevýhodou, ale na druhou stranu spolehlivost vozu snižuje potřebu častých návštěv servisu. Pro verzi Evolution však počítejte s vysokými provozními náklady.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz