Němci zrušili dotace na elektromobily: Výrobci je budou vyplácet z vlastní kapsy
Na konci minulého týdne Němci neočekávaně a v podstatě bez předchozího upozornění zrušili ekologické dotace pro nákup elektromobilů. Aktuálně úřady nepřijímají žádné nové žádosti o udělení ekobonusů, ale již schválené žádosti budou dodržené a vyplaceny. Problémem je, že peníze v tzv. “klimatickém fondu” byly v polovině minulého měsíce soudně zablokovány. Jedná se o částku přibližně 60 miliard eur, kterou německá vláda zamýšlela využít způsobem, který soud označil za protiústavní.
V roce 2016 zavedla bývalá německá vláda bonusy na elektroauta s cílem podpořit rozvoj elektromobility. Podle informací německého ministerstva hospodářství bylo od té doby vyplaceno celkem přibližně 10 miliard eur na zhruba 2,1 milionu vozidel. V letošním roce bylo zaznamenáno přibližně 376 000 žádostí o dotaci a na jejich základě bylo celkem vyplaceno 2,4 miliardy eur.
Rozhodnutí o ukončení dotací překvapilo nejen žadatele o dotace, ale i automobilky. Ty si uvědomují, že bez dotací ve výši několika tisíc eur se mohou jejich elektromobily stát téměř neprodejnými. Podobně se situace “téměř zhroutila” i na německém trhu s plug-in hybridy, když byl omezen dotační program na jejich nákup.
V současné době jsou elektrická auta téměř neprodejná za tržní ceny, což si uvědomují i automobilky, jež na situaci reagují rychle. Například společnost VW oznámila, že pro všechna elektrická auta řady ID objednaná do 15. prosince a zaregistrovaná do konce března vyplatí plný bonus. Za vozidla zaregistrovaná do konce tohoto roku bude vyplácena původně garantovaná prémie až 6 750 eur a za registrace do 31. března 2024 snížený příspěvek ve výši 4 500 eur. VW tak nyní převezme i podíl německé vlády vedle svého podílu jako výrobce ve výši 50 procent na těchto příspěvcích.
A není to jediný velký výrobce elektromobilů, který se takto rozhodl. Automobilová skupina Stellantis, zahrnující 17 značek, včetně výrobců elektromobilů jako Peugeot, Citroën, Opel nebo Fiat, plánuje vyplácet plnou prémii do konce února 2024. Mercedes-Benz to udělá také, avšak zatím v nespecifikovaném časovém období. Hyundai a španělská Cupra, rovněž patřící do koncernu VW, vyplatí plný bonus po omezenou dobu za již objednaná vozidla.
.« Sedm tipů, jak jezdit na sněhu a náledí Test Audi A6 Allroad Quattro 50 TDI: Dokonalý univerzál »