Test ojetiny BMW 3 E46 Coupé: Nadčasová záležitost
Nezastírám, pro BMW řady 3 E46 mám slabost a i po tomto testu budu dál tvrdit, že se jedná o jedno z nejlepších aut, které kdy v Mnichově vyrobili. Jde o celkový mix vlastností, který dokonale kombinuje komfort se sportovním nadáním, fantastický podvozek, sametové řadové šestiválce a třeba také kvalitu materiálů na palubě.
Na první pohled mezi největší klad této generace trojkové řady patří její design a spojí-li se s karoserií kupé, tak se jedná přímo o umělecké dílo. Ano, můžete si myslet, že přeháním, ale podívejte se na to, jak vůz kombinuje vyhraněnou agresivitu s elegancí – ostrá naštvaná žraločí tvář přechází přes svalnaté boky a elegantní profil k vyšpulenému zadečku. Vůz je navíc oproti sedanu snížený, rozšířený a působí celkově nebezpečným dojmem, ale zároveň dává najevo svou urozenost a cenu.
Nedá se pozastavit nad interiérem a jeho zpracováním, které je nadprůměrné ještě dnes. Tradičně natočený středový panel je vyveden z nejkvalitnějších měkčených materiálů a to samé platí i o tunelu mezi sedadly (dnes u nových aut něco nevídaného). Tady už další generace řady 3 E90 měla tvrdý nevzhledný plast. Celkově platí, že E46 nabízí vrchol kvality a tradičního designu mnichovské značky. Tříramenný sportovní volant skvěle padne do ruky, má ideální průměr i tloušťku věnce.
Pochvalu si zaslouží i sedadla, která jsou ukotvena nízko (bez elektrického ovládání) a mají skvělou ergonomii. Odolnost materiálů lze dokázat jednoduše – kousek z bazaru AAA Auto a z roku 2002 měl najeto přes 150 000 kilometrů a interiér vypadal velmi zachovale bez výrazného opotřebení, což platilo i pro kůži na sedadlech. Nutno podotknout, že testované coupé mělo interiér Individuál v krásné hnědé kůži v kombinaci s amagonovým dekorem. Ve výsledku opravdu nádherné místo i po tolika letech. Ve výbavě nechybí tempomat, automatická klimatizace, DSC, PDC, dešťový senzor, antireflexními zrcátka, vyhřívaná sedadla, audio Harman Kardon, bixenonové světlomety nebo třeba isotermické čelní okno.
To nejlepší je ale pod kapotou, kde se nachází famózní atmosférický 2.5l řadový šestiválec produkující výkon 141 kW (189 k) a 245 N.m točivého momentu, přičemž maximálního výkonu je dosaženo v 6.000 ot./m. Vůz atakuje stovku za 7,2 sekundy. Jedná se o novou jednotku M54 s přídomkem B25, která v roce 2001 nahradila odcházející 2.8l M52TUB28 s výkonem 142 kW. Rozdíl je však zejména v použití systému Vanos 2, který 325 proměnil v mnohem živější stroj oproti 328. Jde především o spektrum nižších otáček, kde už novější motor není tak letargický. Zlepšila se tak celková gradace výkonu a chuť po otáčkách. Melodický zvuk a melodické ševelení šestiválce si naprosto zamilujete, stejně jako okamžitou odezvu na plynový pedál a zcela lineární růst výkonu. Spotřeba je pak přímo úměrná jízdnímu stylu, já se kombinovaně pohyboval za 9,4 litrů a vůz jsem rozhodně nešetřil. Jaká škoda, že atmosférické řadové šestky zmizely z nabídky současných vozů, jsou to opravdové motorické skvosty a ikony.
BMW E46 je sametový stroj a jízda s ním je nadmíru příjemná, je to primárně GT, které nezklame ani při sportovní jízdě. Veškeré kouzlo spočívá v dokonale vyváženém podvozku a chování vozidla. Je neutrální a při překročení limitu se posouvá k přetáčivosti. Podvozek je také velmi agilní, příjemně tuhý a přitom perfektně tlumí běžné nerovnosti. Podvozek má i své mouchy ohledně komfortu – auto nemá rádo města a veškeré překážky v nich, dále přímo nesnáší popojíždění v koloně, kde se rozjet bez cuknutí a protestu spojky snad ani nelze. Také se mu nelíbí příčné nerovnosti, spáry, díry a vyjeté koleje. Pochvalu si nicméně zaslouží odhlučnění, které je ukázkové.
Řízení tady není tak tuhé, ale stále je abnormálně komunikativní. Je až těžké popsat, jak skvěle se člověk za volantem cítí. Tady jedna zajímavost – vždy, když napíši, že E46 má tuhé řízení, strhne se kritika, že to tak není. Jenže pozor, E46 disponovala minimálně dvěma typy posilovače a rozdíl to byl zcela zásadní. Záleželo na tom, co si zaškrtl původní majitel při objednání vozidla.
Na co si dát pozor
Zavěšení je tím prvním, na co byste se měli při prohlídce E46 zaměřit. Zkontrolujte vůle a při zkušební jízdě pátrejte po vibracích od přední nápravy. Drahé hliníkové materiály holt na našich cestách nevydrží tak dlouho. Byl-li váš vůz vyroben dříve než v únoru 2000, pozorně prohlédněte také zadní nápravu – špatné dimenzování klíčového dílu karoserie může zapříčinit doslova „vytrhnutí“ jednoho z kotevních bodů nápravy. BMW opravilo většinu aut, které tahle nepříjemnost potkala. O rozsahu a náročnosti servisního zásahu svědčí skutečnost, že tyto opravy trvaly až měsíc! E46 trpí také na opotřebení kulisy manuální převodovky, většinou se nevrací z pátého stupně do neutrálu a nebo se těžko řadí jednička. Většinou je to důsledkem neměnění oleje v převodovce nebo opotřebení pružinek. Vyhněte se automatům, které mají zpravidla omezenou životnost a jednou tu službu vypoví a repase není nejlevnější.
Zatímco atmosférické benzínové motory pro E46 nevykazují, vyjma přirozeného mechanického opotřebení, častější závady, u dieselů je na místě opatrnost. Jako ostatně vždycky. U aut vyrobených do roku 2000 rád vypoví službu ventilátor. Pokud si majitel závady nevšimne nebo ji ignoruje, propálí těsnění pod hlavou. Vzácností není ani předčasně zkolabované turmodmychadlo. Hlučný a v dolních otáčkách bezzubý motor 320d trpěl na poruchy vstřikovacího čerpadla. Problém se netýká 320d od roku 2001, neboť ty mají novou generaci motoru se vstřikováním common-rail. Tušíte správně, jeden problém byl nahrazen jiným.
Sirnatá česká nafta bez odpovídajících mazacích vlastností nedělá vstřikovačům dobře, ať už se bavíme o čtyřválci 320d nebo šestiválci 330d. A žádný článek o ojetých dieselech by nebyl kompletní bez zmínky o „váze vzduchu“… Řada majitelů si stěžuje také na rozviklané sedačky, proto se při zkušební jízdě nezapomeňte řádně vrtět. U vozů vyrobených do roku 2000 mohou být předčasně opotřebená turbodmychadla. Proto pozor na BMW které píská, čí dokonce kouří.
Náhradní díly (ty obvykle vyžadované) jsou dobře dostupné. Typicky Vás budou zajímat zejména brzdy (komplet), spojka, díly podvozku (stabilizátory, ramena, tlumiče) a na celém voze celkem rády praskají pružiny. U E46 z roku 2003 byste neměli ještě dlouho řešit karoserii. Rozvody o sobě dávají vědět, pokud je unavený napínák nebo prasklá některá z vodicích lišt. Toto vše platí jak pro naftové, tak i pro benzínové verze. U šestiválcových benzínů musí jít kvůli napínáku zpravidla dolů prsa (napínák se vysouvá obvykle zespodu a tlačí na řetěz mezi vačkami), což výměnu prodražuje o práci. Na druhou stranu, toto se řeší až kolem 250.000 km (nebo i později). U čtyřválcových benzínů jde naopak napínák často vyměnit bezproblémově svépomocí, demontujete nádobku s ostřikovací kapalinou, povolíte separátor a ráčnou s ořechem 27 můžete zatuhlý závit začít během pár minut přemlouvat, aby povolil.
« Děsíte se poplatků? Jaké další mýty kolují o autopůjčovnách? Volkswagen spouští předprodej nového modelu ID.7 »