electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Na návrat ke spalovákům nemusí být pozdě, tvrdí šéf velkého koncernu

11. 12. 2023 • Novinky, Zábava

Přechod k elektromobilům je složitý proces, který vyžaduje transformaci celého automobilového průmyslu, postaveného na spalovacích motorech od konce 19. století. Tento proces má nejistý výsledek, protože současná generace elektrických vozidel nemůže efektivně konkurovat osvědčené a optimalizované technologii, která je známa více než 100 let. To platí zejména kvůli vysokým cenám, omezenému dojezdu a dlouhým dobám nabíjení.

Šéf koncernu Stellantis, Carlos Tavares, nedávno vyjádřil svůj postoj k této otázce. Na jedné straně patří mezi tvrdé kritiky nucené elektrifikace, protože i přes miliardové dotace na nákup elektromobilů dosahuje jejich současný podíl na prodeji nových vozidel pouze 15 %. Zároveň však připravuje svůj koncern na rozsáhlou elektrifikaci prostřednictvím plánu Dare Forward 2030. Do konce dekády chce Stellantis, který vlastní 14 automobilových značek v EU a USA, prodávat v Evropě pouze elektromobily a zároveň alespoň 50 % na druhé straně Atlantiku. Nicméně nevylučuje ani jiné scénáře, protože růst prodeje elektromobilů zpomaluje.

Tato změna by mohla být způsobena především čekáním zákazníků na levnější elektromobily, které mají přijít na trh kolem roku 2025. Podle Tavaresa by však mohly hrát roli i další faktory. “Příští rok jsou dvě důležité volby – volby do Evropského parlamentu v červnu a prezidentské volby v USA v listopadu. Je možné, že se po nich politika změní,” uvedl Tavares během návštěvy závodu Mirafiori v Turíně pro Automobilwoche. Dodal, že “pokud se politický a veřejný názor bude ubírat k menšímu počtu elektromobilů,” je Stellantis připraven změnit svou strategii. Na návrat nebo prodloužení života spalovacích motorů by tak nemuselo být ještě pozdě.

Nicméně Tavares nespecifikoval důsledky takové změny strategie pro koncern. “Jedním z mých úkolů je připravit společnost na nové podmínky. Máme na to plány,” řekl Tavares. Každopádně by taková změna byla nákladná. I kdyby se nic neměnilo, rizika spojená s transformací jsou obrovská. Evropští výrobci se budou muset potýkat s čínskou konkurencí, která má nižší náklady a také s americkou Teslou, kterou Tavares označuje za automobilku, se kterou ” je lépe zacházeno než s automobilkami, které výrazně přispěly k bohatství západní Evropy.” Tato reakce byla na návštěvu Elona Muska ve Francii, kde místní politici soutěžili o nabídky na výstavbu další továrny Tesly v Evropě.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz