Test ojetiny Mercedes-Benz CLS 500: Osmiválcový samet
Je to přes 18 let, co Mercedes-Benz představil odvážné, čtyřdveřové coupe CLS. V tehdejší době to byl velký úlet a auto poslalo všechny do kolen. Bylo zbožňováno, obdivováno a hlavně posloužilo jako vzor pro ostatní zástupce této třídy. Ano, první CLS dalo za vznik třídě čtyřdveřových coupé a Mercedes-Benz si zaslouží velký obdiv, že měl odvahu s tak radikálním modelem vůbec vstoupit na trh. V tomto testu se podíváme na ojetého zástupce generace druhé a to v provedené 500.
Mercedes-Benz si rád opakuje radikální řešení, a tak u druhé CLS designově přímo odkazuje na epický supersport SLS, ze kterého si bere přední masku a prolis kapoty. Profil bočních oken a prolis v zadním blatníku přímo navazuje na předchozí generaci CLS. Tvar světlometů je však úplně jiný, ty přední jsou osazeny technologií LED i mimo denní svícení a zadní jsou oproti předchůdci výrazně větší a zasahují do boků karoserie. Třešničkou na dortu jsou vkusně umístěná zpětná zrcátka na stopkách.
Změny v interiéru jsou také výrazné, CLS se odkloňuje od kulaté architektury a za vzor si bere tehdejší třídu E, přičemž se ale vzdává typických, ostrých linek a na místo nich je palubní deska příjemně zjemněná. Typickým prvkem stále zůstává velká plocha dekorů a palubní deska obšitá hrubou kůží. Sportovnost však navazuje i tříramenný volant s velkým množstvím leštěného hliníku. Opravdu vkusná záležitost. Novou pozici dostal volič převodovky, který se z klasického středového tunelu přesunul vpravo pod volant. Příjemným detailem jsou integrované hodiny nad panelem rádia. Dozadu si sednou jen dva lidé, sedadla totiž dělí středový tunel, ale místa je ve všech směrech dost. Pocit stísněnosti se tak dostavuje především díky svažující se střeše a nízkému profilu oken.
A co nám to vlastně tluče pod kapotou ojetiny od AAA Auto? Osmiválec! Ale pozor, už to není atmosférický pětilitr, ale novější twin-turbo přeplňovaný motor o objemu 4,7 litrů. Výkon? 300 kW (408 koní) a kroutící moment 600 Nm. Na stovku zvládne sprint za 4,8 sekundy a zastaví ho elektrický omezovač rychlosti na hodnotě 250 km/h. To jsou solidní hodnoty, ale o samotnou rychlost tady jde až v té poslední řadě. CLS 500 je totiž o absolutním komfortu a to nejen jízdním, ale i akustickém. Osmiválec je totiž ideální partner, který neruší a nabízí neskonalé ticho a klid na palubě. Žádné vibrace, klepání nebo neokázalé zvuky.
Samozřejmě, když pošlete plyn do podlahy, auto zaklekne a za burácivého hromobití vystřelí vpřed. Okamžitá odezva a chuť po otáčkách je silně návyková věc a občas si nějakou prudší akceleraci jednoduše neodpustíte. Nelze tomu odolat, zkoušel jsem to. Přitom vás nenaštve ani spotřebou. Jasně, není to ekonomická nafta, ale odběr kolem 12 litrů kombinovaně není vůbec špatný. Ve městě počítejte s 15 litry a mimo se dostanete i pod 10.
O komfort a přilnavost se stará vzduchový podvozek Airmatic, který má tři možnosti nastavení. Comfort a Sport. V prvním režimu je auto plavné a vyžehlí 99 % všech nerovností bez sebemenších rázů do karoserie. Sport lehce přitvrdí a auto je jistější při svižnější jízdě po okreskách nebo vysokých rychlostech na dálnicích. Také se omezí náklony karoserie v zatáčkách na minimum a auto překypuje jistotou a přilnavostí. Hlavně přes podvozek cítíte, co se děje pod vámi a CLS je tak nádherně komunikativní a čitelné. Nechybí zde ani pohon všech kol 4Matic, jež preferuje zadní nápravu.
