kia-niro-ev-2023-1

Test KIA Niro EV: Velmi normální elektromobil

3. 12. 2023 • Elektrické vozy, KIA, Novinky, Testy

Elektrický pohon: 90%

dojezd: 95%

dobíjení: 80%

Podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 80%

Verdikt:

Na poli elektromobility jde až o nečekaně normální auto. Nijak neprovokuje vzhledem, nezkouší upoutat žádnými výstřelky a celkově je velice nenápadná. I přes to má ale v rukávu nejedno eso.

Mezigeneračně se vůz proměnil zejména po stránce designu exteriéru i interiéru. Vzhled nyní odpovídá jazyku, který představila současná Sportage a vůz je poměrně extravagantní, stále ale méně než sesterský Hyundai Kona. Každopádně oproti předchozí generaci je to velký posun a auto vypadá velmi atraktivně. Uvnitř pak nalezneme moderní interiér s dvojicí obrazovek a moderní informační výbavou. Vypadá to skvěle a zpracování je také velmi dobré.

kia-niro-ev-2023-20 kia-niro-ev-2023-23

Nové Niro je postaveno na třetí generaci podvozkové platformy ‚K‘ značky Kia a oproti svému předchůdci je vůz větší a prostornější. S délkou 4 420 mm, šířkou 1 825 mm a výškou až 1 570 mm atakuje segment středně velkých SUV. Vzhledem k rozvoru 2 720 mm a vylepšeným proporcím kabiny disponuje model prostorem v interiéru na vrcholu třídy, i velkorysou nabídkou místa v zavazadlovém prostoru. U verze Hybrid se kufr zvětšil na 451 litrů (předchůdce: 436 litrů), u modelu Niro EV činí 475 litrů a u modelu Plug-in 348 litrů. Kromě velikosti vzrostla u nového modelu Niro i jeho tažná síla. Zatímco varianty Hybrid a Plug-in Hybrid utáhnou brzděný přívěs, stejně jako jejich předchůdci, až do hmotnosti 1 300 kg, varianta EV výrazně posílila a nabízí tažnou kapacitu až do 750 kg.

Niro EV zaujme jízdními výkony i dojezdem. S motorem o výkonu 150 kW a točivým momentem 255 Nm, který je k dispozici již od nulových otáček, jak je u elektromobilů obvyklé, zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,8 s. Akumulátor o kapacitě 64,8 kWh, který lze navíc dobít z 10 na 80 % za pouhých 45 minut na stejnosměrné nabíjecí stanici o výkonu 100 kW, zajišťuje dojezd až 460 km (kombinovaný, podle WLTP); (předchůdce: 455 km) vhodný pro dlouhé vzdálenosti.

kia-niro-ev-2023-26

KIA Niro je poměrně kompaktní vůz, přesto ale poskytuje solidní prostor a chytře řešený interiér. Posaz je sice o něco vyšší, než by se mi líbilo, ale sedačky jsou komfortní, dají se nastavovat elektricky, mají paměti a dokonce jsou jak vyhřívané, tak odvětrávané. Z auta je taky velice dobře vidět a je doslova naplněno odkládacími přihrádkami. Na zadní sedadla se pak bez problému naskládají i dva dospělí.

O pohon e-Nira se stará elektromotor o výkonu 150 kW, který je umístěný nad přední nápravou, kterou také pohání. Takto výkonný motor poskytuje autu opravdu vynikající dynamiku: sprint na stovku zabere 7.8 sekundy. Ale nejde jen o sprint. Elektromotor se snadno dostupným výkonem poskytuje Niru skvělou pružnost. Ve spoustě situací mi dokonce přijde, že je výkonu víc, než cílový zákazník bude potřebovat. I ECO režim má tolik síly, že si s ním ve městě naprosto bez problémů vystačíte. Na druhou stranu se ale zásoba výkonu hodí při předjíždění, nebo při opouštění křižovatek. Snad jen za deště je potřeba pracovat s plynem opatrně. Přední gumy mají se vším tím výkonem trochu moc práce a rády se protáčí.

kia-niro-ev-2023-10

Motor čerpá energii z baterie umístěné v podlaze o kapacitě 64,8 kWh. Automobilka slibuje dojezd 460 kilometrů, což je rozhodně odvážný odhad, ale eso v rukávu Kia Niro je právě skvělá efektivita. Vlastně jde o jeden z nejefektivnějších elektromobilů na trhu. Dle WLTP cyklu má KIA Niro cejchovanou spotřebu 15.1 kWh/100 km. Mně palubní počítač ukazoval po testovacím týdnu těžko uvěřitelných 13.7 kWh/100 km – to odpovídá dojezdu 467 kilometrů v kombinovaném cyklu!

