Počet nehod na silnicích stagnuje, ale roste škoda: Je nejvyšší za poslední 4 roky
Počet nehod na českých silnicích se meziročně od začátku roku snížil o 2000 případů, roste ale celková škoda vzniklá při dopravních nehodách. Vyplývá to z analýzy internetového srovnávače pojištění Klik.cz. Celková škoda při dopravních nehodách vzrostla od začátku roku meziročně o 10 % na 5,4 miliardy korun a byla nejvyšší za poslední 4 roky.
Zvýšení celkové výše škod při dopravních nehodách je podle experta Štěpána Nešpora z internetového srovnávače pojištění Klik způsobeno rostoucími náklady na opravy vozidel a také na zdravotní péči po nehodách. Podle něj navíc neodpovídá cena povinného ručení skutečným nákladům na pokrytí škod a bude nutné výši pojistného přehodnotit.
Na růst škod nestačí povinné ručení. To vzrostlo meziročně jen o 5 procent
Růstu škod povinné ručení nestačí. Jak ukazují data České asociace pojišťoven, meziročně se v prvním pololetí zvýšila cena povinného ručení o 5,3 %. Celková částka za škody způsobené nehodami na silnicích přitom podle posledních dat Policie České republiky narostla meziročně o 10 %. Stále více se rozevírající nůžky, mezi skutečnou výší škod a pojistným registruje i Štěpán Nešpor z Klik.cz. „Ceny pojistek na povinné ručení jsou nízké a skutečné náklady na pokrytí škod neodrážejí. V současnosti činí průměrná částka za povinného ručení 3 600,- Kč a meziročně narostla jen o několik procent. Výrazně přitom rostou náklady na opravu vozidel, takže bude nutné hodnoty pojistného přenastavit. To by mělo jít ruku v ruce s účinnější regulací trhu s pojištěním. Pojistky tak budou spravedlivé a jejich hodnota udržitelná,“ říká.
Nejvíce platí mladí řidiči, až 1,6 x více než ti zkušení. Pro pojišťovny jsou rizikoví
Skupinou, která jen pozvolný nárůst cen povinného ručení příliš nepociťuje, jsou mladí řidiči. Průměrná cena povinného ručení pro ně činila 9 425 Kč, tedy více než 2,5násobek průměru ceny povinného ručení v Česku. Těmto mladým řidičům totiž trvá skoro 10 let, než dosáhnou na plnou výši slev na povinném ručení. „Na základě našich dat jsme si vypočítali rozdíl mezi mezi pojistným 24letého člověka s nulovými bonusy a 53letého člověka s plnými bonusy. Oba mají trvalé bydliště v Praze a vozidlo Škoda Fabia s rokem výroby 2019. Průměrně se pojistné lišilo o 167 %,“ vypočítává Nešpor z Klik.cz
Výrazný rozdíl v ceně povinného ručení je způsoben podle Nešpora tím, že mladí řidiči způsobují až 2,5 více nehod, než činí průměrná nehodovost v tuzemsku. Za téměř 18 % nehod pak mohou řidiči s méně než pětiletou praxí. Proto jsou pojišťovnami pokládáni za vysoce rizikové a povinné ručení se jim zdražuje výrazněji, že ostatním řidičům.
Jen 3 procenta mladých řidičů využívají havarijní pojištění.
Kvůli vysokým cenám povinného ručení mladí řidiči výrazně zanedbávají havarijní pojištění svých vozidel. Podle dat Klik.cz využívají havarijní pojištění jen 3 % řidičů ve věkové skupině 18–25 let. „Pro mladé řidiče je havarijní pojištění drahé a zároveň se domnívají, že se jim u jejich starších vozů nevyplatí. Tento argument nicméně neuznávám, pojišťovny uznávají pro krytí havarijního pojištění vozidla do 20 let stáří. Osobně bych doporučil všem řidičům, jejichž vůz má hodnotu přes 100 tisíc korun, aby havarijní pojištění zvážili,“ uzavírá Nešpor z Klik.cz.
.« Test Audi TT 45 TFSI Quattro: Definitivní sbohem Pořiďte si elektronickou dálniční známku, než dojde ke zdražení »