Test Alpine A110 GT: Absolutní řidičský ráj
Znovuzrozených značek se už ukázalo hodně a většinou to byl velký propadák a nic víc. Vlastně se to podařilo jen značce MINI a Fiatu 500, který je takovou ikonou, že si v rámci výrobce žije vlastním životem. Když Alpine oznámila svůj návrat, nikdo neměl velká očekávání, natož předtuchu úspěchu. První zahraniční recenze, ale zvedly zájem milovníků malých sportovních vozů, A110 v nich schytala velkou chválu.
Prvně si ujasněme jednu věc. To, že v dnešní době pomateného ekologického lobby a celkovému zbrojení proti autům, někdo nasypal ohromné peníze do vývoje malého a lehkého sporťáku, je něco obdivuhodného a rozhodně si zaslouží respekt. Vždyť tento segment je vlastně ekonomickou sebevraždou. Jenže nedostatek nabídky způsobil, že se první várka A110 Premiére Édition rozprodala za 4 dny! Bylo jich 1955 (letopočet vzniku původní automobilky) a jsou fuč, všechny. Nezoufejte, vyrábí se dále a nabídka se rozšířila o verzi S, GT a nově také vrcholnou R.
Není se čemu divit, opravdových sportovních kupátek za rozumné peníze je nedostatek, a Alpine tak zbývá konkurence v podobě Porsche Cayman a Lotusu Emira. Dvojčátka BRZ a GR86 jsou o dva levely níže, i když jsou také velmi zábavná. Radujme se tedy, že je tady další malá zadokolka s karoserií coupé, motorem uprostřed a rozumným výkonem. Navíc si je konečně můžete koupit oficiálně v České republice.
A110 si vás nejdříve získá designem – ten je jednoduše úchvatný. Takto povedený retro vzhled, který věrně kopíruje tvary původního auta, přičemž je kombinuje s moderními prvky, se jen tak nevidí. Celá silueta auta je velmi čistá, vyvážená a ladně navazující. Pořádně rozšířená zadní část s vystouplými blatníky a úzkou střechou dokreslují tvar pořádné placky. Vůz se navíc nepodobá ničemu jinému na trhu a je zcela svůj, což je velké plus. Jeho prezence působí na okolí jako magnet. Přitahuje pozornost, zvědavost a spoustu zvednutých palců. U testovaného modelu to podtrhovala i výrazná zelená barva.
Interiér mě doslova nadchl. Francouzi si dali záležet s výběrem a finálním zpracováním materiálů a dokázali přinést i velmi hezké detaily. Tím mám na mysli zejména vyvýšený středový tunel, pod kterým se ukrývá odkládací prostor. Mezi sedadly je třeba i startovací tlačítko, ovládání převodovky se pak děje pomocí tří kulatých tlačítek. Interiéru dominuje tablet informačního systému s velmi vkusným skleněným designem a pod ním několik hliníkových tlačítek v leteckém stylu.
Velkou pochvalu si zaslouží i krásný volant a zejména sedadla. Vyvinula je firma Sabelt a váží jen 13 kg včetně uchycení a pojezdů. Výplně dveří mají vkusné francouzské vlaječky. Smysl pro detail tady nechybí, ale nejvíc mě potěšilo zpracování, které odpovídá ceně auta a navazuje pocit exkluzivity. Daleko důležitější je, že automobilka se nesnažila právě jen o styl, ale i o důstojné jízdní vlastnosti.
Něco napovídá už snaha šetřit každé kilo, třeba i právě na zmíněných sedadel. Tlak v podobě historických úspěchů původního auta, které vyhrávalo jednu rally za druhou, byl velký a Alpine to naštěstí vzalo správnou cestou. Karoserie je hliníková, podvozek má na obou nápravách hliníkové lichoběžníkové zavěšení, kola jsou kovaná od výrobce Fuchs, brzdy má na svědomí Brembo. Tady je další zajímavost – zadní třmeny jsou jediné svého druhu a integrují ruční brzdu v jednom pevném třmenu. Kotouče mají hliníkový střed a opět se jedná o řešení pro snížení hmotnosti. Potěší i téměř ideální vyvážení hmotnosti 44:56.
V testu mám verzi GT, která má být výbavou vhodná i na delší cesty. Zejména díky jiným pohodlnějším sedadlům a lehce komfortnějšímu nastavení podvozku. A110 GT i A110 S mají v základu 18″ disky kol s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 (za příplatek pro A110 S také Michelin Pilot Sport Cup2) a pod nimi větší brzdy s kotouči o průměru 320 mm vpředu i vzadu. Zatímco A110 GT má modré třmeny, A110 S má třmeny oranžové. I takto velké brzdy navíc ušetří až 6 kg na neodpružené hmotnosti ve srovnání s běžnými ocelovými brzdiči. Díky vyššímu výkonu motoru navíc dokáží A110 GT i A110 S zrychlit z místa na stovku za 4,2 sekundy.
Pod kapotou tluče přeplňovaná 1,8 od Renault Sport s výkonem 300 koní a 340 Nm, která spolupracuje s dvouspojkovou převodovkou se sedmi stupni od výrobce Getrag. Teď už je vám asi jasné, že toto auto apeluje na to být nejlepší!
Pojďme už jezdit! Je to docela dlouhá doba, co jsem se naposledy vyloženě těšil na jízdu s nějakým autem. Chladným mě nechává většina současné produkce, ale Alpine vzbuzovala zvědavost, snad i touhu. Usednutí za volant je prvotřídní – sedí se nízko a sedadla perfektně obepnou a drží tělo. Volant má ideální tloušťku věnce a přesně padne do ruky. Už stačí jen nastartovat. Motor z Mégane R.S. se probudí se zlověstným zabubláním a ustaluje se na poměrně hlasitém volnoběhu. Náš exemplář je totiž vybavený příplatkovým aktivním výfukem, který za to umí vzít jak se sluší a patří. Teda u sporťáku…
První sešlápnutí plynu, motor překvapuje lineárním průběhem, chutí po otáčkách a gradací. Takové vlastnosti rozhodně u sportovního kupátka chcete! Výkonu je přesně tak akorát, abyste si jízdu užili a nemuseli se bát. Motor se dá na rychlých úsecích ždímat do posledního koně a užívat si rychlosti. Ta autu rozhodně nechybí, vždyť vůz váží jen 1080 kg! Motor mě dostává i rychlou odezvou na plyn a zejména výkonovou špičkou. Je to jedna z těch jednotek, kterou má smysl točit a využívat celý rozsah otáček. Jak nevídaná věc u přeplňovaného motoru dnešní doby.
Převodovka Getrag má díky sedmi stupňům hodně krátké první tři kvalty, což dále napomáhá dynamice. Nahoru sice neřadí stejně rychle jako PDK od Porsche, ale směrem dolů je velmi přesvědčivá. Kvituji i pádla řazení umístěna napevno ke sloupku řízení s dobrým rozsahem. Vždy sem je trefil. Radost mi dělal i zvuk, který je výrazný, sytý a zejména hlasitý. Vše se odehrává přímo za vašimi zády a dodává to na pocitu spojení člověka a stroje. Nemusíte jet úplnou pilu, ale pořád se cítíte vtaženi do děje a baví vás to. Výfuk krásně odplivává při puštění plynu, střílí při řazení a pod plynem vyje jako zdivočelý vlk. Kdo to říkal, že čtyřválce nemohou znít dobře? Pche!
Nejdůležitější částí je ale podvozek. Ten vás nejprve zaskočí svým komfortem a poddajností. Alpine nepoužívá žádné aktivní tlumiče a nastavení je tak jedno. O to však lepší. V dnešní době si nevybavuji sportovní auto, které nabízí takto vyvážený kompromis mezi sportovní jízdou a stále komfortním odpružením (pořád cítíte decentní náklony pevného skeletu na zavěšení). Kola díky tomu ale neustále drží kontakt s vozovkou, vůz neodskakuje ani na opravdu rozbité silnici a přitom se vrhá do zatáček s absolutní lehkostí.
Je to právě agilita, která vás ohromí, kdy celé auto působí až neuvěřitelně lehce. Dáte povel volantem a A110 okamžitě zareaguje, zakousne se do oblouku, který vykrojí jako chirurgický skalpel. Dobře, řízení by mohlo být lepší a nabídnout aspoň špetku zpětné vazby, ale je alespoň příjemně strmé. Na výjezdech lze cítit, že má záď tendenci utíkat do strany, hravost tedy malému kupátku také nechybí. K brzdám Brembo není co dodat, s lehkým autem nemají vůbec žádnou práci a nepodařilo se mi je utahat ani po dvou hodinách nepřetržitého okreskového běsnění.
WOW! Tohle jsem nečekal. Ve své podstatě vůz nemá zásadní slabinu. Na mrtvé řízení si zvyknete a sem tam nějaký ovladač z Renaultu se ztratí ve zbytku nádherného celku.
Více než nekompromisní sporťák, je A110 GT křížencem světa luxusních GT a malých závodních kupátek. Je to auto, které vás v normálním režimu nebude obtěžovat hlukem a nabídne komfortní jízdu. Úplně si dokážu představit, že by to bylo auto, kterým bych jezdil přes týden do práce a o víkendu vyrazil směr alpské průsmyky. Přesně proto vznikla. Bude tam jako ryba ve vodě a cestou vás nepřivede k šílenství jako ta temperamentní Italka. Jo, pokud vás zajímá spotřeba, dá se jezdit klidně pod 7, při akci kolem 14.
Teď to nejlepší nakonec, Alpine oficiálně vstoupila na český trh a auto si zde můžete konečně koupit i servisovat. Své brány otevřela na konci června 2022. Po Maďarsku a Slovinsku je vstup do Česká republiky plně v souladu se strategií silné mezinárodní expanze značky Alpine. Cílem strategie pronikání na nové trhy a rozšiřování evropské dealerské sítě je podpořit rozvoj prodeje značky Alpine. První centrum Alpine, které je v Praze, provozuje jeden z největších prodejců vozů Renault a Dacia, společnost Pyramida Průhonice. Showroom o rozloze 180 m2 se nachází na jedné z nejoblíbenějších nákupních ulic ve městě, v nákupní zóně Průhonice.
Plusy
– vzhled a image
– zpracování a design interiéru
– motor
– zvuk
– podvozek
– převodovka
– sedadla
– spotřeba
– je to Alpine
Minusy
– nekomunikativní přeposilované řízení
– horší výhled dozadu
– občas nějaký ten ovladač odjinud
« Test ojetiny BMW 4 Gran Coupé Evropský unikát: Česko má přebytek dobíječek pro elektromobily a rychle buduje další »