Člověk by čekal, že na horším povrchu bude odskakovat, ale nikoli. V kombinaci s dobrou převodovkou 7g-tronic, rychlým a přesným řízením a silným motorem se s ním dá jet extrémně rychle a jízda je dokonce zábavná. Vše okoření ještě skvělá pozice za volantem a vynikající brzdy. Velkou výhodou je možnost přizvednutí podvozku, díky čemuž není problém ani polní cesta – jen pomalu a opatrně. Ani dnes není moc aut, které dokáží tak skvěle kombinovat komfortní a sportovní styl jízdy – hlavně ve své době bylo CLS absolutní bombou a jedním z nejlepších Mercedesů v nabídce. CLS stojí na stejné platformě jako třída E, ale nabídne plavnější jízdu.
Naprosto bez dechu mě nechává stabilita vozidla. I na české rozbité dálnici nevyžaduje stálé korekce volantem. Auto prostě drží směr a poslouchá na slovo. Skvělé sladění motoru a převodovky dokazuje i ukázková setrvačnost, a tak při ubrání plynu jedete plynule dál a automat vás neomezuje. Tím rovněž Mercedes-Benz šetří palivo. Tohle je auto, ve kterém bych projel Evropu tam a zpět a nebyl unaven.
Dálniční cestování ještě dále zpříjemňuje partička asistentů, a to zejména hlídání jízdy v pruhu a radarový tempomat Distronic Plus, který ve městě umí auto zcela zastavit a zase rozjet. Na semaforech k nezaplacení, a to samé platí pro dálnici, kde za vás bezpečně převezme kontrolu nad vozidlem. Ve vysokých rychlostech na dálnici radar dokáže správně detekovat zatáčející svodidla a snížit rychlost auta před zatáčkou. V noci pak každý ocení Inteligent Light System. Natáčení paprsku do zatáček, prodlužování osvětlené plochy na dálnicích nebo přepínání dálkových světel probíhá naprosto plynule a zcela automaticky.
Na co si dát pozor
Zvláštní pozornost věnujte vzduchovému podvozku Airmatic, zejména u starších modelů, kde elektronické systémy bývají problémové. Časem mohou selhat vzduchové měchy nebo kompresor, což může být finančně náročné na opravu. U automatických převodovek se může občas objevit problém s mechatronikou, zejména pokud olej není pravidelně vyměňován. Doporučuje se výměna oleje nejpozději každých 80.000 kilometrů, ale pokud to uděláte dříve, může to pomoci předejít potížím. Problém může signalizovat obtížné podřazování a přepínání do nouzového režimu.
Motory obvykle fungují bez problémů, ale pozornost věnujte osmiválcovým motorům, zejména, jak se k nim choval předchozí majitel. Doporučuje se kupovat od důvěryhodných prodejců a raději investovat do vozu v dobrém stavu. Modely AMG jsou obzvláště ceněny. Vždy si nechte vozidlo zkontrolovat oficiálním servisem nebo odborníkem, který má zkušenosti s těmito vozy a sledujte pečlivě servisní historii. Občas mohou mít problémy s turbem, vstřiky nebo rozvody, stejně jako jiná auta. Špatné silnice mohou způsobit poškození podvozku.
Důležité je také zohlednit, zda vozidlo bylo zakoupeno v České republice, protože importované vozy často mají odlišnou historii. Pravidelná údržba, včetně výměny oleje a olejového filtru, je klíčová. Standardní údržba včetně výměny oleje a olejového filtru vyjde zhruba na 4-5 tisíc Kč podle typu motoru. Podrobnější prohlídka, zahrnující také výměnu kabinového filtru, bývá kolem 6-7 tisíc Kč. Cena výměny palivového filtru se pohybuje mezi 1600-3000 Kč, vzduchového filtru 900-2800 Kč. Výměna oleje v automatické převodovce stojí mezi 4-6 tisíci Kč. Svíčky vyjdou zhruba na 2-5 tisíc Kč, žhaviče na 5-8 tisíc Kč. Nová chladící kapalina vás vyjde zhruba na 1500 Kč, výměna klínového řemene na 3.000 Kč. Výměna brzdové kapaliny stojí 890 Kč, brzdové destičky vpředu se pohybují mezi 4-7 tisíci Kč, vzadu na 4 tisíce Kč. Kotouče i s destičkami stojí zhruba 12 tisíc Kč vpředu a 8 tisíc Kč vzadu. Výměna čelního skla vás vyjde zhruba na 15 tisíc Kč.
« Škoda není montovna: Vrchlabský závod vyrobil pětimiliontou automatickou převodovku pro celý VW Group V Norsku se už spalovací auta prodávají jen výjimečně »