Většinu času jsem jezdil v režimu „Normal“, využíval klimatizaci a jezdil jak ve městě, tak i po okreskách a dálnici. Spotřeba je zkrátka vynikající. Nejhorší je to samozřejmě na dálnici, kde si auto řekne o něco mezi 20-21 kWh/100 km, to ale stále zaručuje dojezd přes 300 kilometrů na jedno nabití při tachometrových 135 km/h. Auto je navíc vybaveno tepelným čerpadlem. Nemusíte se tak bát, že v zimě zbyde z dojezdu půlka.

kia-niro-ev-2023-5 kia-niro-ev-2023-15

Po jízdní stránce nejde o žádné překvapení. Auto vsází na klid a komfort. Podvozek bez problémů zvládá nástrahy našich silnic. Potěší taky dobré odhlučnění. Ani od obtékajícího vzduchu, ani od podvozku se dovnitř nedostávají žádné nepříjemné zvuky a cesta je tak příjemným odpočinkem. Není to auto, které by vás vytáhlo před vstáváním z postele kvůli tomu, abyste se projeli, ale ani to není jeho ambice. Kia Niro chce sloužit především jako ideální nerušivý rodinný společník a to splňuje do puntíku. K tomu pomáhá i zástup moderních pomocníků. Především asistent jízdy v pruzích v kombinaci s adaptivním tempomatem funguji skvěle a na část cesty z vás umějí udělat pouhého pasažéra.

KIA Niro není auto, které by vás chytlo za srdce, ale je to auto, které perfektně slouží svému účelu. Je nenápadné, prostorné, chytře vyřešené a nabízí vynikající dojezd. Na trhu navíc budete těžko hledat elektromobil, který působí tak moc jako normální auto. Pokud hledáte auto, které bude sloužit jako nástroj, zároveň už chcete elektromobil, ale nechcete nic, co do světa křičí „zachraňuji planetu“, KIA Niro EV je skvělá volba.

kia-niro-ev-2023-29 kia-niro-ev-2023-30

KIA Niro EV jsem dobíjel na nově otevřené rychlonabíječce PRE Point s výkonem 75 kW u supermarketu Penny v Králově Dvoře. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon. 

S cenou varianty Hybrid v první úrovni výbavy Comfort, začínající pod hranicí 730 000 korun, je nová generace modelu Niro zcela srovnatelná s obdobně velkými vozy na trhu. Již v základním stupni výbavy ovšem nabízí řadu nadstandardních technologií, jako je centrální středový airbag mezi předními sedadly, kolenní airbag pro řidiče, zadní parkovací senzory s kamerou nebo v případě čistě elektrického pohonu také technologie Vehicle-to-device (V2D). Ta umožňuje přímo z akumulátoru vozu dobíjet i další přístroje jako například elektrokolo, gril, nebo třeba jiný elektromobil jakékoliv značky, přičemž cena modelu Niro ve variantě EV začíná na 1 119 980 korunách.

Ve druhém stupni výbavy s názvem Style si mohou zákazníci kromě pohonu Hybrid či EV zvolit i Plug-in Hybrid, jehož cena startuje na 1 029 980 korunách. Výbava Style zahrnuje mimo jiné přední parkovací senzory, vyhřívaná sedadla a volant, 10.25″ navigaci a stejně velký digitální přístrojový štít nebo funkci V2D i pro využití v interiéru.

kia-niro-ev-2023-7

Vozy v nejvyšší výbavě Premium pak nabízejí kromě prvků nižších stupňů také například Head Up displej, prémiový sound systém Harman Kardon nebo asistenty pro sledování mrtvého úhlu (BCA), pro zabránění kolizím při parkování (PCA) či pro inteligentní parkování s dálkovým ovládáním (RSPA). K vyššímu komfortu jízdy přispějí rovněž sedačky z veganské kůže s ventilací, relaxační sedadlo spolujezdce nebo vyhřívané zadní sedačky.

Kia poskytuje na vůz svou nadstandardní záruku v trvání 7 let nebo do najetí 150 000 km. Tato záruka se samozřejmě vztahuje i na komponenty elektrického a hybridního pohonu, jako jsou elektromotor/y, řídící jednotka elektrického pohonu, palubní nabíječka apod. V rámci záruky je kryta i ztráta kapacity trakčního akumulátoru (70 %  jeho původní hodnoty).

Plusy

– Reálný dojezd
– Vnitřní prostor
– Výbava

Mínusy

– Pomalejší dobíjení

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz