Test Volkswagen Grand California 600
Nikdy jsem úplný fanoušek kempování nebyl, vždy mě děsila představa přeplněného kempu a společných umyváren. Daleko bližší je mi vize cestování na divoko, kdy je člověk nevázaný bookovaním a časovým příjezdem na dané místo. Rád bych jen sednul a někam dojel, zhruba věděl směr a netlačil by mě u toho žádný čas. Proto mám raději vestavby v dodávkách, tedy campervany, chcete-li. Oproti integrálním “bydlíkům” sice nenabízejí takovou šířku kabiny, ale zase s nimi nemusíte brzdit provoz a můžete se vydat téměř kamkoli.
Přesně o tom obytné vozy jsou, o volnosti a nevázanosti na konkrétním místě a době. Není divu, že tento segment vozidel nabírá na své popularitě a vstupují do něj i lidé, kteří ještě nedávno nedali dopustit na hotelový pokoj. Jenže právě ten si v tomto případě vezete vždy sebou a pořádně luxusní.
Grand California 600 na svém velkorysém prostoru (6 metrů délky a přes 3 metry výšky) totiž nabízí ložnici, tradiční kuchyňku, jídelnu, koupelnu s umyvadlem, sprchou a chemickou toaletou. Čtyřmístná varianta 600 je sice kratší než verze 680, ale nabízí alkovnu a celkem pojme čtyři osoby. Delší 680 je jen pro dva, má však postel orientovanou na délku a tudíž je komfortnější pro spaní. Pokud tedy potřebujete kampovat s dětmi, Grand California 600 vám toto přání splní. Nutno podotknout, že alkovna je opravdu vhodná pouze pro děti do dospělého věku. Vrchní postel je totiž poměrně krátká a prostoru do výšky také mnoho není.
Kuchyň se skládá z ledničky s mrazničkou, pracovní desky, nespočet odkládacích prostor, šuplíků, plynového vařiče se dvěma plotny a klasického dřezu. Lednička přitom díky solárnímu panelu na střeše auta může běžet nepřetržitě. Vodní oběh kuchyně a koupelny je napojen na dostatečně velkou nádrž o objemu 110 litrů, kterou ohřívá bojler poháněný buď plynem nebo elektřinou. Volit typ ohřevu si přitom můžete kdykoli sami v centrálním ovladači automobilu umístěného na vnější stěně koupelny. Odpadní nádrž vody se pak nachází pod autem a pojme až 90 litrů. Lehce ji pak vypustíte kohoutkem pod prahem vozidla. Samozřejmostí je nezávislé topení a za příplatek VW nabízí také nezávislou klimatizaci.
Postel je v případě verze 600 situována na šířku v zadní části vozu. Oproti delší variantě je samozřejmě výrazně kratší a dlouháni se v rovné poloze nevyspí. Pod ní se skrývá mnoho úložných prostorů, skříněk a také technické zázemí vestavby. Najdete zde například dvě (11 kg) plynové bomby nebo jističe. Matrace a její tvary si zaslouží pochvalu, navíc je pod ní i speciální rošt zlepšující pružení a výsledný komfort spaní. V porovnání s delší 680 chybí jedno boční okno.
Uprostřed vozu se nachází jídelní kout, nebo chcete-li obývací pokoj. Stačí otočit přední sedadla, rozprostřít stoleček a máte plnohodnotné čtyřmístné stolování. Poslední “místností”, která je opravdu samostatná, je koupelna s toaletou. Multifunkční buňka nabízí otočné oboustranné zrcadlo, přihrádky, věšáky, ale také větrání a odsavač pachů. Umyvadlo stačí sklopit a rázem máte sprchový kout, Klasickou baterii vysunete a můžete se vesele sprchovat vyhřátou vodou až na 60 stupňů.
V místnosti se také nachází chemická toaleta s vlastní odpadovou nádobou, ta se v případě naplnění vyndává zvenčí a manipulace je jednoduchá. WC nám ve dvou lidech vydrželo na týden, nicméně využití bylo spíše nouzové ve večerních a ranních hodinách. Překvapilo mě také sprchování, jednak je to dost pohodlné a také výdrž velké vodní nádrže (110 litrů) nedělala starosti. Ani po týdnu jsme každodenní očistou našich tělesných schránek objem vody nevyčerpali. Nutno podotknout, že jsme celý výlet bydleli takzvaně “na divoko”.
Celý interiér obytné části je pak svěží ukázkou moderního stylu. Pro někoho to může být příliš sterilní nebo chladné, nicméně dominanta bílé barvy a krásné tmavě hnědé podlahy vytvářejí luxusní celek. Večerní útulnost dotváří fantastické ambientní LED podsvícení táhnoucí se po celém prostoru kolem přihrádkové části. Volit můžete ze čtyř barev. Krom toho nabízí Grand California ještě jednu světelnou linku s nepřímým tlumeným světlem.
Na všech oknech samozřejmě najdete jak záclonku, tak i síťku proti hmyzu, čelní a boční okna se zakrývají nepropustnou tkaninou s všitými magnety a instalace je velmi jednoduchá. Nicméně právě tady bych si přál již zabudované roletky jako ve zbytku auta. Pak by to bylo perfektní. Volkswagen myslel i na elektroniku a potřebu konektivity, takže u postele najdete dva USB konektory, další jsou u venkovního baru nebo třeba u vnitřního stolku, společně s bezdrátovou dobíječkou. Stejně hojně jsou po autě rozesety zásuvky na 230 V. Není tak problém v obytňáku pracovat.
Veškeré systémy přitom jednoduše ovládáte z již zmíněného centrálního displeje naproti kuchyňce. Na něm můžete sledovat stav čisté a odpadní vody, napětí a kapacitu akumulátoru, volit režim vyhřívání mezi plynovým, elektrickým či kombinovaným nebo nastavovat vyhřívání vody buď na 40 nebo 60 °C, vysouvat schůdky v bočních šoupačkách, nebo volit barvu ambientního osvětlení.
Komfort auto nabízí i venku. Jednak díky výsuvnému schůdku pro nastupování do obytné části a také díky obrovské markýze. Tu stačí rozprostřít, podepřít a pod ní si vytvořit posezení, které je ukryto v zadních dveřích. Jedná se o větší stolek a dvě skládací židle. Pak už stačí naservírovat jídlo a užívat si posezení na předzahrádce.
Pod kapotou můžete mít výhradně dvoulitrové TDi naladěno na výkon 135 kW/177 koní a spojeno s automatickou převodovkou. Ale pozor, není to dvouspojka DSG, nýbrž osmistupňový měničový automat od ZF. Sladění a spolupráce s motorem je na jedničku a převodovka funguje výtečně. Dvoulitr na třítunové auto stačí, i když v ostrých kopcích bych si vyšší výkon, ideálně šestiválec, představit dokázal. V Německu jsem však neměl problém uhánět 180 a sledovat závist ostatních bydlíků. Nejlépe se však vůz cítí v běžných rychlostech a ani spotřeba pak není dramatická. Celou dovolenou jsem završil s odběrem 8,9 litrů.
Nezpevněné cesty, úzké uličky, louky, lehčí terén… Žádný problém. Grand California mě potěšila i svým jízdním projevem. Jezdí se s ní vlastně s jako každou větší dodávkou. Po dálnici to můžete uhánět a v zatáčkách musíte přemýšlet jen nad dlouhým rozvorem, jinak je jízda velmi příjemná a plynulá. Vůz má navíc velmi komfortní podvozek a neposkakuje.
Jak jsem již naznačil, Grand Californii 600 jsem nevzal do kempů. Připojit ji na elektriku a zůstat na místě mi přišlo škoda. Díky solárnímu panelu na střeše, možnosti rekuperovat baterii za jízdy (stačí zmáčknout tlačítko na středovém panelu) a velké nádrži na vodu jsem výlet strávil zcela svobodně. Jasně, kempování na divoko má svá pravidla a nemůžete zastavit úplně kdekoli, ale to jsem vyřešil instalací mobilní aplikace Park4Night, kde si kempeři sdílí místa, kde to není zakázáno a hlavně to za něco stojí. Má to jen jednu nevýhodu, během sezóny tam nemusíte být sami, nebo se tam už ani nevejdete. Mimo hlavní turistickou sezónu to však bylo v pohodě.
Byla to absolutní svoboda cestování a ani jednou nám auto nehlásilo nedostatek energie, vše zvládl solární panel na střeše a baterie. Grand California je tak ztělesněním volnosti pohybu, radosti z objevování a pohlazení na duši každého dobrodruha. Je to luxusní a moderní hotel na kolech, který nabídne skvělou ergonomii kokpitu moderních Volkswagenů, vytříbené zpracování a komfortní jízdu kombinovanou s použitelností běžného užitkového auta.
Oproti klasickým integrálním bydlíkům Grand California vyčnívá i svým designem. Nemůžu si pomoci, ale vedle všech ostatních vypadá až opulentně draze. Za vše může i dvoubarevné lakování a přísně zatmavené prosklení. Crafter je navíc už sám o sobě hezkou dodávkou, klasická VW maska a FullLED světla holt dělají své.
A to nejlepší? Vyjde vás levněji než menší California na základě Multivanu a jelikož se vestavba montuje přímo ve fabrice, máte na vše klasickou tovární záruku. Volkswagen si Grand Californii cení nejméně na 1.826.394 Kč.
Plusy
– Využití prostoru
– Zpracování
– Moderní výbava a asistenční systémy
– Komfortní podvozek
– Sladění motoru a převodovky
– Nízká spotřeba
– Pohodlná postel
– Vestavba, její funkce a ovládání
– Cena
Mínusy
– Sem tam něco vrzne
– Kultivovanost naftového dvoulitru
– Absence integrovaných roletek v kabinové části
« První jízda s Hondou CR-V: Dokonalý hybrid stojící na vrcholu třídy Ojeté elektromobily a hybridy se prodávají s minimálním nájezdem, průměrně stojí milion »