TEST Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic
Kdysi dávno v minulé dekádě Mercedes-Benz šokoval svět s vůbec prvním čtyřdveřovým coupé vůbec – byl tím model CLS a konkurence jen zírala s otevřenou pusou a hned začala chystat své odpovědi. CLS se stalo hitem, kultem a kasovním trhákem. Nová generace proto nemá lehký úkol navázat na oblibu a úspěch svého předchůdce. Mercedes-Benz však pochopil, že aby vzbudilo minimálně podobný efekt, musí být ještě více odvážné, a tak nové CLS designově přímo odkazuje na epický supersport SLS, ze kterého si bere přední masku a prolis kapoty. Profil bočních oken a prolis v zadním blatníku přímo navazuje na staré CLS. Tvar světlometů je nyní úplně jiný, ty přední jsou osazeny technologií LED i mimo denní svícení a zadní jsou oproti předchůdci výrazně větší a zasahují do boků karoserie. Novinka apeluje především na styl a agresivitu a jako celek to funguje prostě výborně. Třešničkou na dortě jsou vkusně umístěná zpětná zrcátka na stopkách. Testovaný model byl navíc vybaven AMG Paketem, který ještě více upřednostňuje sportovní look pomocí ostře tvarovaných nárazníků a prahů. CLS vypada skvostně z každého úhlu a to, že to není jen čistě můj subjektivní dojem dokazuje i pozornost jaké se těší v ulicích měst – lidé na něm můžou oči nechat. Atraktivitu posiluje i velmi křiklavá rudá barva, která dá vyniknout detailům a křivkám vozu.
Nezastírám – jsem tímto vozem naprosto okouzlen a nemůžu najít úhel, ze kterého by se mi alespoň trochu CLS nelíbilo. Dokonce se nebojím tento model nazvat “uměním na kolech”… CLS spolu s Gran Coupé od BMW a třeba Jaguarem XJ tvoří ty nejhezčí čtyř-a-více dveřové vozy na trhu. Loni jsem měl tu čest testovat stejnou motorizaci se zadním náhonem a vzduchovým podvozkem AirMatic – dnes si projedeme verzi s pohonem všech kol a standardním podvozkem.
Styl i uvnitř
CLS se odkloňuje od kulaté architektury a za vzor si bere současnou třídu E, přičemž se ale vzdává typických ostrých linek a na místo nich je palubní deska příjemně zjemněná. Typickým prvkem stále zůstává velká plocha dekorů vyvedených z opravdu prvotřídních materiálů – tmavé dřevo, palubní deska obšitá hrubou kůží a sedadla v krémové perforované kůži. Vše doplňuje výrazný černý strop. Sportovnost však navazuje tříramenný volant s velkým množstvím leštěného hliníku a plochou spodní částí. Opravdu vkusná záležitost. Novou pozici dostal volič převodovky, který se z klasického středového tunelu přesunul vpravo pod volant. Příjemným detailem jsou integrované klasické luxusní hodiny nad panelem rádia.
Mercedes-Benz svou posádku umí hýčkat jako málokdo – přední sedadla poskytují ohromné množství nastavení poloh jednotlivých části a ještě větší možnost dofuků. Díky tomu se po pravé spodní části sedadla umístil nový panel jen na nastavení dofuků. Mimo to poskytují také masážní funkci, která má dokonce zdravotnickou certifikaci. A abych nezapomenul – jsou vyhřívané a odvětrávané. Co dál? Automatická třízónová klimatizace, ambientní osvětlení a například skvostný hudební systém Harman Kardon Logic7. Nedovedu si představit, co bych jako řidič chtěl v autě navíc. Dozadu si sednou jen dva lidé, sedadla totiž dělí středový tunel, ale místa je ve všech směrech dost. Pocit stísněnosti se tak dostavuje především díky svažující se střeše a nízkému profilu oken.
Jízda králů
Model 350 CDI pod svou kapotou ukrývá třílitrový turbodiesel s výkonem 195 KW a 620 Nm, ten CLS katapultuje na stovku za skvělých 6.4 sekundy a zastaví se až na hodnotě 250 Km/h. Jednotka je přitom nastavená tak, aby nejlépe fungovala již v nízkých otáčkách a je vcelku zbytečné motor vytáčet do vrchního spektra otáčkoměru. Zátah motoru je opravdu výborný a CLS s tímto dieselem nabídne vskutku dynamické jízdní výkony a to vše při průměrné spotřebě okolo 7 litrů na sto kilometrů. Ve městě si CLS řekně maximálně o 10 litrů. Za zmínku stojí také kultivovanost jednotky, které navíc pomáhá skvělé odhlučnění interiéru. To, že se jedná o diesel poznáte až z venku. Pronikavý zvuk vstoupí do kabiny až opravdu ve vysokých otáčkách, ale stále platí to, že třílitrový šestiválec disponuje velmi kultivovaným projevem a příjemným zvukem. Motor patří ke špičce na trhu, ale výkonnější jednotka Jaguáru je ze všech šestiválcových třílitrů nejlepší. Pochvalu si zaslouží i samotná převodovka 7g-tronic, která řadí logicky, plynule a nedělá výrazné chyby. Po čase jsem si zvykl i na ovladač pod volantem a zjistil jsem, že je to daleko praktičtější řešení. Bohužel jsem pak v jiných autech stále řadil stěrači…
A co podvozek? CLS stojí na stejné platformě jako třída E, ale v případě standardního podvozku je naladěno sportovněji, respektive tvrději. Třída E je jedno z nejpříjemnějších aut na cestování, ve kterém můžete prožít dny a nebude Vás bolet vůbec nic. CLS v kombinaci s AMG podvozkem a velkými 19″ koly je prostě tvrdé – zbytečně tvrdé! Celkové ražení vozu totiž k výrazně sportovní jízdě nesvádí. Nemyslete si však, že CLS není rychlé – je a moc! Jeho rychlost, ale chcete okusit při delších dálničních přesunech, než při jízdě na zatočené okresce. V obou případech je takto nakonfigurované CLS zbytečně nekomfortní a navíc podvozek propouští mechanické rázy do interiéru. Pokud ale srovnám AMG nastavení například s M paketem od BMW, tak je Mercedes-Benz lepší volbou – M podvozky jsou totiž ještě větší “kostitřasy”.
