Test ojetiny BMW 4 Gran Coupé
Nesmysl, přesně to slovo mě napadlo, když BMW představilo řadu 4 v provedení Gran Coupé. Takže tu máme čtyřdveřovou řadu 3, jejíž dvoudveřové provedení coupé se nazývá řadou 4. To však nestačilo a chlapci v Mnichově čtverce přidali další dvojici dveří a nalepili znáček Gran Coupé. A já se tedy ptám – má smysl koupě tohoto auta, když tu máme levnější a prostornější trojku? Jak se dozvíte níže, tak má!
Jaký je vlastně rozdíl? Jednoduše čtverka se zaměřuje na lidi, kterým nevadí méně místa na zadních sedadlech, horší výhled z vozu a na místo toho si vychutnají sportovní a stylový design karoserie. Malinko horší praktičnost tak plně vynahrazuje vynikající vzhled. BMW 4 Gran Coupé je totiž přesně tím autem, do kterého sednete a budete s ním chtít jet na druhý konec Evropy.
Při nasednutí mile překvapí krásná sportovní sedadla a nádherný “retro” volant – v interiéru je pořád tím skvělým typickým BMW. Žádné zbytečnosti, jen to, co potřebujete a všechny ostatní věci jsou součástí systému iDrive, který už je mimochodem doladěný k úplné dokonalosti. Má nespočet funkcí a přitom je poměrně jednoduché ho používat, tady dávám palec nahoru. Na zadních sedadlech je trochu méně místa nad hlavou, ale menším jedincům a dětem to bez problému postačí. Jako vždy mě navíc BMW dostalo kvalitou zpracování, protože i na velmi špatných vozovkách auto ani nevrzne.
Při prvních pár kilometrech klidné jízdy se usmívám a říkám si, že už mi to chybělo – BMW s jejich parádním řadovým šestiválcem, motorem, který je po letech vyvíjení dohnán k dokonalosti. Je kultivovaný, má líbivý zvukový projev, táhne v jakémkoliv spektru otáček a dokáže jezdit za hubičku – to je třílitrový diesel z Bavorska s výkonem 190 kW a točivým momentem 560 Nm, který je pod kapotou testované ojetiny od AAA Auto. To jsou opravdu solidní hodnoty a v praxi dělají ze stylového čtyřdveřového coupé opravdu velmi rychlé auto. Ve spojení s automatickou převodovkou ZF je tento model přímo drtivě rychlý. Občas se člověk zamyslí, jestli to už náhodou není moc. Jednotka má síly opravdu na rozdávání vůz z klidu na stovku rozpohybuje za skvělých 5,5 sekundy. To je údaj, ještě nedávno patřící vyloženě sportovním vozům! Excelentní je zejména pružné zrychlení, které dělá z každého předjíždění opravdovou banálnost.
Skvělá je také spotřeba, kterou BMW umělo vždy držet při zemi i u velkoobjemových agregátů. Stejně tak je tomu i tady a s třílitrovým šestiválcem budete jezdit za 7,5 litrů kombinovaně a ve městě do 9. Při rychlosti 130 km/h točí agregát na osmý převodový stupeň automatické převodovky ležérních 1800 min-1 a spotřeba se ustaluje na hodnotě 8,1 l/100 km. Sportovní svezení odběr nafty zvýší, ani při ostrém tempu ale není snadné udržet počítadlo spotřeby nad deseti litry. Při ježdění po městě je auto nadmíru příjemné, automat s pádly pod volantem řadí bez sebemenšího cuknutí a zaváhání, podvozek žehlí všechny typy nerovností a řízení je tuhé tak akorát.
Co však toto auto umí ze všeho nejlíp, je svižná jízda po dálnicích – je to jedno z těch aut, do kterého nasednete a po 10 hodinách jízdy budete stejně čilí, jako při odjezdu. Podvozek tu odvádí parádní práci a u mě vede nad veškerou konkurencí. Ehm, teda na dálnicích, ve městě a při normální jízdě po silnicích mimo město. Jakmile auto vezmete na okresku a jedete rychleji, tak se mu to nelíbí. Nečekal jsem to, ale čtyřdveřová varianta sportovního coupé nemá ráda rychlou jízdu po klikatých a ne příliš kvalitních silnicích. Podvozek je nepoddajný a pořád vám jakoby naznačuje, že byste měli zpomalit. Auto na nerovnostech v zatáčkách odskakuje, v tom se chvěje na měkkém podvozku a chytá lehce přetáčivý smyk. Na vině je primárně stav českých komunikací, jinde a na dobrém povrchu funguje podvozek bez chybičky. Tomuto jevu se jde vyvarovat i u nás, stačí se vyhnout sportovnímu podvozku, kterým byl testovaný vůz v rámci M Sport paketu vybaven.
Když se na 4 Gran Coupé podíváte jako na zástupce vozů GT, tak nemá chybu. Pokud by bylo auto schopnější na okreskách, ztratilo by to, co má umět nejlíp – komfortně převézt cestující z bodu A do tisíc kilometrů vzdáleného bodu B. Smekám, v dané třídě bych si na cestu ve dvou nevybral jiné auto.
Pokud však zatoužíte vůz umí poskytnout i pubertální radost z jízdy – na režim Sport Plus s vypnutým ESP se dá zažít poměrně slušná dávka zábavy. Auto elegantně vystrčí záď a sklouzne se pod vedením plynového pedálu, jak je to jednoduché! Tím pádem bych nevolil pohon všech čtyř kol xDrive, který jen zbytečně zvyšuje hmotnost a v našich podmínkách ho využijete jednou do roka. Navíc s ním přijdete o ty chvíle radosti, kdy se vrátíte do teenagerských let, ve kterých jste snili o tom jezdit s šestiválcovým BMW bokem. Ale to není předností jen řady 4, ale všech silnějších BMW s náhonem na zadní kola.
Takže ano, z praktického hlediska je lepší koupit si skvěle vybavenou, a i tak levnější řadu 3, která jezdí skoro stejně dobře. Jenže co si budeme nalhávat, čtverka Gran Coupé prostě vypadá mnohem lépe. Pokud Vvám není líto dát o několik tisíc víc, 430d Gran Coupé je skvělá volba – nabídne vynikající dynamiku, radost z jízdy, svěží a stylový vzhled, jedinečné zpracování a nízkou spotřebu. Volba je na vás.
Na co pozor?
Třílitrový naftový šestiválec mohu jej doporučit. Je ideálním kompromisem mezi dynamikou a spotřebou. Navíc jde o poměrně rozšířenou motorizaci, o které lze konstatovat, že má dobrý předpoklad sloužit dlouho a spolehlivě. Potřebuje však k tomu nešizený servis spočívající v pravidelné výměně oleje, filtrů a dalšího spotřebního materiálu. Nutné je ale pečovat o čisté sání, které se zanáší karbonem. Toto doporučuji nechat v servisu provádět každých cca 50 tis. km. a to včetně kontroly funkce EGR ventilu.
Před koupí nechte auto napojit na diagnostiku a zjistit, zda dobře funguje regenerace DPF, potažmo jak moc je filtr částic zanesen.
Planetový automat od ZF je také spolehlivý, ale je dobré v něm preventivně měnit olej (což BMW nepředepisuje) po cca 60 tis. km. Při testovací jízdě by mělo být řízení prosto jakýchkoli vibrací – ucítíte je případně ve volantu. Stejně tak prověřte i funkci systému pohonu všech kol xDrive (pokud ji bude mít váš vůz ve výbavě). Čtyřkolka by měla např. na trávě při rozjezdu prohrábnout i předními koly.
U vozů s vyššími nájezdy je dobré mrknout na stav podvozku. Jako vždy platí, že základní verze s jednoduchým podvozkem a pouze zadním pohonem budou na další údržbu výrazně levnější. Jak se správně říká – co na autě není, nemůže se pokazit. A nebojte se, i bez systému xDrive a příplatkových aktivních tlumičů jsou jízdní vlastnosti BMW 430d výborné.
« Požár na Berounsku zastavil továrnu Toyoty, chybí díly od dodavatele Test Alpine A110 GT: Absolutní řidičský ráj »