Tesla čelí v Berlíně kritice za ekohavárie: Politici zavírají oči
Obrovská továrna Tesly v Brandenburgu byla lákavou investicí do budoucnosti, ale také vzbuzovala velké obavy ohledně vlivu na životní prostředí. Podnik se totiž nachází jen sedm metrů nad spodní vodou. Zdá se však, že ani americký výrobce elektromobilů, ani němečtí politici z toho nemají velké obavy. To ukazují zjištění reportérů časopisu Stern, kteří pracovali v berlínské Gigafactory.
Gigafactory v Berlíně vyrábí elektrická SUV Model Y již od března loňského roku. Stavbu první evropské továrny však provázely od začátku podivné okolnosti. Rostla rychleji, než německé úřady stíhaly udělovat stavební povolení, navíc na místě, které slouží jako zdroj pitné vody pro minimálně 170 000 lidí. Obavy o životní prostředí v Grünheide, kde továrna stojí, neustávají ani dnes. Navíc se zdá, že megazávod Elona Muska si nedělá starosti ani o bezpečnost práce. To vyplývá z investigativní reportáže redaktorů německého magazínu Stern. Ti pracovali přímo v továrně, takže jejich poznatky pocházejí přímo zevnitř podniku.
Bavili se také s mnoha zaměstnanci a ekologickými aktivisty. Paradoxem je, že místní úřady přestupky přehlížejí. Elon Musk totiž v Brandenburgu vychází zvlášť dobře. Před ohrožením ekologickou katastrofou varoval například vodohospodářský úřad WSE, který zakázal místním farmářům chovat více než 50 kusů dobytka, kvůli možnosti znečištění podzemní vody. Ta se nachází jen sedm metrů pod továrnou. Podle Sternu došlo od spuštění Gigafactory 22. března 2023 k 26 ekologickým haváriím. O jakých nehodách mluvíme? Při jednotlivých incidentech uniklo 15 000 litrů barev, vytéklo 150 litrů nafty a 13 tun hliníku, jak uvádí Tagespiegel.
Požár způsobený vhozem rozbité baterie do dřevěné přepravní bedny vedl k úniku 300 litrů hasící kapaliny do země. Automobilka tvrdí, že žádný z těchto incidentů nebyl ekologickou katastrofou podle zákona o kontrole znečištění a nepřinesl škody životnímu prostředí. Pokud to bylo nutné, byla přijata opatření. Například byla odstraněna čerpací stanice pro zásobovací kamiony. Ta však podle Sternu nikdy neměla být v areálu. Místní politici tvrdí, že podnik nepředstavuje riziko pro životní prostředí. Šéf ekosystémů Leibnizova institutu Alex Vogel však má zcela odlišný názor. “Existuje vysoké riziko znečištění pitné vody kvůli nízké retenci podloží,” uvedl pro agenturu DPA. Vrcholným problémem je, že podle Sternu politici přenechali kontrolu podzemních vod přímo Tesle, která tak kontroluje sama sebe.
Tesla má také velké rezervy v oblasti bezpečnosti práce. Jak uvádí Stern, v Gigafactory bylo loňský rok nahlášeno 247 pracovních úrazů, což vzhledem k počtu pracovních dní představuje 1,27 úrazu denně. Jde přitom jen o vážné úrazy, při kterých asistuje zdravotnický personál nebo vrtulník. Při menších úrazech mají zaměstnanci jet do nemocnice taxíkem, což znamená, že incident není klasifikován jako úraz. Stern rovněž upozorňuje na stížnosti zaměstnanců, kteří tvrdí, že nemají dostatek ochranných pomůcek. Nehody prý vycházejí i z toho, že Gigafactory je jakýmsi moderním babylónským věžákem, kde pracují zaměstnanci z různých zemí a často nerozumějí školením o bezpečnosti práce v němčině nebo pokynům nadřízených. Politici však zůstávají vůči Tesle tolerantní.
Jak uvedl mluvčí brandenburského ministerstva práce Gabriel Hesse pro DPA, úřady nemají žádné indikace, že by počet pracovních úrazů v Tesle byl zvláště znepokojivý. “S ohledem na velikost závodu, který je největším průmyslovým podnikem v Brandenburgu, je to pro nás běžný jev,” uvedl Hesse. Německý ministr práce Hubertus Heil však pro televizi RTL řekl, že je “hluboce znepokojen zprávami, které se dostaly na veřejnost”. Obavy má také Dirk Schulz, vedoucí odborového svazu IG Metal v Berlíně, Brandenburgu a Sasku. “Už nějakou dobu máme obavy o bezpečnost práce v Tesle. Mám strach, že v určitý okamžik dojde k fatálnímu úrazu,” svěřil se Sternu.
.« Test ojetiny Ford Ranger: Sázka na jistotu Elektromobily mají letos v EU nejvyšší prodej: Kraluje Tesla, ale více jich prodal Stellantis »