Pokud už zabrousíte na okresku a dostanete chuť na sportovní jízdu, tak Vás CLS odmění skvělým gripem a trakcí – zde totiž nastupují výhody pohonu všech kol. Inteligentní systém umí přerozdělovat výkon dle potřeby mezi nápravy až v poměru 90 procent, jinak pracuje v defaultním nastavení v poměru 45:55. Jedná se tedy o pemanentní “real time” 4×4 pohon. Vysvětlovat jeho výhody v zimě nebo na povrchu se sníženou adhezí je asi jako nošení dříví do lesa a tak zmíním jen, že jako řidič při běžné jízdě pohon nijak nevnímáte a auto je stejně agilní jako RWD. 4×4 pohon se začne projevovat až na limitu, kde je CLS přirozeně nedotáčivé. Zapomeňte tak na nějaké pokusy o driftování (to půjde až v zimě). Byl jsem navíc potěšen faktem, že auto téměř nezná náklony a pokud se nějaký už dostaví, tak je to opravdu v absurdních nájezdových rychlostech. Pochválit musím i řízení – pro Mercedes-Benz už dávno neplatí pořekadlo, že Mercedes se neřídí, ale kormidluje. Volant má dostatek odporu a nabídne i překvapivě velké množství zpětné vazby, navíc jeho tvar fantasticky sedne do rukou. Převodovka 7g-Tronic funguje skvěle a ani jednou jsem ji nenachytal v nesnázích, či nezaznamenal cuknutí. V manuálním režimu, kdy lze řadit vkusnými pádly pod volantem, jsou reakce decentně opožděné – tady BMW se svým ZF funguje daleko lépe.
Jízdu v noci zpříjemní příplatkové diodové světlomety Inteligent Light System. Natáčení paprsku do zatáček, prodlužování osvětlené plochy na dálnicích nebo přepínání dálkových světel probíhá naprosto plynule a zcela automaticky a viditelnost při svícení diodových světel je perfektní.
Nové CLS možná již nepůsobí tak originálně jako jeho předchůdce v době představení, což je dáno tím, že je již druhý svého rodu. Nicméně se jedná o působivé, nádherné auto, které dokáže strhnout davy a hlavně svého řidiče. Toho rozmazluje nejen vytříbeným zpracováním, materiály a výbavou, ale také skvělou jízdní dynamikou,charakterem, použitelností a dobrou spotřebou.
Plusy
- design exteriéru i interiéru
- rozsah standardní výbavy
- výkon diodových světlometu
- fungování asistenčních systémů
- spotřeba paliva při běžné jízdě
- pohon čtyřkol 4matic
Minusy
- chování podvozkuu na rozbité silnici
- výkon motoru ve vysokých otáčkách
- objem palivové nádrže
Cena v základní výbavě: 1 536 000,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 988 620,- Kč
Základní výbava:
Integrovaná údržbová sada 6 let/120 000 km, adaptivní brzdové světlo – výstražné přerušované svícení, LED denní svícení, multifunkční 3ramenný volant v kůži Nappa, EASY-PACK-Quickfold, kyčelní airbag v předu, kolenní airbag, přední, boční a hlavové airbagy, automatická sedmistupňová převodovka 7G-Tronic Plus, sportovně naladěný podvozek, asistent dálkových světel, ozdoné výplně interiéru – jasan, dálkové zavírání víka zavazadlového prostoru
Výbava testovaného vozu:
Sada KEYLESS-GO (33.287,-), kamera pro couvání (11.995,-), aktivní parkovací asistent (21.891,-), odvětrávání a vyhřívání předních sedadel (32.387,-), sada předních aktivních ortopedických sedadel (38.385,-), THERMOTRONIC – automatická třízonová klimatizace (22.191,-), LED Intelligent Light Systém (44.682,-), sada Sport AMG (88.465,-), AMG disky 19“ (25.490,-), Harman Kardon Logic7 soundsystém (25.190,-), osvětlení Ambiente (8.547,-), kůže Passion (69.518,-)
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2987 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 195 / 3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 620 / 1600 – 2400 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.8 / 5.7 / 6.8 |
Emise CO2: | 181 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 520 / - |
Objem nádrže (l): | 80 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1875 / 485 |
Rozměr pneu: | 255/35 R19, 285/30 R19 |
« VÄTH zrenovoval Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Mazda MX-5 – Facelift pro rok 2013 »