Pro přijetí elektromobility bude důležitý uživatelský komfort dobíjeni, tvrdí Libor Hladík, vedoucí sekce e-mobilita Pražské energetiky (PRE)
Elektromobilita je v současné době důležitým tématem na poli automobilového průmyslu a je výzvou nejen pro samotné automobilky, ale také pro poskytovatele energetického řešení dobíjení a infrastruktury. Bez adekvátní sítě a služeb nemohou elektromobily plnohodnotně nahradit spalovací vozidla. Jak tyto výzvy vnímá a co pro elektromobilitu chystá společnost Pražská energetika (PRE) jsem zjišťoval během rozhovoru s Liborem Hladíkem, vedoucím sekce e-mobilita.
Jak vnímáte současný stav elektromobility v České republice?
Pokud se podívám z pohledu provozovatele dobíjecí infrastruktury, tak si myslím, že česká síť je velmi dobře postavená i dobře penetrovaná. Když jsem viděl porovnání počtu dobíjecích bodů na 100 kilometrů a na 100 000 obyvatel, tak si vedeme velmi dobře i z hlediska rozložení mezi pomalým dobíjením a rychlým dobíjením. Jsme výše než evropský průměr a to především díky dotacím z minulosti, kdy se budovala ona páteřní síť 50 kilowattových dobíjecích stanic, takže tam jsme na tom výrazně lépe, než zbytek Evropské unie. Pokud se ale na problematiku podívám z pohledu počtu elektrických aut na českých silnicích, tak tam je to špatné. Obecně i z hlediska podpory státu tak, aby ten rozvoj elektromobility nastal rychleji.
Co je tedy potřeba k širší tržní adopci elektromobility?
Já tam vnímám opět dva pohledy. Prvním je zvyšování zákaznické zkušenosti tzn. přiblížit dobíjení klasickému tankování, což znamená především rychlost dobíjení a dostupnost dobíjecích bodů. A ten druhý pohled je právě více elektrických aut na cestách. Pevně věřím, že třeba firemní flotila tomu pomůže a nastartuje tu změnu tak, že budeme vídat nejenom na silnicích, ale i u našich dobíječek více bateriových aut.
Jaký je cíl společnosti PRE ve veřejném dobíjení?
Vidím to tak, že jsme v současné době ukončili první etapu. To znamená, že máme slušné pokrytí České republiky, jsme na dálničních tazích a máme dominanci v Praze, ale zároveň jsme podle posledních dat MPO i největším provozovatelem veřejné dobíjecí sítě v ČR. Souběžně začíná druhá etapa a tou etapou je neveřejné dobíjení. To znamená dobíjení doma, v rezidenčních objektech, v kancelářských prostorách, nebo depech pro rozvážkové služby. Jsem přesvědčen, že právě toto bude důležitější než veřejné dobíjení, protože všechny prognózy říkají, že 70 % dobíjení se bude uskutečňovat doma nebo v práci a veřejné dobíjení bude představovat zbylých 30 %.
Co tedy nabízíte uživatelům domácího dobíjení?
Máme komplexní produktové portfolio. Řešení jak pro uživatele a obyvatele rodinného domku, tak pro obyvatele bytových domů. Navázali jsme spolupráci s velkými developery, kteří staví rezidenční objekty a s nimi spolupracujeme na přípravě pro elektromobilitu. Instalujeme nebo připravujeme řešení pro stovky dobíjecích bodů a máme také první realizace pro koncové zákazníky. Celkově vidíme, že i developeři cítí nutnost připravit a nabídnout řešení pro dobíjení.
Roli vždy hraje konkrétní developer a jeho vize, ale také evropské normy nebo vyhlášky, které budou předepisovat energetickou efektivitu budov. Developeři už nyní už řeší, jestli tam má být fotovoltaika, jak ji budou využívat a tak dále. Tady je právě ta síla Pražské energetiky, která dokáže nabídnout nejen řešení pro elektromobilitu, ale komplexní energetické řešení v rámci objektů.
