huawei-aito-m9-2024_13-galeria

Huawei Aito M9: Vlajková loď výrobce mobilů útočí na německou prémii

3. 1. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Huawei, známý zejména díky svým chytrým telefonům, začal od roku 2021 projevovat zájem o elektromobily. V této oblasti spolupracuje s automobilovou společností Seres Group. Jeho prvním modelem bylo SUV M5, prodávané pod značkou Aito. Následoval sedan Aito 7, větší SUV M7 a nyní čínská značka představuje svou vlajkovou loď, model M9. I přes zpomalení prodejů v minulém roce kvůli krizi Huawei opět nabírá na dechu. M9 jednoznačně dokazuje jeho obnovený zájem. Toto hyperluxusní SUV si totiž klade za cíl konkurovat prémiovým modelům jako Mercedes-Benz EQS SUV nebo BMW iX, přičemž tentokrát není Tesla ve středu pozornosti. Čínská novinka je totiž výrazně větší než model X.

S délkou 5 230 mm, šířkou 1 999 mm a výškou 1 800 mm má tato varianta gigantický rozvor náprav o délce 3 110 mm. Designově připomíná M9 trochu Mercedes-Benz GLS, zejména co se týče proporcí a tvaru zadní části. I přední matricová světla jsou schopna podobných funkcí jako světla Digital Lights od Mercedesu-Benz, například promítat symboly na vozovku nebo upozorňovat na překážky na krajnici. Luxus na palubě M9 nijak nezaostává za svým stuttgartským konkurentem. V interiéru se nachází šest samostatných sedadel v uspořádání 2 + 2 + 2, přičemž i druhé dvě řady jsou ovládány elektricky. Vybavení zahrnuje masážní funkce a možnost lůžkové úpravy.

Cestování je zpříjemněno obrovskou 32palcovou výklopnou obrazovkou. Každý cestující ve dvou zadních řadách má navíc k dispozici vlastní tablet s operačním systémem Harmony OS 4 od Huawei. Luxus neklesá ani u řidiče a spolujezdce. Palubní deska je pokryta trojicí displejů pod společným krycím sklem, což nápadně připomíná největšího německého konkurenta. Digitální kokpit (12,3 palce) doplňuje centrální infotainment (15,6 palce) a obrazovka před spolujezdcem (16 palců). Vrcholným prvkem je head-up displej s virtuální úhlopříčkou 75 palců. Za dokonalý zvuk se stará audio systém s výkonem 2 030 W.

Vozidlo je vybaveno 27 senzory podporujícími asistenční systémy. Přítomnost lidaru naznačuje, že Aito M9 je připraveno na více než pouhé autonomní funkce úrovně SAE 2. Jeho autopilot by měl zvládat i plně autonomní jízdu na dálnicích a dokonce i jinde. Huawei zdůrazňuje, že díky senzorům dokáže M9 rozpoznávat prostor i bez detailních digitálních map a rozlišovat atypické objekty, například havarovaná vozidla převrácená na bok nebo na střechu. Huawei nepřenechává nic náhodě ani v oblasti pohonu. Základem Aito M9 je 800 V platforma Huawei Giant Whale, což znamená ultrarychlé nabíjení. Stačí pouhých pět minut k prodloužení dojezdu o 150 km.

Vozidlo pohání dvojice elektromotorů s výkonem 230 kW (zadní) a 160 kW (přední), celkový výkon činí úctyhodných 390 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere tomuto obřímu pouze 4,3 sekundy. Baterie s využitelnou kapacitou 97,7 kWh by měla za ideálních podmínek nabídnout dojezd až 630 km podle normy WLTP, což je možné díky solidní aerodynamice se součinitelem odporu vzduchu Cd 0,264. Na rozdíl od německých konkurentů přináší Huawei také verzi s prodloužením dojezdu, kterou zajišťuje 1,5litrový přeplňovaný agregát. S kombinací s baterií o kapacitě 42 nebo 52 kWh by dojezd mohl vzrůst až na 1 402 km.

Ceny, které Číňané nabízejí, jsou pouze v oblasti závisti. Pohybují se podle typu pohonu a vybavení v rozmezí od 470 tisíc do 570 000 juanů, což je ekvivalent 60 000 až 72 000 eur. Jedná se o evropské ceny podstatně menších elektrických SUV, například Škoda Enyaq iV nebo VW ID.4. Otázka, zda se Aito 9 dostane do Evropy, zůstává otevřená. Pokud ano, nečeká se, že budou evropské ceny nijak nízké, a to navíc k tomu přibude 10 % clo na čínský import.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz