Test Škoda Enyaq RS iV: Nejsilnější škodovka v praktičtější karoserii
S novou vrcholnou verzí elektrického SUV rozšiřuje Škoda svou sportovní řadu RS o další čistě elektrický model. Značka tak podniká další krok ve své elektrické ofenzívě. Do roku 2026 budou následovat tři zcela nové elektrické vozy. Cílem je nabídnout celou škálu elektrických modelů od malých až po sedmimístné a do roku 2030 zvýšit podíl elektromobilů na celkovém prodeji v Evropě na 70 %.
Enyaq RS iV disponuje dvěma elektromotory s celkovým systémovým výkonem 220 kW a pohonem všech kol. Dojezd činí více než 500 km v režimu WLTP. Maximální nabíjecí výkon 135 kW umožňuje ještě rychlejší nabíjení na odpovídajících nabíjecích stanicích. Kromě dvou designů interiéru RS Lounge a RS Suite a bohaté standardní a bezpečnostní výbavy nabízí Enyaq RS iV nové pakety na přání Advanced a Maxx, které ještě více zpřehledňují strukturu nabídky. Škoda používá i u modelu Enyaq RS iV ve velké míře materiály, které jsou recyklované a recyklovatelné, a dodává jej zákazníkům s neutrální bilancí emisí CO₂.
Nový Enyaq RS iV je druhým čistě elektrickým modelem sportovní řady RS značky Škoda. Enyaq RS iV má sportovní emocionální vzhled a je vybaven nejvýkonnějším pohonem v aktuální nabídce značky. Dva elektromotory, jeden na přední a druhý na zadní nápravě, dosahují systémového výkonu 220 kW. Maximální točivý moment 460 Nm se přenáší na všechna čtyři kola. Maximální rychlost 180 km/h je o 20 km/h vyšší než u ostatních výkonových verzí modelu Enyaq iV. Baterie o kapacitě 82 kWh, nízká spotřeba elektrické energie a vynikající hodnota součinitele odporu vzduchu cx 0,265 zajišťují dojezd více než 500 km.
Enyaq RS iV umožňuje využít maximální dobíjecí výkon na stejnosměrný proud 135 kW. Dobíjení vysokonapěťové baterie na odpovídajících rychlonabíjecích stanicích z 10 % na 80 % kapacity tak trvá pouhých 36 minut. Vůz lze také dobít pomocí wallboxu na střídavý proud s výkonem až 11 kW. Vůz je standardně vybaven propojovacím kabelem Mennekes. Maximální flexibilitu při dobíjení baterie nabízí na přání dostupná přenosná nabíječka iV. Jedná se o mobilní řešení s vyměnitelnými propojovacími konektory. V kombinaci s CEE adaptérem umožňuje nabíjení na výkonnějších zásuvkách až do 11 kW. Adaptér Schuko je kompatibilní se všemi běžnými domácími zásuvkami.
Enyaq RS iV má řadu specifických designových prvků karoserie. Rámeček přední masky, lišty kolem bočních oken, střešní ližiny, kryty vnějších zpětných zrcátek, difuzor zadního nárazníku a nápisy na víku zavazadelníku jsou v černé lesklé barvě. V černé barvě jsou také lišty kolem vzduchových clon Air Curtain na specifickém předním nárazníku, které mají u verze RS tvar písmene E. Boční prahy jsou lakované v barvě karoserie. Stejně jako všechny ostatní modely RS značky má také Enyaq RS iV červený reflexní pás v zadním nárazníku, který se táhne přes celou šířku vozu. Na předních blatnících se nachází exkluzivní zelené logo RS, které zdobí také interiér.
Díky standardně dodávanému sportovnímu podvozku, progresivnímu řízení a pohonu všech kol se vůz vyznačuje vysokou úrovní jízdní dynamiky. Velkorysý prostor až pro pět osob, který je pro značku typický, z něj dělá ideálního společníka pro každý den. Koncepční výhody modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen, jako je absence středového tunelu a dlouhý rozvor 2 772 mm, zajišťují zejména vzadu dostatek místa před koleny. Základní objem zavazadlového prostoru činí 585 l. Po sklopení opěradel zadních sedadel se objem zvětší až na 1 710 l. Modely řady Enyaq iV se vyrábějí v Mladé Boleslavi. Hlavní výrobní závod společnosti Škoda je tak v Evropě jediným výrobním závodem mimo Německo, kde se vyrábějí modely založené na modulární platformě MEB.
Enyaq RS iV je standardně vybaven černými dvacetipalcovými koly Taurus, na přání jsou k dispozici 21″ kola Vision v antracitové barvě. Součástí standardní výbavy je také sportovní podvozek. Přední náprava je snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Exkluzivně pro modely RS je v rámci modelové řady vyhrazen nemetalický odstín zelená Mamba. Vůz lze také kombinovat se všemi ostatními barvami dostupnými pro modelovou řadu. Díky speciální fólii snižují standardně dodávaná akustická přední boční okna hluk v interiéru. Zadní boční okna a sklo pátých dveří jsou tmavě tónovaná.
Uvedením modelu Enyaq RS iV značka Škoda ještě více zpřehlední strukturu své nabídky. Nejprve si zákazník zvolí jeden ze dvou designů interiéru RS Lounge nebo RS Suite, které jsou exkluzivně nabízeny pro tento model. Teprve poté je možné přidat četné další prvky výbavy, které jsou součástí nových paketů na přání Advanced a Maxx. Některé položky výbavy, jako je tepelné čerpadlo, tažné zařízení nebo panoramatické střešní okno, jsou stále k dispozici samostatně.
Vůz nabízí stálé připojení k internetu a díky aktualizacím na dálku je software vozu vždy aktuální. Média, jako jsou podcasty a videa, jsou nyní také přístupná na vyžádání, stejně jako další funkce vozidla, například adaptivní tempomat. Enyaq RS iV disponuje také moderními prvky aktivní a pasivní bezpečnosti. Model nabízí všechny asistenční systémy vozů Škoda a až devět airbagů. Matrix-LED přední světlomety jsou součástí standardní výbavy. Asistovaná jízda nabízí nové funkce, například Asistenta pro vyhýbání v městském prostředí, který rozpozná třeba zaparkovaná vozidla, práci na silnici, dopravní ostrůvky nebo křižovatky a v případě hrozící kolize pomůže řidiči aktivním zásahem do řízení provést úhybný manévr.
Řidiči nového vozu Škoda Enyaq RS iV mohou využívat výhod ekosystému Škoda iV a prostřednictvím karty Powerpass dobíjet na více než 400 000 dobíjecích místech po celé Evropě, včetně přibližně 15 000 rychlonabíjecích stanic na více než 5 000 místech. Na odpovídajících nabíjecích stanicích lze využít nabíjecí výkon 135 kW, který umožňuje ještě rychlejší nabíjení. Na vybraných nabíjecích stanicích je možné dobít vůz i bez karty díky nové funkci Plug & Charge, která vůz sama identifikuje. Pro pohodlné dobíjení doma nabízí Škoda dvě verze wallboxů Škoda iV Charger, na přání i včetně instalace. V závislosti na příslušných národních předpisech přinášejí elektromobily řadu výhod, jako jsou daňová zvýhodnění, dotace na nákup elektromobilu, možnost využívat pruhy vyhrazené pro autobusy městské hromadné dopravy a jízdní kola, bezplatné parkování v centrech měst nebo možnost bezplatného cestování městskou hromadnou dopravou.
Jak jezdí?
Pojďme ale za volant, to vás stejně zajímá nejvíce. Zaslouží si toto SUV na baterky znáček RS? Pokud jsem si během testu verze 80x říkal, že zátah není nijak oslňující, RS to zcela napravilo. Mohutný kroutící moment 460 Nm vás okamžitě zarazí do sedadel a auto letí vpřed jako nakopnuté. Akcelerace je tady návyková a je jedno, jestli startujete z místa nebo zrychlujete pružně. Je to elektromobil a výkon je tady okamžitý, nečekáte na roztočení turba a podřazení převodovky, jen zamáčknete plyn a ihned letíte vpřed. To mám na elektromobilech rád. I když třeba Kodiaq RS nabízí stejné zrychlení z nuly, v tom pružném už podstatně zaostává a Enyaq RS je tak ve výsledku výrazně dynamičtější.
30 sekund? Jo, už slyším vaše argumenty na téma omezení maximálního výkonu po dobu 30 vteřin. Tak já budu argumentovat také. Kdy naposledy jste takhle dlouho na silnici drželi plný plyn a nepřišla další zatáčka? Půl minuty je dlouhá doba a na okresní silnici jsem opravdu tento limit nikdy nepřekročil, to se může stát maximálně na prázdné dálnici ve dvě ráno. Navíc to má dobrý důvod, baterie se totiž může vysokým odběrem přehřát. Ale protože na okruh s Enyaqem nejspíš nevyrazíte, nemělo by vás to trápit.
Překvapil mě podvozek, testovaný vůz byl na jednadvacítkách s nízkým profilem gumy a měl jsem trochu obavy o komfort, ale zbytečně. Můžu s čistým svědomím říct, že Enyaq RS je až nečekaně komfortní. Ve standardních režimech se příjemně plavně pohupuje a odfiltrovává nástrahy cest. Až mě to trochu zaskočilo, kde je ten sport? Stačí vůz přepnout do stejnojmenného režimu a podvozek výrazně ztuhne a karoserie se přestane naklánět.
Díky bateriovému setu pod podlahou je těžiště auta situované uprostřed a nízko, což je pro prvotní zatočení a stabilitu to nejlepší. Vůz se ochotně stáčí do zatáčky, podvozek se drží až do výjezdu, kde pak díky pohonu všech kol můžete jít na plyn opravdu brzy a nechat se vystřelit k další zatáčce. I přes svou váhu atakující dvě a čtvrt tuny elektrické RS zatáčí skvostně. Zábavu však nečekejte, není to driftovací stroj a vůz zůstává přísně neutrální, je ale zatraceně rychlý.
Enyaq RS je dokonalá moderní škodovka. Pojí v sobě rychlost, praktičnost, zajímavý design a každodenní použitelnost. Řízení je navíc zcela nenáročné, jízda naprosto tichá a plavná. Na jedno nabití ujedete bez problémů 400 kilometrů a nabití z 10 na 80 % je otázkou necelé půlhodinky a 100 kilometrů navíc máte dobitých za 7 minut.
Pokud se vám to na začátku zdálo jako svatokrádež, věřte, že Enyaq iV si označení RS zaslouží. Jde na to jinak, ale doba se mění a pokrok člověk nezastaví. Jinak bychom přece stále jezdili na parních strojích. Ne, vážně, novodobé RS je skvělým cestovním autem, které vás bude bavit řídit a občas si to švihnete i přes svou oblíbenou okresku.
Plusy
– velký vnitřní prostor
– moderní design
– kvalitní zpracování
– elasticita elektrického pohonu,
Mínusy
– chyby v infotainmentu
– razantně snížený dojezd v zimním období
– cena
« Test ojetiny BMW i3: Praotec elektromobil z bazaru Jak jezdit bezpečně a bez pokut? Dodržujte několik základních principů a vozte s sebou důležité a povinné věci výbavy »