Pro obyvatele domů jste schopni nabídnout řešení na klíč od A do Z?
Ano, máme komplexní řešení od studie proveditelnosti, kdy navštívíme poptávanou lokalitu, zkontrolujeme stávající připojení objektu k distribuční sítí, zkontrolujme jističe nebo navrhneme propojení na fotovoltaiku. Poté vyhodnotíme a navrhneme ideální řešení a připravíme nabídku. Pokud ji klient akceptuje, realizujeme projektovou dokumentaci a veškerá potřebná stanoviska, pak docházíme k realizaci a ve finále předání koncovému klientovi.
Máte predikci vývoje cen na veřejných dobíjecích místech?
Dobrá zpráva pro zákazníky Pražské energetiky je, že se příští rok chystáme udržet stejné ceny, tedy že nebudeme zdražovat. Zároveň zvažujeme různé varianty, jak našim zákazníkům nabídnout ještě výhodnější ceny. V současné době zvýhodňujeme klienty, kteří od nás kromě veřejného dobíjení využívají i dodávky energií do své domácnosti, těm chceme i nadále přinášet zvýhodněné balíčky. Druhá věc, kterou na této linii řešíme, jsou investiční náklady. Snažíme se vybrat toho nejlepšího dodavatele hardwaru a máme několik úrovní řešení. V uvozovkách hloupých, základních až po ta chytrá. To znamená, že klient, na základě toho, co očekává, si bude moct vybrat opravdu chytré řešení, sledovat dobíjení v telefonu, aktivovat jej na dálku a tak dál. Takže i tady je ta variabilita relativně vysoká.
Co považujete za klíčové ve vylepšování vašich služeb?
Jak jsme rostli, tak jsme se příliš nesoustředili na zákaznickou zkušenost. A to je například šířka dobíjecího stání nebo přístup k dobíječce. To znamená, že často, abych se dostal k displeji na stojanu, tak stoupám do trávy, nedej bože, když prší. Také nám často chybí dostatečné osvětlení dobíjecího místa. Roli hraje i délka kabelu, celkový cable management. To samozřejmě záleží i na konkrétním autě, kde má dobíjecí port. Budeme se snažit celkově zlepšit zákaznický komfort, aby se například zabránilo případnému poškození karoserie nebo laku při manipulaci a natahování kabelů.
Takže v rámci nějaké vize do budoucna chcete primárně zlepšovat uživatelskou zkušenost?
Přesně tak. V současné době vyhodnocujeme aktuální síť a lokality. Pokud je shledáme v něčem nedostatečné, budeme se je snažit co nejdříve přiblížit, v kontextu uživatelského komfortu, ke klasickému tankování spalovacích automobilů. Velkým tématem, které v současnosti řešíme, je přístup pro tělesně postižené. Víme, že 99 procent lokalit nesplňuje přístup pro hendikepované a ti nemají šanci dobíjet. A to jsou právě věci, na které se chceme do budoucna soustředit a uživatelský komfort zvyšovat ve všech ohledech.
Chystáte se nějakým způsobem zjednodušit nebo rozšířit platby?
Interně často vedeme diskuze, jestli má smysl zavádět platby v aplikaci nebo možnost placení kartou. Osobně si myslím, že bychom měli všechna řešení směřovat tak, aby byla co nejjednodušší pro řidiče. V současné době stále vidím jako nejjednodušší řešení čip. A do budoucna to pravděpodobně bude plug and charge, kdy uživatel jen připojí kabel k autu a vše se samo aktivuje.
Jste již součástí tohoto řešení?
Náš software od společnosti Smatrics toto řešení už poskytuje a my v současné době vyjednáváme s výrobci automobilů a vzájemně hledáme ideální řešení. Takže prakticky čekáme, kdy to automobilky uvolní na český trh a nastane ta správná doba pro spuštění této služby.
.« Test Range Rover Velar D300: Stále na vrcholu své třídy Podnikatelé, pozor! Odpočet DPH při nákupu auta se mění »