Němci už tolik nekupují elektromobily: Po zrušení dotací spadl trh o 48 %
Od roku 2016 poskytla německá vláda na dotace pro nákup elektrických vozidel více než 10 miliard eur, přičemž pouze v loňském roce to bylo 2,4 miliardy eur. Avšak Německo čelí i zadlužení. V září zrušilo státní dotace na elektromobily pro firemní klientelu a v prosinci náhle oznámilo ukončení dotací pro soukromé osoby. Již podané žádosti budou stále zpracovány, ale nové žádosti Německo již neschválilo. Výsledek? Okamžitý pokles prodejů elektrických vozidel.
Faktem je, že Německo patří mezi nejsolventnější země v Evropě. Elektromobily jsou však i pro ně drahé a pokud nemohou využívat dotace, volí raději klasická auta se spalovacím motorem. V září minulého roku tak došlo ke strmému poklesu prodejů bateriových elektromobilů meziročně o 73,4 % a meziměsíčně o 29 %. Tento efekt byl zčásti způsoben prasknutím bubliny, kdy firmy v srpnu nakupovaly v poslední chvíli.
Situace se však v následujících měsících nezlepšila. I když v říjnu došlo ke zvýšení o 4,3 % ve srovnání s předchozím rokem, v listopadu opět klesl prodej o 29 % a prosinec byl pro výrobce elektromobilů další katastrofou. Prodeje v porovnání s prosincem 2022 klesly o 48 %, když bylo prodáno pouze 54 654 elektromobilů. I když v Německu loni bylo prodáno 524 219 elektromobilů, což je více než 470 559 o rok dříve, zdá se, že tento růst byl poslední. Bez dotací to nepůjde.
Zajímavá jsou data Německého automobilového svazu KBA, která ukazují, jak se pokles prodeje elektrických vozidel v posledních měsících dotkl jednotlivých značek. Prodeje v prosinci jsou katastrofou pro Teslu, která zaznamenala pokles o 77,2 % a také pro Volkswagen s poklesem o 73,3 %. A vyhlídky do budoucna nejsou optimální. Volkswagen již reagoval snižováním cen, ačkoliv ještě nedávno tvrdil, že věří svým produktům a nehodlá jít s cenou dolů. Jiné pohony nyní profitují, například se opět vrací dieselová auta. Prodeje naftových vozidel totiž v prosinci v Německu vzrostly o 26,8 procenta. Pokud jde o Volkswagen, ten prodal o 238 % více naftových vozidel než elektrických.
.« Test ojetiny Chevrolet Aveo: Levnější a větší než Fabia, přitom s dobrou spolehlivostí Tesla přiznala kratší dojezd svých modelů kvůli tlaku úřadů: Trvalo to roky »