Elektromobily jsou rekordně levné: Ojetin na trhu neubývá, ceny stagnují
Závěr roku přeje prodejům ojetých aut jako nikdy dříve v minulosti. Největší hráč českého trhu AURES Holdings, provozující sítě AAA Auto a Mototechna, hlásí historicky rekordní prodeje, jež by se během prosince měly přiblížit magické hranici sto tisíc prodaných kusů ročně. Celkem bylo na českém sekundárním trhu v listopadu 2023 inzerováno rekordních 108 640 ojetých vozů, o 534 kusů víc než v říjnu. Cenový medián mírně vzrostl – o pět tisíc korun na 210 tisíc Kč, medián najetých kilometrů se nezměnil (156 000), ten věkový neznatelně poklesl (10,5 vs 10,7 roku). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v ČR.
Opět mírně, o 2,4 %, přibylo v nabídce inzertních serverů dieselových aut, zatímco benziňáků nepatrně ubylo (o sto kusů). Výraznější je jen nárůst počtu inzerovaných elektromobilů – o 11 %, ovšem z nízkého základu: na prodej bylo v listopadu 766 elektrických vozů s mediánem stáří 2,8 roku a nájezdem 27 tisíc kilometrů.
Zajímavější jsou ovšem srovnání meziroční, u nějž jsou nárůsty mnohem výraznější – svědčí o tom, že trh s ojetinami se letos „rozjel“ podstatně vyšším tempem než loni. Zatímco v listopadu 2022 se na českém trhu nabízelo 101 tisíc aut, letos to bylo o sedm procent více. Medián stáří se nezměnil (10,5 %), prakticky stejný zůstal i tachometrový nájezd (loni 156 vs 157 tisíc km). Podstatný je i nárůst počtu naftových ojetin, jichž meziročně přibylo šest procent na 34 625 vozů – jejich zajímavostí je, že mají poměrně dost najeto, kilometrový medián činí 186 134 km (o 1 500 km víc než loni), stáří pak 9,5 roku (o něco málo mladší než před rokem). A jejich ceny jsou o dost vyšší – zatímco v loňském listopadu se nabízely nafťáky za 237 tisíc korun, letos je to už 249 tisíc – navýšení tedy představuje o 12 tisíc korun. U benzinových motorizací je nárůst ještě o něco výraznější – ze 199 tisíc Kč zdražily na 215 tisíc (+16 000 Kč).
Nejzajímavějším údajem je ovšem dramatický pokles cen inzerovaných elektromobilů – zatímco v předposledním měsíci loňského roku bylo na prodej 481 aut do zásuvky s mediánovou cenou 1,2 milionu korun (stáří 1,7 roku, nájezd 19 233 km), letos v listopadu to bylo o šedesát procent víc, 766 kusů – jenže jejich cena poklesla o plných 300 tisíc korun na 900 tisíc Kč. Ruku v ruce s tím se logicky mírně zvýšil medián stáří (2,8 roku) i najetých kilometrů (27 tisíc). U hybridních modelů, jejichž celkový inzerovaný počet je zhruba dvojnásobný (1 420 ks), nejsou cenové změny tak výrazné – zlevnění sice nastalo, ale o pouhých 20 tisíc korun na 672 tisíce Kč. A i zde mírně narostlo stáří a počet ujetých kilometrů (33 vs 42 tisíc km, 2,2 vs 2,8 roku).
„Na ceny zánovních elektromobilů mělo velký vliv dvojí zlevnění ceníkové ceny nové Tesly Model 3 v průběhu roku 2023 – celkem až o 25 procent. To se projevilo na celém trhu ojetých EV vozů, protože mnoho konkurenčních výrobců na toto zlevnění reagovalo. Což je skvělá příležitost pro kupující ojetých elektromobilů,“ říká provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
A přidává několik čísel ze statistik lídra českého sekundárního trhu, sítě autocenter AAA AUTO. „Průměrná cena ojetého elektromobilu je u nás aktuálně 616 tisíc korun, nejlevnější elektroauta se prodávají už za 199 tisíc Kč – přičemž ještě loni to bylo o 40 tisíc více. Mezi nejprodávanější modely u nás patří Tesla Model 3, BMW i3, Nissan Leaf a Škoda Citigo-e iV. A třeba Teslu Model 3 jsme ještě letos na jaře uměli nabídnout nejlépe za 800 tisíc korun, dnes začínáme na 719 tisících,“ doplňuje Vaněček.
Co se týče nejnabízenějších modelů, jejich pořadí je setrvale stejné, čeští zákazníci jsou v tomto směru konzervativní. Na prvním místě i v listopadu zůstává Škoda Octavia (10 097 kusů) s cenovým mediánem 199 tisíc Kč, stářím 9,7 roku a nájezdem 184 tisíc km, následuje Škoda Fabia (6 196 ks, 79 900 Kč, 14,4 roku a 148 000 km) a Superb (3 406 ks, 375 000 Kč, 7 let, 170 000 km). Čtvrtý je Volkswagen Golf (3 254 ks, 150 000 Kč, 12,4 roku, 175 000 km), pátý VW Passat (2 984 ks, 239 000 Kč, 9,5 roku, 202 000 km). Na dalších místech najdeme BMW 3, Ford Focus, VW Touran, BMW řady 5 a Škodu Kodiaq – ta se do první desítky probojovala nově s 1 182 kusy, cenovým mediánem 729 000 Kč, čtyřletým stářím a 91 tisíci kilometry na tachometru.
.« Test KIA Niro EV: Velmi normální elektromobil Lexus chce být prémiovou značkou elektromobilů »