TEST Mercedes-Benz B 180 CDI Blue Efficiency – Máma medvědice
Na světě je mnoho druhů aut, některá nás mají bavit, některá nás mají dostat na konec světa a potom jsou tu auta, jejichž hlavním posláním je prostě jen levně, bezpečně a pohodlně dostat posádku z místa A do místa B. Člověk by řekl, že k takovému účelu poslouží jakékoliv auto, to je samozřejmě částečně pravda, nicméně i zde jsou mezi auty velké rozdíly.
Představme si modelovou situaci, řidič-uživatel potřebuje dojíždět za každodenními povinnostmi, zároveň však musí auto odvézt celou rodinu i s dětmi na každoroční dovolenou. Vzhledem k pramalým řidičským zkušenostem řidiče je potřeba, aby byl vůz bohatě vybaven z hlediska pasivní a aktivní bezpečnosti a v neposlední řadě by bylo dobré, aby auto bylo vybaveno integrovanou navigací a dalšími prvky. Ať si vzpomenete na cokoliv, Mercedes třídy B to má. Toto kompaktní MPV, disponuje zkrátka vším, co by si člověk mohl přát na dojíždění za každodenními povinnostmi a ještě o mnoho víc.
Dříve poněkud fádní siluetu předchozí generace nyní rozbila líbivá lomená linka sahající přes oba páry dveří. Nové jsou i všechny světlomety, jdoucí ruku v ruce s aktuální designovou školou Mercedesu. Námi testovaný vůz byl navíc zbarven do velmi pěkné bronzové metalízy, díky které i přes svoji příslušnost ke kategorii MPV, vzbuzoval až překvapivě mnoho obdivu. Fakt, že vůz náleží do vyšší třídy potom prozrazují přední xenonové světlomety, podpořené ještě LED denním svícením. Všemu dominuje dobře známá trojcípá hvězda, zakončující tak přední masku na relativně dlouhé přídi.
Uvnitř je situace podobná jako zvenku, interiér je velmi líbivý a dominuje mu především praktičnost, také kvůli ní bychom na středové konzoli hledali páku voliče sedmistupňové automatické převodovky jen marně. Volič se přesunul pod volant, tam kde se u konvenčního rozložení nachází páčka stěračů, jejich ovládání je po stylu Mercedesu přesunuto na velký sdružený ovladač po levé ruce. Jeho funkčnost je nepopíratelná, bohužel se zde nachází tolik funkcí, že páčka obalená přepínači je zprvu trochu zmatečná. Po usednutí do auta chvíli hledám pozici za volantem, ta je orientována především do města a sedí se tedy o něco výš, ani se svými 185 cm jsem ale neměl pocit, že bych seděl zbytečně vysoko. Velmi kladně hodnotím volant, ten sice do vozu designově příliš nezapadá, ovšem jeho ergonomie a obšití jsou výborné. Trochu úsměvně potom působí pádla na řazení umístěná pod ním. Ani na zadních sedadlech nejste s vyšší postavou ztraceni, místa pro nohy a hlavu je dostatek a sedadla jsou navíc jednotlivě posuvná. V Mercedesu si dobře uvědomují, že majitele vozů MPV zajímá mimo jiné i dostatek místa v kufru, ten je tedy skutečně velký, navíc s velkým nakládacím otvorem.
Stejně jako u každého vozu, zkoumám chvíli ovládací prvky, vše je přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost, dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě. Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Nastavit se zde dá všechno možné, jedinou nevýhodou jsou počty stisků, které musíte vykonávat pro úplně obyčejné činnosti. Máme-li například zobrazenu průměrnou spotřebu, musíme pro obyčejné přepnutí rádia nejdříve v horizontálním menu přepnout na rádio a teprve poté jej přepínat.
Konečně startuji, páčkou pod volantem volím D a vyjíždím. O čem toto auto je, pochopíte ihned. Elektronický posilovač zaručí, aby s volantem nebylo ani minimum práce, automatická převodovka, aby jste nemuseli za jízdy s ničím kvedlat a elektronické asistenty za vás dávají do určité míry pozor. Motor se svým výkonem 80 kW není žádný tahoun, jeho eso v rukávu je jednoznačně spotřeba, která se i při jízdě ucpanou metropolí nedostala přes 6.5 litru. Dálniční nasazení a okresní cesty se potom dají hravě zvládnout se spotřebou „pod šest“. Lehce nepatřičně působí na autě podvozek, jeho poměrně tuhé nastavení propůjčuje sice vozu dobré jízdní vlastnosti a ani při ostřejší jízdě se karoserie příliš nenaklání. Vzhledem k určení vozu je to ale poměrně zbytečné a po městě je auto občas zbytečně tvrdé. Pokud se rozhodnete dopřát Mercedesu trochu sportovního vyžití, nic vám nebude vysloveně stát v cestě, řazení se dá přepnout do manuálního režimu a řadit již zmíněnými pádly, reakce na ně sice není okamžitá, ale občasné sportovce jistě potěší. Na hraně adheze se pochopitelně projeví přirozená nedotáčivost, ale stejně jako to platí pro zbytek vlastností, ani tady nemá vůz tendenci překvapovat.
Kapitolou samotnou jsou jízdní asistenty, jak jsem již zmínil dříve, má vůz tendence dávat pozor za vás. Kontrola opuštění jízdního pruhu o sobě dává vědět mírným škubáním volantu a nemá problém rozeznat ani hodně vybledlé značení na vozovce. Dále je tu kontrola prostoru před vozem, ta začne hlasitě pípat ve chvíli, kdy je před vámi pomalejší vůz a vy nesešlapujete brzdu. Bohužel v praxi jsou její zásahy spíše na obtíž, například ve chvíli, kdy auto před vámi odbočuje a vy se jej chystáte objet. Za nejlepšího asistenta považuji kontrolu mrtvého úhlu v zrcátkách, ta funguje perfektně a pokud je za vámi auto, které byste mohli přehlédnout, rozsvítí výstražný trojúhelník. Za celou dobu testu se mi nestalo, aby asistent auto za mnou nerozpoznal.
Shrnuto a podtrženo, pokud se rozhodnete pro novou třídu B, rozhodně uděláte jedině dobře, pro denní potřeby je vůz výborný společník, hravě zvládne město i delší cestu a neztratí se ani co se týká praktičnosti. Za všechny tyto služby si navíc neřekne příliš a málokdy se spotřebou přiblížíte do okolí šesti a půl litru. Kromě úplných drobností je jedinou pihou na kráse snad jen místy zbytečně tvrdý podvozek, který se ale na druhou stranu vykupuje nadstandartními jízdními vlastnostmi. Cena blížící se 750 tisícům s DPH je sice poměrně sebevědomá, ale dostanete za ní kvalitně zpracovaný vůz, který bude v pozici společníka pro rodinu sloužit řadu let. Navíc vůz disponuje nadstandardní aktivní bezpečností a můžete si být jisti, že vás nezradí, ničím nepříjemným nepřekvapí a jako v nadpisu zmíněná máma medvědice na vás bude dávat pozor.
Plusy
- spotřeba
- užitná hodnota
- pohodlí
- aktivní bezpečnost
- uživatelská přívětivost
Mínusy
- místy zbytečně tvrdý podvozek
- ovládání palubního počítače
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1796 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 80 / 3200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 250 / 1500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.5 / 5.5 / 6.0 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor | 486 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1475 |
.
« Range Rover Evoque R – V6 a 340 koní! Mercedes-Benz CLS Shooting Brake – umělecké dílo »